kolvar

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
HEJ
jag ska köpa nya kolvar och undrar om man ska ha smidda eller gjutna, är det nån skillnad i hållbarhet? och om det är värt priset? Det skiljer en hel del.
Är det nån som har erfarenhet av castrol sr delsyntet oljan ihop med rave portar.

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
när jag köpte kolvar till min gammla exiter 570 så rekomenderade inte handlaren smidda wiseco kolvar, han menade att dom bara är bra till racing, han menade att kimpex kolvar håller bättre och dom är billigare. vet ej om det stämmer men firman jag handlade på har sålt skoter prylar i många år. han säljer både wiseco och kimpex. castrol oljan vet jag inget om, men har köpt en flaska kommer ej i håg vilken modell, ska prova den. vill ha en olja som luktar väldigt lite, menar avgaserna.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
41
Skellefteå
Varför skulle en kolv som är bra till racing inte vara bra för normalt bruk? Jag säger inte att det är rätt/fel, bara undrar.

En smidd kolv (t.ex. Wiseco) får du varmköra noggrannare (vilket "racing"-förare oftast gör), men jag tror du tjänar på det i slutänden...kanske är fel dock?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En smidd kolv tål högre temperatur på kolvtoppen innan den blir mjuk. Man kan alltså köra hårdare med en sån innan man får brännhål i den.

Men nackdelen är att de har större värmeutvidgning än gjutna kolvar. För att en smidd kolv inte ska "varmnypa" för lätt måste man alltså tillverka den så den har lite mindre diameter när den är kall. Kolvspelet blir alltså större så länge kolven är kall om man har en smidd kolv. Man kan säga att så länge en motor med smidda kolvar är kall så går den som om kolvarna vore kraftigt slitna.
Det blir mycket kolvslammer och kanske start- och tomgångsproblem.

Och nu kanske någon undrar varför värmeutvidgningen skiljer? Alla kolvar är väl gjorda av aluminium?
Jo, men en gjuten kolv har ett inlägg av något annat material (kan vara antingen stål eller någon mystisk legering). Genom att utforma inlägget på lämpligt sätt så får man värmeutvidgningskrafterna från inlägget och aluminiumet att ta ut varandra mer eller mindre. Diametern håller sig rätt konstant med temperaturen men kolven kan vara både oval och konisk när den är kall (om man mäter noga).
Men när man tillverkar smidda kolvar måste hela kolven göras av samma material.