Har en Lynx RE 800 årsm. 2009 som gått 340 mil som jag tagit lös motorn på för omfettning av vevaxeln. I samband med detta kastade jag ett öga på kolvarna, och upptäckte följande att kolven på MAG sidan var sliten på insugssidan.
Postar därför lite bilder, och frågar: Är det någon som har några idéer till varför det blivit sådant slitage på denna kolv+cylinder?
Det är bara på insugssidan som sagt, på avgassidan ser både kolvar och cylindrar bra ut.
Insugsgummina ser täta ut, tätningsytorna kring reed-ventilerna ser inte så fräscha ut...har lossnat småbitar ur gummit, men det är likadana skador på både PTO och MAG sidan. Har inte laborerat något med munstycken i förgasarna (antar att det är original setup fortfarande). Ingenting gjort åt motorn mig veterligen, utan allt är standard.
För övrigt funderar jag på sätta i RK Tek kolvar med dubbla kolvringar, någon som har någon erfarenhet av dessa? Eller annat förslag?
Tacksam för svar!
//Anton
(Bild 1 är MAG cylindern, insugssidan)
(Bild 2 är PTO kolven, till vänster och MAG kolven, till höger)
(Bild 3 är PTO cylindern, insuggsidan)
Postar därför lite bilder, och frågar: Är det någon som har några idéer till varför det blivit sådant slitage på denna kolv+cylinder?
Det är bara på insugssidan som sagt, på avgassidan ser både kolvar och cylindrar bra ut.
Insugsgummina ser täta ut, tätningsytorna kring reed-ventilerna ser inte så fräscha ut...har lossnat småbitar ur gummit, men det är likadana skador på både PTO och MAG sidan. Har inte laborerat något med munstycken i förgasarna (antar att det är original setup fortfarande). Ingenting gjort åt motorn mig veterligen, utan allt är standard.
För övrigt funderar jag på sätta i RK Tek kolvar med dubbla kolvringar, någon som har någon erfarenhet av dessa? Eller annat förslag?
Tacksam för svar!
//Anton
(Bild 1 är MAG cylindern, insugssidan)
(Bild 2 är PTO kolven, till vänster och MAG kolven, till höger)
(Bild 3 är PTO cylindern, insuggsidan)
Attachments
-
173,4 KB Visningar: 41
-
171,2 KB Visningar: 45
-
169,4 KB Visningar: 37