komradio och skoter..

Lindstroem1

Prospect sledder
1 jan 2000
2
0
0
Timrå Sverige
Halloj.

Har börjat fundera på att det skulle vara rackarns trevligt om man kunde prata med de som man åkte skoter med. Men sedan så är ju då problemet med att tvåtaktsmotorer har/eller stör fortfarande frekvenser.

Någon som kan ge något tips på någon komradio som fungerar? Och nu pratar jag inte komradios för uppåt 1000-2000:- utan gärna ett billigare alternativ.

Hade.
//Peter

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
Peltor har ett system som är inbyggt i hjälmen. Vet dock inte hur lång räckvidden är.
Att två taktarna stör sändningen kan du nog undvika genom att använda radioavskärmade tändhattar.

LarsaP

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Ånge Sverige
Tjena, problemet med pengarna sitter tyvär inte i själva radion utan det är allt lull-lull runt aom är dyrt. headset, ptt-knapp, kablage etc. Jag kör med en radio av fabrikat Alinco ( fri frekevens)den kostar ca 7-800:- men sedan ville jag ha kablage, mic, hörlurar, knapp etc som verkligen funkade och då blev det peltor. Summa per skoter + förare blev tyvär närmare 3000:- men det är värt varenda krona, vi har så ##### roligt !!! Vi är då 4 polare med samma system.

OBS ! radio avstörda tändstift är ett måste och vår räckvidd är upp till en kilometer ungefär.

Det finns billigare kablage men det är tyvär så att man får vad man betalar för...

Mvh // Larsa

Lindstroem1

Prospect sledder
1 jan 2000
2
0
0
Timrå Sverige
Jasså så mycket?

Jag har mailat runt en aning nu till lite olika tillverkade och enligt dom så går det att använda en komradio för 200:- som är röstaktiverad och sedan så kan man köpa till headset till den för 100:- Så ska det fungera.

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q112q116q672&ic=N&sw=8035

Här är en länk till "clas i sjön" där du kan hitta det du söker, jag har själv ett sådant headset som jag använder till mobilen f.n. fungerar utmärkt på hojen iaf, hörbart ända upp till minst 90km/h, har inte testat på skotern än...
De kablar som man har "utvändigt" känns som om de håller bra kvalitet, (telefonsladdsmodell)tunnare kablar som går till radion och telefonen. Clas Ohlsons har även passande comradioapparater från 495:-/par. Babbla på!

LarsaP

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Ånge Sverige
Jo, visst blev det dyrt men å andra sidan så har jag använt grejorna i snart 5 år utan minsta lilla problem. Jag har då fast monterat headset i hjälmen och delbar kabel. PTT-knapp på styret för att aktivera tal, provade med vox en sväng men det gick inte pga vindbruset.

Jag hatar grejor som klatrar så visst kanske det blev lite dyrt i överkant.

Självklart finns det billigare grejor att köpa och det är väl upp till var och en att känna på om det fungerar tillfredsställande.

Vilken radio man har spelar ingen större roll alls utan det är mikrofon, högtalare och kablage som kan jävlas. Känn å klämm på grejorna, ser det ut att funka så gör det säkert de.

Mvh // Larsa

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Ett tips, köp ej enklare än cobra MT700
Till den finns headset för hjälmmontage
som tillbehör

Pris ca: 2000-2200 för 2omgångar

mattio

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Det funkar bra med de förhållandevis billiga PMR-apparaterna som numer är tillåtna utan licens (max 0,5 watts effekt). Dom säljs på de flesta teknikföretag tex Claes Ohlssons, Teknikmagasinet mm. Dom har oftast röstaktivering men för att detta skall funka bra krävs strupmikrofon (vissa av dom har detta som tillbehör), en vanlig mik tar upp alldeles för mycket sidoljud.

Sen är det som någon sade tidigare ett absolut MÅSTE med avstörda tändstift hos alla skotrar i sällskapet, inte bara hos dom som har radioapparaterna.

mvh / Matti

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
lyfter en gammal tråd...

Jag funderar på att skaffa en (två) komradio, tex cobra.
Det jag funderar på om man måste ha en strupmick för att man ska höra varandra eller räcker det med en vanlig mick,sk mc headset som man får plats med under hjälmen.

Nån som har erfarenheter:confused: