Konkret köpefråga på denna Yamaha Venture MP

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Nu tar vi det lugnt här... :D

Jag har ju mig en Venture MP i pipen för leverans, bör jag byta boggiehjul relativt snart eller ska jag byta nästa gång det är dax att byta hjulen? Hur skulle ni resonera? Det är en begagnad skoter som gått 500 mil.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag har en Venture Mp som jag kört 700 mil med. Det är en maskin som ska köras på led och då fungerar den tämligen väl.

Det första du bör göra är att ta ett spännband och dra ihop axlarna där balator remmarna finns. Borra ett nytt hål innanför det sista som finns orginal. Släpp främre boggiedämparen. Släpp framfjädrarna ett par cm. Då blir den mindre tippig nästan bra faktiskt. Tungstyrt men klart bättre än orginal. Tror ett skidbyte hade vart kanon.

Akta dig för skrå och stöp , djupsnö i skogsterräng(då den är fruktansvärt tung). Lössnö mitt i vintern gör en otrolig is uppbyggnad i tunneln. Varmgarage är det enda som hjälper.I sträng kyla kan startrelät klicka. Om du använder den i strängkyla ta reda på vilket som är startrelät så du kan värma det. En tillförlitlig maskin som jag använder för fisketurer i sandåslandet mitt i vintern. Bra ruta bra värme i handtagen bra dragare. Jag kan packa skotern med skidor fjällpulka isborr & allt annat jag behöver. Spänna fast allt stenhårt så jag inte behöver någon kälke. Sedan står jag och kör och kan hålla ett respektabelt tempo efter leder. Så fort kan jag köra att jag gör dagsetapper på 20 mil
 
Last edited:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nu tar vi det lugnt här... :D

Jag har ju mig en Venture MP i pipen för leverans, bör jag byta boggiehjul relativt snart eller ska jag byta nästa gång det är dax att byta hjulen? Hur skulle ni resonera? Det är en begagnad skoter som gått 500 mil.
Man tittar till boggihjulen då och då, och byter de som eventuellt är skadade. Om det börjar väsnas för mycket om lagren så kan det vara lämpligt att byta lager i alla boggihjul på en gång. Men det är ingen mening att göra den typen av underhåll i förebyggande syfte baserat på körsträcka eller ålder.
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Tackar för all info.
Kom en del nu som jag inte har en susning om vad det innebär och eller varför men det lär ju ge sig när jag kan börja studera maskinen i garaget. :)
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Tackar för all hjälp o tålamod. :)

Jag har börjat mina sista funderingar inför köpet. Finns det någon fördel med att köpa en Venture från innan den blev fyrtaktare, början-mitten av 2000?

Är det något jag inte tänkt på som är till äldre Venture´s fördel/nyares nackdel?

Jag kommer till 95% köra led med undantag för att svänga av på en sjö för fiske.
Jag är 195 lång o tycker jag sitter toppen på en MP o lika illa på en äldre Venture.
MP är tyngre vad jag förstått?

Mvh
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nä MP är inte tyngre i alla fall. Däremot har den betydligt högre tyngdpunkt.

Äldres fördel = priset, rätt trevlig på led, inget krångel.

Nyares fördel = bättre körställning och komfort, ingen lukt, bränsleförbrukning, ljudnivå, fjädring, framkomlighet, enkelhet osv.

Venture/MP är ju bland de trevligare skotrarna för just ditt ändamål så det finns väl egentligen inga argument för att köpa en gammal tvåtaktare - förutom priset då.


Däremot är en äldre Venture 700/Viper Venture en riktigt trevlig sporttourer om det vankas lite snabbare ledkörning. Mycket fin väghållning, låg tyngdpunkt, bra styrning osv och där kommer den verkligen till sin rätt.