Kolvbyte Boodocker 800 E-TEC -13 - köpa på ebay

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
De är fan otroligt att brp inte kan göra en vev som håller de är ju bara ta lite mått från en AC vev för de tål vad som helst. I watercross som jag har koll på kör man 180-190 hk ur AC block från 2012+ och de går aldrig väck vad som än händer i motorn de kan skära och ha sig men veven och vevlager stakar håller för vad som helst. Den veven ser extremt biffig ut vs brp vevar vad gäller alla mått o lager. Kan de va så att BRP inte vill ha tyngre roterande massa och så peckliga lager som möjligt för att få ner soppaförbrukning och utsläpp maximalt? Eller är de högre materialkostnad de är rädd för typ dyrare biffigare lager och mer järn i veven?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Fast man ska även ha i åtanke att Etec 800 måste vara en av Sveriges vanligaste skotermotorer, de har ju suttit i massor av modeller mellan 2011 och 2017 och bortsett från några barnsjukdomar på de första årsmodellerna (som åtgärdades gratis på garanti) så har det inte vart mycket problem med dessa motorer. Jag påstår inte att de skulle vara mer skottsäker än AC, för det vet jag inte. Men det lär i alla fall vara så att det finns nästan 10ggr fler Etec 800 i Sverige än den mest sålda AC-motorn under samma år och det påverkar såklart vad det snackas och skrivs om.
 
Reactions: Henrikssons

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Kollar man på blocket är de få e-tec som de står nyrenoverad vev eller bytt vev och de gäller ända från 2011 tills i dag så mest troligt är de bet bättre än tidigare Rotax 3 serien undantag rotax petek R som enligt Asker har fysisk samma dim på vev som e-tec.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Kollar man på blocket är de få e-tec som de står nyrenoverad vev eller bytt vev och de gäller ända från 2011 tills i dag så mest troligt är de bet bättre än tidigare Rotax 3 serien undantag rotax petek R som enligt Asker har fysisk samma dim på vev som e-tec.
Inte ptek, utan 800r motorn, inte samma sak..