Hej.
Jag har nu vridigt, vänt och läst el-schemat många varv, och blir inte klokare.
Om man kikar på kabeln ”RD/BU” så ser man att den ENDAST har två funktioner.
1. Ladda batteriet (via tändningslåset).
2. Spänningsförsörja en summer för varning att backväxeln är inkopplad.
Så jag vet inte riktigt varför du får så låg spänning, och ”RD/BU” MÅSTE vara likspänning.
Antingen så luras instrumentet, eller så är det någonting som är knasigt med regulatorn.
Förmodligen är spänningen ut från ”RD/BU” inte helt ”ren”, men jag tycker att man borde kunna mäta den.
Regulatorn kan alltså vara trasig.
Det jag skulle prova är att mäta direkt på ”RD/BU” och se vilken spänning jag får.
Sedan skulle jag prova att koppla in ett batteri mellan ”RD/BU” och jord, för att se om batteriet har en stabiliserande förmåga på regulatorn.
När du kopplar in ett batteri på det sättet så har du exakt samma koppling som modellen med elstart har, men undantag för tändningslåset som ändå bara är en mekanisk brytare.
Ett alternativ till som du kan prova är att koppla in dig på växelspänningen, och prova att mäta där.
De som är märkta ”YL” och ”YL/BK” till regulatorn är växelspänning, och dessa kablar står även i förbindelse med övriga delar av maskinens elsystem, så spänningen är reglerad i dessa kablar, men inte likriktad.
Då kan du koppla in din likriktarbrygga där (de två växelspänningsmärkta stiften) och få ut likspänning på stiften märkta med plus och minus.
Dock så tycker jag att vi ska forska vidare i kabeln ”RD/BU” som faktiskt står i direkt förbindelse med batteriet när du vrider tändningsnyckeln i läge ”ON”.
Prova alltså i så fall att koppla in ett 12V batteri, och mät om spänningen stiger någon tiondels Volt när du startar maskinen.
Om den inte gör det så tror jag faktiskt att din regulator är trasig.
Det var så lång jag kunde resonera mig fram med ritningen just nu.
Vi får höras.
M.V.H
/Tobias