Jag vill bara varna Brp 850 motorägare att inte montera kolvar med dubbla kolvringar för de är för smal cylinderyta att balansera kolvringarnas edngap på. Lilla minsta felplacerad ringstopp eller lite sluta nållager till kolvbult och nere på vevensamt ökat ringgap med tiden resulterar i att ringen nöts ner och resten av ringen hakar tag i portar.
Värsta dubbelringkolvarna man kan sätta dit är wössner och wiseco för de kör med urfasade kolvringar på höjden!
De innebär att endast några mm smala rinspetsar ligger o nöter ner sig själva och Nikasilen på den smala ytan mellan Boostport och överströmskanal.Jag har till min fasa sett att även de billigare gjuna kolvmärkena börjat efterapa wiseco och wössner med den urdumma kontruktionen.
Kolla bilden med urfasning på baksida för ring och jämför med ringarna till wössner kolbvkittet!
Den första bilden visar ringgap med full bredd på ringarna ända ut i spets, de klarar smala cylinderytor om ringstoppen är centrerad perfekt. Men jag skulle ändå inte mont dubbla kolvringar i en Rotax Brp 850 snurra för inte ens Rotax själva törs det pga smal yta att vingla på. Original kolvring är singelring med ringstoppen mitt över boostporten, de ser farligt ut men Brp har extra biffig ring som klarar det bra. Brp ringen har faktiskt wössner /wiseco typen av endgap på ringen men i de fallet så har de ingen betydelse. De finns även billiga piratkoklbvar med singelring som går rakt över porten så dem törs ni köpa också.
Ena bilden visar brp 850 e-tec cylinder kolla va smal yta de är runt boostportern och då är bilden uppförstorad vs normalt borr!
Samma fenomen på Polaris 800cc från 10-18 de har också smal cylinderyta att vingla på men de är åtmi nstone bredare än Brp 850 så har har piolaris tordas köra dubbla ringar från fabrik. Men deras kolvringar har full bredd ute i spets så jag mont inga fler wössner/wiseco eller andra kolvar med den dumma urfasningen. Polaris 850 däremot har några mm bredare cylinderyta så där kan man montera kiolvar med ddumma urfasningen, men jag skulle inte gjort det, håll er till fullbredds kolvringar i mesta möjliga mån även på en polaris 850.
Cylindern på bilden visar min polaris 800 år 15 cylinder efter 120 mils körning med wössner och de spesiga ringtypen. Kolvringsstoppen på den sida som har rivit lös nikasil ovan boostport på båda cylindrarna va inte perfekt centrer men de va fullt godkänt.Om de varit billigaste piratkolven på marknaden med full bredds ringar med lika placerad ringstopp så har de hölle 1000 mil. DE smala ringspesarna slets ner så resen av ringen började gnaga på Nikasilen både ovanför port och nertill. De har bara klarat max 100 mil till innan de hakat i med totalras som följd. Abnnars är wössner och wiseco bra kolvar numera utom ringarna som inte lirar med smala cylinderytor.
Alla 600 snurror Polaris,,Arctic cat,,Rotax e-tec och AC 800cc är ingen fara även med den spetsiga ringtypen för de har generös cylinderyta att åka på.
Jag har mailat Wössner för att uppmärksamma dem om just Brp 850 och polaris 800 för jag vill helst köra wössner.
Värsta dubbelringkolvarna man kan sätta dit är wössner och wiseco för de kör med urfasade kolvringar på höjden!
De innebär att endast några mm smala rinspetsar ligger o nöter ner sig själva och Nikasilen på den smala ytan mellan Boostport och överströmskanal.Jag har till min fasa sett att även de billigare gjuna kolvmärkena börjat efterapa wiseco och wössner med den urdumma kontruktionen.
Kolla bilden med urfasning på baksida för ring och jämför med ringarna till wössner kolbvkittet!
Den första bilden visar ringgap med full bredd på ringarna ända ut i spets, de klarar smala cylinderytor om ringstoppen är centrerad perfekt. Men jag skulle ändå inte mont dubbla kolvringar i en Rotax Brp 850 snurra för inte ens Rotax själva törs det pga smal yta att vingla på. Original kolvring är singelring med ringstoppen mitt över boostporten, de ser farligt ut men Brp har extra biffig ring som klarar det bra. Brp ringen har faktiskt wössner /wiseco typen av endgap på ringen men i de fallet så har de ingen betydelse. De finns även billiga piratkoklbvar med singelring som går rakt över porten så dem törs ni köpa också.
Ena bilden visar brp 850 e-tec cylinder kolla va smal yta de är runt boostportern och då är bilden uppförstorad vs normalt borr!
Samma fenomen på Polaris 800cc från 10-18 de har också smal cylinderyta att vingla på men de är åtmi nstone bredare än Brp 850 så har har piolaris tordas köra dubbla ringar från fabrik. Men deras kolvringar har full bredd ute i spets så jag mont inga fler wössner/wiseco eller andra kolvar med den dumma urfasningen. Polaris 850 däremot har några mm bredare cylinderyta så där kan man montera kiolvar med ddumma urfasningen, men jag skulle inte gjort det, håll er till fullbredds kolvringar i mesta möjliga mån även på en polaris 850.
Cylindern på bilden visar min polaris 800 år 15 cylinder efter 120 mils körning med wössner och de spesiga ringtypen. Kolvringsstoppen på den sida som har rivit lös nikasil ovan boostport på båda cylindrarna va inte perfekt centrer men de va fullt godkänt.Om de varit billigaste piratkolven på marknaden med full bredds ringar med lika placerad ringstopp så har de hölle 1000 mil. DE smala ringspesarna slets ner så resen av ringen började gnaga på Nikasilen både ovanför port och nertill. De har bara klarat max 100 mil till innan de hakat i med totalras som följd. Abnnars är wössner och wiseco bra kolvar numera utom ringarna som inte lirar med smala cylinderytor.
Alla 600 snurror Polaris,,Arctic cat,,Rotax e-tec och AC 800cc är ingen fara även med den spetsiga ringtypen för de har generös cylinderyta att åka på.
Jag har mailat Wössner för att uppmärksamma dem om just Brp 850 och polaris 800 för jag vill helst köra wössner.
Attachments
-
241,9 KB Visningar: 12
Last edited: