Konvertera elsystem MXZ 2002 (Montering startmotor?)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ponera att man skulle vilja sätta elstart på en skoter utan batteri, Vad krävs?

Jag vet att det kommer växelspänning ur statorn, genom en voltregulator utan likriktare sen vidare ut till lampor, mpma, mätare osv osv.

Om man ska ha batteri i skotern krävs en voltregulator med likriktare för annars tar inte batteriet emot laddning.
- Tål elsystemet likspänning, bara så där?
- Kommer varvräknaren att visa riktigt?

Såna här saker håller mig vaken om nätterna..

(Jag ska inte montera startmotor!)
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Jag har monterat en analog tempmätare på min gamla Exciter från -93, och då behövs likström.
På såna gamla maskiner så finns bara en kabel ut från generatorlindningen, den andra halv-vågen av växelspänningen tas från jord (motorn/chassiet).
I detta fall så behöver du inte ens en likriktare, utan en vanlig diod gör samma jobb, eftersom den andra halv-vågen ändå kommer att jordas.
En diod (eller en likriktarbrygga) kan du köpa på Clas Olsson för några kronor, 1A räcker gott och väl.
Tillsammans med en liten kondensator som glättar spänningen eftersom jag inte har något batteri så blir det tillräckligt bra.

Om jag senare ska montera GPS så överväger jag dock att montera ett batteri för att få spänning även utan att ha motorn igång, samt att spännigskurvan blir ännu jämnare.
Se bara till att batteriet inte blir för vamt, en skyddsplåt som avskärmar mot avgassystemet kan vara bra.
Då bör man ha en diod som är lite kraftigare än 1A, kanske 10A.
Glöm inte att sätta en lämplig säkring, så slipper du bränna någonting i onödan.
Och då kan man även skippa kondensatorn, eftersom batteriet sköter kondensatorfunktionen.
Förmodligen är det enklast att ta växelspänningen från någon av belysningstrådarna på lämpligt ställe.
Läs gärna hela projektet om ni vill, där jag likriktar och monterar en tempätaren (lite utförligare beskrivet):

http://www.hannu.se/likrikta/

Du ser att det blir en likriktad del av elsystemet, medan den vanliga växelspänningsdelen finns kvar, vilket gör att lysen och varvräknare inte berörs, endast utrustning som du vill koppla in på likspänningen blir berörd.

Hoppas att du kan ha nytta av detta, och hör gärna av dig om det är någonting som jag har krånglat till.

M.V.H
/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Utförligt och bra!

Tycker om folk som vet vad dom pratar om.

Du säger att du bara har en kabel ut från generatorn (statorn?), På min sitter två, vilka ger uppemot 60 volt AC (mer eller mindre beroende på varv så klart) med voltregulatorn urkopplad.

Där du har tagit chassiejord, borde jag likrikta den andra kabeln från statorn?

Vilken kaliber bör man ha på motståndet för att få ~12-14 volt så batteriet laddas?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Om du har två kablar ut så kan du förmodligen använda båda dessa, och sätta en så kallad likriktarbrygga istället för en diod som jag använde.
Det hade varit bra med ett el-schema så att man kan se hur det ser ut från generatorn, om någon av spolarna är kraftigare, eller hur belastningen ligger fördelad.
Mitt tips är annars i detta fall att ta en av dessa kablar, som du gör en förgrening på, och likriktar på samma sätt som jag gjorde.
Du skall alltså likrikta den spänning som redan är reglerad av voltregulatorn.
Om du tar ut en helt oreglerad spänning (60 volt AC) så blir det väldigt svårt att beräkna motstånd, eftersom det kommer att variera med belastningen.
Spänningen med inkopplad voltregulator brukar ligga på ca 14 volt, och det är tillräckligt bra för att batteriet skall laddas.
Ett fulladdat batteri håller vilospänningen ca 12.7V. Vilospänningen skall mätas minimum 30 minuter efter det att eventuella förbrukare stängts av.
Vid en spänning som överstiger vilospänningen kommer alltså batteriet att laddas.

I ett fordonssystem brukar man eftersträva att inte ha högre spänning än 14,4 volt, eftersom det då börjar att ske en viss kokning i batteriet som gör att vatten sakta försvinner.
Batteriet kommer att ta emot så mycket laddning som generatorn orkar ge, och det är ingen fara för generatorn.
Konstruktionen är sådan att generatorn inte går sönder.
Jag skulle alltså ha provat att likrikta enligt min enkla modell, med en diod, och när du startar skotern så provar du att mäta spänningen över batteriet.
Om spänningen stiger när motorn går så laddas batteriet, och det är bara om du förbrukar mer än vad generatorn orkar att ge som batterispänningen kommer att sjunka.
Hör gärna av dig igen om du har fler funderingar, och även gärna hur resultatet blev.
M.V.H
/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har gjort detta, likriktarbrygga och fått ut likspänning..men det blev för klent.
Kan bero på att jag har rätt klena likriktarbryggor.

Ska ta vägen förbi Clas i sjön någon dag och skaffa kraftigare..

Har fått för mig att en likriktad spänning är lägre än ursprungsspänningen, växeln. Stämmer det eller har jag fel?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Ja, det är riktigt att den likriktade spänningen kan anses som lägre.
Växelspänningen ser ju ut som en sinusvåg, och där kan man mäta på lite olika sätt (toppspänningen eller effektivvärdet).
Likspänningen däremot blir mer som ett genomsnitt av växelspänningen, och allt över batteriets vilospännig ger laddning, så det ska fungera tillräckligt bra.
Konstigt att du inte lyckades med att få ut nog hög spänning, det borde inte bero på hur kraftig likriktarbrygga du har, eftersom spänningsfallet över den kommer att vara konstant, och är den för klent dimensionerad så blir den varm och brinner upp till slut.
Däremot kan jag tänka mig att det kanske inte går att nyttja båda trådarna som kommer ut från ditt svänghjul, det är kanske där det blir något fel (dock svårt att säga utan ett schema).
Prova att endast nyttja en tråd, och se om du får bättre spänning.
Mät gärna strömmen också, så kan du avgöra om generatorn kanske ändå laddar vad den orkar, men batteriet vill ha mer, det fenomenet kan uppstå om batteriet inte är helt fulladdat.
M.V.H
/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Teorilektion, borde väl vara YL och RD/BU från spänningsregulatorn som är aktuella för likriktning till batteriet?

Har kommit över en verkstadshandbok och vet nu att generatorn är god för 290 watt. Då återstår att fundera ut hur pass stort batteri man kan använda, och ladda utan att de förbrukare som redan finns i systemet får för lite...

 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Du har ju en relativt modern maskin, och då kan det kanske redan vara ganska förberett för batteri.
Jag ser att det finns ett batteri på den ritningen som du har lagt upp, det skulle vara intressant att se mer av ritningen, nu går det inte att läsa ut exakt vart kablarna går, finns det en utförligare ritning ??
Om du redan nu har ett 12Voltsuttag på din maskin så har du redan likspänning, och då kan du ansluta en kabel till batteriet direkt därifrån.
Jag vet inte exakt hur det ser ut på Ski-doo, tyvärr.
Men jag tror INTE att du ska avända de kablar du föreslår från ritningen, jag tror nämnligen att detta redan kan vara likriktat, och det är därför som du inte får ut tillräckligt med spänning när du har gjort dina försök.
Kan du prova att mäta mellan jord och kablarna på "Power Regulator" ??
Ställ instrumentet i läge likspänning, och starta motorn med lite förhöjd tomgång.
Då borde du kunna utläsa om du har likspänning på någon av kablarna, du borde då förmodligen komma lite över 13Volt, kanske 14Volt.
Det är ganska troligt att du redan har likspänning på din maskin alltså, så det kanske är enklare än vad vi trodde från början.
Jag vet att Yamaha har den lösningen på många maskiner, ett 12Voltsuttag men inget batteri, och då är det redan en reglerad likspänning där, och batteriet kan anslutas utan problem, inga extra komponenter behövs.
Batteriets storlek har ingen större betydelse, och det beror på att vilospänningen kommer att vara drygt 12Volt på ett friskt batteri, oavsett storleken, all spänning över det innebär att batteriet laddas.
Ett större batteri innebär alltså bara en större buffert, och är ingen nackdel förutom att det väger mer.
Jag skulle gissa på att någonstans mellan 10 och 15 Ah är det som storleks, och viktmässigt passar bäst.
Så du behöver inte oroa dig för att det skulle påverka lyse och mätare negativt, tvärtom så utjämnar det spänningen till en "renare" spänning.
Din systemspänning kommer alltid att hållas över 12Volt, och förmodligen lite över 13Volt när motorn går.
Med 290Watt så finns det förmodligen en hel del effekt över även när all belysning är tänd, och övrig elektronik har fått sitt, så laddningen av batteriet kommer att fungera bra (du kan räkna ihop själv hur många Watt du förbrukar).
Har du dessutom ingen startmotor så har du ingen stor förbrukare som tar ström från batteriet innan motorn är igång, så ditt batteri kommer nog aldrig att laddas ur vid normalt användande (en startmotor tar flera hundra Watt i startögonblicket).
Ett batteri som är defekt kan naturligtvis sänka systemet,men det beror på att det kan bli kortslutet (ålderstecken), och beror inte på storleken.
Hoppas att jag inte krånglar till det med mina förklaringar.
Jag tror att vi har lösningen inom räckhåll, hör gärna av dig, intressant att följa projektet.
M.V.H
/Tobias
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej igen.
Jag har kikat lite på hur det ser ut på Yamaha MM-700 2002.
Den har en liknande konstruktion som du kanske har.
Kolla som sagt var gärna om du har ett fylligare schema, och om du kan mäta spänningen efter din regulator.
Så har ser det i alla fall ut på Yamaha.


Det som är märkt "1" är alltså svänghjulet, vi kan kalla den för generatorn.
Därifrån går två kablar direkt till CDI-boxen, "W/G" och "W/R", detta för att spänningsförsörja tändning mm direkt när man drar i snöret.
Den spänningen är en oreglerad växelspänning som regleras och likriktas i CDI-boxen, och så verkar det även se ut på din maskin (dina kablar är märkta "BK/RD" och "RD").
Sedan har du tre kablar ut från generatorn märkta med "W", detta eftersom generatorn är trefasig i det här fallet (du verkar ha två faser).
Dessa kablar går till den kombinerade likriktaren och regulatorn (märkt "2"), som har en kabel, eller bult som går till jord, och en kabel med reglerad och likriktad spänning, "R".
Denna kabel ("R") försörjer större delen av systemet (belysning mm) med likspänning, alltså även framlyset går på likspänning i det här fallet.
Ska man montera ett batteri här så kan man göra det vart som helst i systemet efter den röda kablen ("R").
Det är denna del som jag inte riktigt kan läsa ut från din ritning, eftersom jag inte ser hela bilden.
Här har jag dock klippt ner den utifrån det kompletta schemat som jag har.
Hoppas att det var till lite ytterliggare hjälp.
M.V.H
/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om det är som du säger att det finns färdigriktad spänning blir jag både lycklig och förbannad, efter att ha hållit på och knåpat mycket utan resultat hehe.

Du enligt mig mycket bra och verkar veta vad du pratar om, har en del erfarenhet sedan innan så det är inga större problem att förstå. Vet dock inte om vi har andra läsare så svarar enbart för mig själv.

Här kommer elschema, två delar.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/38603/large/554940_muxw46.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/38603/large/554942_zubpfg.jpg

Hoppas de går att tyda annars ska jag försöka ordna det på något annat vis.

Ska givetvis provmäta de punkter du säger.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Tack för schemat, nu klarnar det lite.
Kabeln märkt "BK" är jorden (chassie förmodligen).
Du verkar ha två trådar från generatorn (två faser) som går till regulatorn/likriktaren.
De som är märkta ”YL” och ”YL/BK” är växelspänning.
Denna likriktas och regleras i ”Power Regulator”, och kommer sedan ut som ”RD/BU”.
Det verkar vara flera funktioner som drivs med likspänning i din maskin, och det liknar Yamahas lösning mycket.
Man kan tydligt se att när du vrider tändningsnyckeln till läge ”ON” så förbinder du batteriet (det snart monterade) med likspänningsdelen i systemet via en säkring (viktigt) och även kabeln ”RD/BU” från ”Power Regulator”.
Så då har vi kliat oss i huvudet färdigt tror jag.
Mitt tips är att leta upp inkopplingen vid tändningslåset, den som jag har ringat in.
Då blir allting korrekt inkopplat, och spänningen till övriga förbrukare bryts när man stänger av på nyckeln.

Sedan skulle jag montera ett 12Voltsuttag före tändningslåset (men efter säkringen) så att jag kan ha ström till eventuell GPS eller mobiltelefon även om tändningen är avslagen.
Hoppas att det löser sig nu.
M.V.H
/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det verkade lite för bra, har nämligen inget tändningslås utan enbart dödmansgreppet(D.E.S.S) och brytare på styret, men om Bombardier haft något som helst vett när dom byggde maskinen borde dom ha dragit fram kabel för montering...Ska kolla upp det. Tack för all hjälp!
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Nu ser jag ett litet misstag.
Ber om ursäkt för att jag var lite snabb, men nu ser jag att hela tändningslåsdelen är ”streckad”, och således extra utrustning.
Men då skulle jag lösa det med en kraftig diod istället, för annars kommer du att få bakspänning i systemet, det vill säga vissa komponenter kommer att vara spänningssatta även om motorn är avstängd (förmodligen enklare än att montera tändningslås).
Det bästa är nog att köpa en likriktarbrygga, och bara använda den som en diod (alltså bara nyttja två stift), dom är kraftiga och klarar 25-40 Ampere (jag ska skaffa ett bra ritprogram någongång.....).

Köp en hos någon biltillbehörshandlare.
Jag ser att Kjell & Co har en för ca 40 kr.

Enda nackdelen är att du kommer att få ett spänningsfall på ca 0,7 Volt över dioden, men det kommer ändå att bli tillräckligt för att ladda batteriet, du kommer garanterat att ligga på en bit över 13 volt på batteriet i alla fall.
Och då har du alltid 12 Volt likspänning i det uttaget som du sedan monterar, oavsett om motorn går eller inte, bra till GPS.
Det går även att lösa detta med ett relä, men då kanske du tycker att det blir för många komponenter inblandade.
Glöm inte att montera en säkring som kortslutningsskydd, och du kan nog dimensionera den ganska kraftigt (minst 10A).
Ber om ursäkt för att jag inte var uppmärksam på schemat, men nu löser vi det i alla fall.
Och hör gärna av dig om jag kan hjälpa till mer, eller förklara någonting ytterliggare, och jag är naturligtvis intresserad av hur det gick för dig.
M.V.H
/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Inte behöver du be om ursäkt när du ger mig din tid för att lösa mitt problem, Är mycket tacksam för detta.

Men du menar att det räcker att rikta med en diod? (Halvvågsriktning?)
Och sedan hämta jord från chassiet? (Växelspänning?)

Är inte rädd för komponenter, Relä behöver jag montera för ändamålet.

Ska försöka leta rätt på en likriktare så fort som möjligt, de små elfariktarna jag har litar jag inte på.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Ja, helt rätt, precis på samma sätt som en halvvågslikriktning.
Du tar jorden från chassiet, men spänningen tar du på andra sidan dioden, som du ser på min ritning.
Den spänningen är redan likriktad, men dioden hindrar att batteriets spänning går ut i elsystemet, eftersom många förbrukare (lampor mm) i så fall alltid har spänning, även när motorn inte går.
Det fixar tändningslåset annars på den modellen som har elstart enligt schemat.
Så du har redan likspänning i din maskin på den kabeln som kommer ut från "Power Regulator" (märkt”RD/BU”).
Så här använder vi inte dioden för likriktning, utan endast som "backventil".
Anledningen att man vill byta ut dioden mot ett relä skulle vara att man slipper det lilla spänningsfall som blir över dioden (ca 0,7 Volt).
Men jag rekommenderar en diod, och sedan att du provar att mäta vid batteriet.
Mät först batteriets vilospänning, starta sedan motorn med lite förhöjd tomgång, och mät batterispänningen igen.
Om den nu har gått upp några tiondels Volt så fungerar det.
Sedan kan du mäta igen när du har kört en sväng, då bör batteriets spänning ha ökat ytterliggare någon tiondel.
Jag skulle gissa på att du får ut en spänning på mellan 14,2 och 14,5 Volt från "RD/BU" på "Power Regulator", och det innebär att du får mellan 13,5 och 13,8 Volt på batteriet (eftersom dioden tar 0,7 Volt).
Detta räcker för att hålla batteriet i gott trim.

M.V.H
/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Den här operationen kommer troligtvis att äga rum på söndag, då flickvän ska till gävle så jag kan skicka in henne till kjell&co och köpa en likriktare..Medans jag är hemma och åker skoter hehe.

Återkommer med resultat.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nu har jag gjort detta, RD/BU från regulatorn -> Säkring (Vet att den hamnade fel) -> diodbrygga. Resultat MAX ~6 volt ut ur bryggan. Varvade upp till tillslag, cirka 4000-4500 varv.

Innan bryggan är det ~ 14 volt.

Stämmer inte riktigt det här.

Ska ut och prova lite till.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Bra att du har mätt före bryggan, då vet vi att spänningen är rätt där.
Eftersom den faller så mycket efter bryggan så måste någonting ha blivit galet.
Så här ser ju bryggan ut egentligen:


Och då ser du att man ska koppla till någon av dom vänstra kablarna (på den del som är märkt växelspänning) till "RD/BU", och sedan kan du ta ut spänningen vidare i systemet på den kabel som är märkt med ett plustecken.
Så jag håller med om att någonting är jättemärkligt, eftersom spänningsfallet över dioden i bryggan ska göra att du får 14-0,7 = 13,3Volt.
Hör gärna av dig med fler resultat.
M.V.H
/Tobias