Kolvbyte Rotax 800R (797) 2009

apannr2

Medlem
8 jan 2011
22
0
1
Lycksele
Har en Lynx RE 800 årsm. 2009 som gått 340 mil som jag tagit lös motorn på för omfettning av vevaxeln. I samband med detta kastade jag ett öga på kolvarna, och upptäckte följande att kolven på MAG sidan var sliten på insugssidan.
Postar därför lite bilder, och frågar: Är det någon som har några idéer till varför det blivit sådant slitage på denna kolv+cylinder?


Det är bara på insugssidan som sagt, på avgassidan ser både kolvar och cylindrar bra ut.

Insugsgummina ser täta ut, tätningsytorna kring reed-ventilerna ser inte så fräscha ut...har lossnat småbitar ur gummit, men det är likadana skador på både PTO och MAG sidan. Har inte laborerat något med munstycken i förgasarna (antar att det är original setup fortfarande). Ingenting gjort åt motorn mig veterligen, utan allt är standard.


För övrigt funderar jag på sätta i RK Tek kolvar med dubbla kolvringar, någon som har någon erfarenhet av dessa? Eller annat förslag?


Tacksam för svar!


//Anton

(Bild 1 är MAG cylindern, insugssidan)
(Bild 2 är PTO kolven, till vänster och MAG kolven, till höger)
(Bild 3 är PTO cylindern, insuggsidan)
 

Attachments

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ser onekligen ut som att den nypit på den cylindern någon gång, 800R motorerna är rätt kända för att vilja nypa i tid och otid.

Angående kolvarna har jag ingen erfarenhet av just RK Tek men jag har hört talas om att det tydligen ska vara wössner som tillverkar dem och stämmer det så är det bra skit.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tror de har kommit in lite snö i den ena ,men ngn nypning är det knappast att tala om , reporna i cylindern ser inte ut att kunna kännas , är kolvarna samma modell ? tycker pto kolven är coatad
 

apannr2

Medlem
8 jan 2011
22
0
1
Lycksele
Att den nypit är jag tveksam till, hade själv funderat på om det berodde på snö... Finns det nåt man kan göra för å förebygga att det problemet?
Nej, reporna i cylindern känns inte, så jag tänker inte göra något åt den.
Det är samma modell på kolvarna, coatningen sitter kvar på avgassidan på bägge kolvarna, det är bara det att det är totalt bortnött på den slutkörda kolven.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nej , går den för snålt så spikar motorn och kolven sväller fast , de ser inte ut så där utan mera så här :
piston2.jpg
 

apannr2

Medlem
8 jan 2011
22
0
1
Lycksele
Det finns inte nåt bättre luftfilter eller något annat man kan göra för att minska mängden snö som den suger i sig vid puderkörning?

Bestyckningen är standard, dvs 480/17.5.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om det nu skulle vara snö som orsakat detta så undrar jag varför det bara är den ena kolven/cylindern som har repor, förgasarna tar väl insugningsluften från samma luftburk?
 

apannr2

Medlem
8 jan 2011
22
0
1
Lycksele
Angående kolvarna har jag ingen erfarenhet av just RK Tek men jag har hört talas om att det tydligen ska vara wössner som tillverkar dem och stämmer det så är det bra skit.
De är tillverkade av Wössner har jag fått bekräftat nu. Jag blev rekommenderad att inte köra RK Tek dock, eftersom man måste göra nåt åt termostaten och köra med annan cylinderfotspackning för att hantera ökad komp/värme som dubbla ringar medför. Helst byta topp till RK Tek:s topp.
Blev istället ett par Wiseco med enkelring.