Kompression Formula MX 1992?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hej på er!

En bekant lämnade sin Formula MX -92 till mig med beskrivningen: "Den är överkänslig på primern och jag måste stänga bränslekranen direkt jag stannat annars är den sur".

Jag tänkte då att nålventilerna läckte, men började ändå med ett komptest, fick konstigt värde så jag tänkte att en varmkörning gör nog susen. Den är dyngsur trots att den stått hela sommaren, efter en del pill så får jag liv i maskin, den går verkligen som en påse nötter. Håller den ändå vid liv ett tag för att få upp lite temp, kollar sedan kompressionen igen:
Vänster cyl (variator) 6 bar, höger cyl (mag) 12 bar!

Det verkar ju inte direkt lovande med så stor skillnad men till frågorna:

Ska det det vara så högt som 12 bar? Har testat andra skotrar med samma mätare men aldrig fått så stort utslag.
Kan hög komp bero på att vevhuset är fullt i bränsle? Det går lite tungt att rycka i snöret. Men borde det inte bli ganska lika på båda cyllarna ändå isåfall?

Tacksam för tips!

MVH
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
hmm, 12 bar.. det är mkt men inge fel på det, men inte brukar det vara så högt.
kan vara så att det blir nått sånt fenonem som du säger, att det komprimerar hårdare om det är soppa i vevhuset, för om det går tungt när du drar är det nog iaf soppa i vevhuset. du får testa försöka bränna ut den.

jag kan nästan säga på rak arm att antingen kolvringarna är slut eller hela kolven. för 6bar är för lite. jag hade 5.5 i indyn när den kokat sönder.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag tog lös pipan, stängde bränslekran, tejpade gasen mot styret och satte borrflugan på variatorbulten, körde lääänge och tog sedan ett komptest till, blev 6 på pto å 13 på mag!! Kan väl bero på att jag inte hakade lös oljevajern, så det blev en del olja i den...
Rev sedan cylindrarna och fann pto-kolven sprucken, nästan av :)
Verkar tyvärr varit fusklagat sen tidigare, fanns ett par grova repor som det var honat över samt att det har "portat sig själv" lite...

Återstår bara att låta ägaren bestämma hur seriös renoveringen ska bli, dvs. antalet tusenlappar han vill slänga ut på en gammskoter :)

Visst kan man borra en 467a åtminstone 0.50? Kolvarna är märkta std så det är inget taget ännu...
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Har 14kg i båda på min mach1 -91 kall har inte kollat varm + att den är repig i loppen:S konstigt, förmodligen planadade toppar:) men på mxz x'en så har jag 12kg jämt så 12 tycker jag inte är onormalt mycket.