Kolvbult.... F3 (1996)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
SKa byta kolvar på min F3:a Har aldrig gjort det förrut och började så smått idag.

Har någon ett bra knep för att få lös kolvbultarna? Jag tog lös en men den satt som attan och jag är lite orolig att jag ska kröka något när jag knackar och sliter.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
håll bara imot med handen medans du knackar ut bulten, men låt den inte bryta mot nått medans du knackar.
inte det lättaste och hålla på själv heller, ta hjälp av en kompis eller nått, så håller en kolven o en knackar försiktigt, mkt smidigare och säkrare. =)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag konstruerade en kolvbultsavdragare ... Hade brist på kompisar med tid.

Tog en 20 cm lång gängad stav och satten en hylsa mot en bricka på ena sidan och en avrundad mutter i andra. Sen skruvade jag bort bulten helt enkelt.
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Uppar denna lite ska byta kolvar i min f3 till sommaren


honade du cylindrarna är det nödvändigt att göra det om skotern ej har rasat och man stoppar i orginal kolvar?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Uppar denna lite ska byta kolvar i min f3 till sommaren


honade du cylindrarna är det nödvändigt att göra det om skotern ej har rasat och man stoppar i orginal kolvar?

Ja, det är alltid en fördel att horna, går ju fort att göra oxå..

Kom bara ihåg att om det är nikasil cyllar så måste du ha ett hornings verktyg anpassat för sånna cyllar..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Fördelen med att hona är att de små reporna som blir i cylindern hjälper till att kyla samt smörja cylindern.

Jag honade dock inte, hade jag gjort det idag så skulle jag gjort det men då blev det bara inte av.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag knackar alltid ut den med en mejsel och en hammare, utan motstånd på andra sidan. Mina stakar har då aldrig tagit skada hittils på 15 år ;)
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Fördelen med att hona är att de små reporna som blir i cylindern hjälper till att kyla samt smörja cylindern.

Jag honade dock inte, hade jag gjort det idag så skulle jag gjort det men då blev det bara inte av.

Förresten du har ju samma skoter, gick den mycket bättre då du bestyckade om?


Min verkar inte va så pigg just nu i värmen... sitter väl förmodligen orginal bestyckning i den...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nej jag märkte inget speciellt. Jag bestyckade om lågfarten då den gick på tok för magert.

(Den har tidigare gått i Laisvall)

Efter kolvbytet märktes heller ingen skillnad. Kompen steg men det kändes tyvärr inte.
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Nej jag märkte inget speciellt. Jag bestyckade om lågfarten då den gick på tok för magert.

(Den har tidigare gått i Laisvall)

Efter kolvbytet märktes heller ingen skillnad. Kompen steg men det kändes tyvärr inte.[/QoUOTE]


Okej =)


Förresten vilket läge har du din primär variator i av dom 6 olika lägena, min kte stog på 3 då jag köpte maskinen ställde den på 4, tyckade den gick lite bättre då och varvade lite mer, men kanske man borde prova läge 5 och 6 med eller blir det galet då tror du?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Min är så väck att jag kör på läge 6 och då varvar den fortfarande för lite ....

Ställ den på rätt klicker ... = Den klicker som gör att den varvar 8200 varv genom hela växlingen.