Hej på er!
En bekant lämnade sin Formula MX -92 till mig med beskrivningen: "Den är överkänslig på primern och jag måste stänga bränslekranen direkt jag stannat annars är den sur".
Jag tänkte då att nålventilerna läckte, men började ändå med ett komptest, fick konstigt värde så jag tänkte att en varmkörning gör nog susen. Den är dyngsur trots att den stått hela sommaren, efter en del pill så får jag liv i maskin, den går verkligen som en påse nötter. Håller den ändå vid liv ett tag för att få upp lite temp, kollar sedan kompressionen igen:
Vänster cyl (variator) 6 bar, höger cyl (mag) 12 bar!
Det verkar ju inte direkt lovande med så stor skillnad men till frågorna:
Ska det det vara så högt som 12 bar? Har testat andra skotrar med samma mätare men aldrig fått så stort utslag.
Kan hög komp bero på att vevhuset är fullt i bränsle? Det går lite tungt att rycka i snöret. Men borde det inte bli ganska lika på båda cyllarna ändå isåfall?
Tacksam för tips!
MVH
En bekant lämnade sin Formula MX -92 till mig med beskrivningen: "Den är överkänslig på primern och jag måste stänga bränslekranen direkt jag stannat annars är den sur".
Jag tänkte då att nålventilerna läckte, men började ändå med ett komptest, fick konstigt värde så jag tänkte att en varmkörning gör nog susen. Den är dyngsur trots att den stått hela sommaren, efter en del pill så får jag liv i maskin, den går verkligen som en påse nötter. Håller den ändå vid liv ett tag för att få upp lite temp, kollar sedan kompressionen igen:
Vänster cyl (variator) 6 bar, höger cyl (mag) 12 bar!
Det verkar ju inte direkt lovande med så stor skillnad men till frågorna:
Ska det det vara så högt som 12 bar? Har testat andra skotrar med samma mätare men aldrig fått så stort utslag.
Kan hög komp bero på att vevhuset är fullt i bränsle? Det går lite tungt att rycka i snöret. Men borde det inte bli ganska lika på båda cyllarna ändå isåfall?
Tacksam för tips!
MVH