Konvertera elsystem MXZ 2002 (Montering startmotor?)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag är tvivelaktig till växelspänning som jord, Är du säker på att det ska funka så?

Kan ju inte ens ladda batteriet i brorsans pv med den spänningen..

 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Du har ett fint instrument i alla fall :).
Skämt å sido, men jorden spelar inte någon roll i detta fall.
Om du kikar på elschemat så ser du att jorden finns i många punkter, och blir en referensnivå för spänningarna.
Det som däremot är märkligt är att du har ett stort spänningsfall över bryggan.
För om du mäter på andra sidan bryggan så hade du ju 14Volt, och det innebär att 8Volt "försvinner" över bryggan, och det får mig all klia mig i huvudet lite.
För jag antar att du bara använder två stift på den, och nyttjar den som diod?
Har du provat att mäta när kabeln efter bryggan är obelastad, det vill säga utan någon inkopplad förbrukare/batteri?
M.V.H
/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja några förmåner lär man ha på jobbet :rolleyes:

Mätte utan förbrukare på den likriktade spänningen, Har tänkt att börja montera det som ska användas efter att jag vet att batteriet får laddning. Annars känns det ganska meningslöst att ha en massa förbrukare som ändå lägger av efter ett par mil.

Det lustiga är att jag fick fram samma resultat förut när jag höll på efter egna teorier, med dubbla likriktare, separat voltregulator osv. Gav 6 volt då också, så då var jag inte helt vilse ändå hehe.

Underligt att det ska vara så svårt att göra något relativt enkelt ändå..

En snabb googling gav mig en tanke om att diodbryggan skulle vara trasig?

...jag gissar att du bara har c:a 6V, d.v.s. en halvperiod från generatorn kommer inte igenom, troligtvis en trasig "likriktare" i så fall.
Om så, hur fan har jag lyckats förstöra tre stycken likriktare?
Den nyköpta och dom två jag hade sedan tidigare..
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Ingen fara, jag tror inte att du lyckats med att förstöra likriktarna.
För det första så har du inte växelspänning där du kopplar in dig enligt elschemat, så det finns ingenting att likrikta.
"RD/BU" går direkt till batteriet via ett tändningslås, och det är tändningslåsets funktion som vi nu försöker att ersätta med dioden.
Och när du mäter innan bryggan så hade du väl 14Volt likspänning, eller hur?
För det andra så skulle det fungera i alla fall, även om en halvvåg är bortklippt (om du jämför med den likriktningen som jag har gjort på min maskin, jag tar bara en halvvåg="trasig likriktare"), däremot får du en sämre effekt, och en "orenare" spänning.
Jag kliar mig i huvudet nu och funderar, ber att få återkomma i ärendet.
M.V.H
/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Känner mig ganska säker på att det var växelspänning jag fick upp 14 volt innan likriktare, men det låter ju rimligt det du säger att det borde fungera ändå.

Klart du ska fundera, Uppskattar varenda bokstav du skriver då du är den enda jag har kontakt med som verkar kunna hjälpa mig, eller åtminstone förstår vad det handlar om.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.

Jag har nu vridigt, vänt och läst el-schemat många varv, och blir inte klokare.

Om man kikar på kabeln ”RD/BU” så ser man att den ENDAST har två funktioner.
1. Ladda batteriet (via tändningslåset).
2. Spänningsförsörja en summer för varning att backväxeln är inkopplad.

Så jag vet inte riktigt varför du får så låg spänning, och ”RD/BU” MÅSTE vara likspänning.
Antingen så luras instrumentet, eller så är det någonting som är knasigt med regulatorn.
Förmodligen är spänningen ut från ”RD/BU” inte helt ”ren”, men jag tycker att man borde kunna mäta den.
Regulatorn kan alltså vara trasig.
Det jag skulle prova är att mäta direkt på ”RD/BU” och se vilken spänning jag får.
Sedan skulle jag prova att koppla in ett batteri mellan ”RD/BU” och jord, för att se om batteriet har en stabiliserande förmåga på regulatorn.
När du kopplar in ett batteri på det sättet så har du exakt samma koppling som modellen med elstart har, men undantag för tändningslåset som ändå bara är en mekanisk brytare.

Ett alternativ till som du kan prova är att koppla in dig på växelspänningen, och prova att mäta där.
De som är märkta ”YL” och ”YL/BK” till regulatorn är växelspänning, och dessa kablar står även i förbindelse med övriga delar av maskinens elsystem, så spänningen är reglerad i dessa kablar, men inte likriktad.
Då kan du koppla in din likriktarbrygga där (de två växelspänningsmärkta stiften) och få ut likspänning på stiften märkta med plus och minus.

Dock så tycker jag att vi ska forska vidare i kabeln ”RD/BU” som faktiskt står i direkt förbindelse med batteriet när du vrider tändningsnyckeln i läge ”ON”.
Prova alltså i så fall att koppla in ett 12V batteri, och mät om spänningen stiger någon tiondels Volt när du startar maskinen.
Om den inte gör det så tror jag faktiskt att din regulator är trasig.

Det var så lång jag kunde resonera mig fram med ritningen just nu.
Vi får höras.
M.V.H
/Tobias

 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Framsteg!

Har felsökt elsystem hela dagen på jobbet, så varför inte fortsätta när man slutat.

Mätte som du sa före riktaren, det kan inte vara likspänning där, om så så är den fruktansvärt ful.



Satte i likriktaren i samma tråd idag igen, RD/BU. Samma resultat - 6 volt.

Skiftade till en av de gula kablarna, fördraget sedan sist jag höll på.

Vips.



Likspänning, var upp i 12 volt och vände. Slog av motorn och startade upp igen, ~6 volt.

Tänk tänk tänk...Spänningsfall eller något fel på regulatorn?

Tog för säkerhetsskull fram mitt andra mätinstrument, Tillquist heter den och är ganska pålitlig - den visar likadant. Hoppade över att prova farsans biltemainstrument.

Ska se över skarvarna jag gjort imorgon, det stämde ju nästan ett fåtal gånger och jag inbillar mig att jag fick till det en gång pga att jag rucklade på kablarna.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Härligt !

Det kanske finns en lösning trots allt!
Dock förstod jag inte exakt var du har mätt nu?
Var fick du 14Volt växelspänning, var det på "RD/BU"?
Och var hittade du 12Volt likspänning?

Kan det vara så att kablarna är färgmärkta annorlunda i din maskin jämfört med elschemat som vi har?

Det börjar bli nära nu....

M.V.H

/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Stämmer bra det, 14 vAC på RD/BU.
Samma spänning på gulkabeln, 14 vAC, satte sedan dit bryggan och lyckades få ut ~12 vDC.

Vet inte exakt vilken av de gula det var, men en av dom mellan "ljusspolen" och spänningsregulatorn.

Kan inte svara på det med färgerna på kablarna, men visst kan det väl ha vart en praktikant på el-avdelningen just då.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Otroligt märkligt att det kan vara 14Volt AC på "RD/BU" om elschemat visar rätt.
För det finns ingen likriktande komponent mellan den kabeln och batteriet, om inte tändningslåset innehåller några dolda detaljer?
Och jag har aldrig varit med om att man kör växelspänningen direkt till batteriet i ett fordonssystem.
Följer med spänning (fyndigt va:laugh:) dina framgångar bland kablarna.

M.V.H

/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nej jag har själv setat och letat efter någon form av diod mellan spole och batteri, men tänker mig att det kanske är olika modeller av spänningsregulatorer?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ja, så skulle dt ju kunna vara, fast det känns krångligt att ha flera olika reservdelar, men det kanske är typiskt skotertillverkare?
Har du backväxel med summer?
I så fall kan man prova att mäta även vid summern och se om det är AC eller DC.

M.V.H

/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Luktar som ganska typiskt maskintillverkare öht. tycker jag.

Ja det är ett ***** liv när man backar, ska sätta pinnen på summern imorgon när jag kommer ut.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har hittat en annan faktor i sammanhanget som kan spela roll, servicemanualen jag har gäller för USA/Canada-versionen av skotern. Brukar väl kunna vara vissa skillnader mer än färgsättningen på huven?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ska bara sticka in att det är likspänning till backsummern, men den fladdrar ju så pass att den inte går att använda till något mer än en summer...möjligen om man skulle montera blinkers. Ska väl gå vägen baks och leta om det finns något innan knappen för backen eller så.

En sak till, Får fram ~12volt dc ur likriktaren när jag håller i den, eventuellt att den behöver jordas?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Naturligtvis kan det väl skilja till den amerikanska marknaden också.
Men enligt schemat så borde "RD/BU" endast gå till backsummern på din maskin, så den borde duga till att ladda batteriet (om det nu inte är någonting speciellt med den skandinaviska maskinen).
Kan du kolla om det verkligen är "RD/BU" som går direkt till summern?
I så fall vore det väldigt intressant att koppla in ett batteri och prova.
Gör en provisorisk inkopppling där du kopplar "RD/BU" till pluspolen på batteriet, och minuspolen på batteriet till jord (ramen eller motorn).
Mät sedan vilospänningen på batteriet, och mät igen när du har startat maskinen och har ett föhöjt tomgångsvarv.
Det kan vara så att den konstgjorda likspänningen är väldigt oren, men att man anser den som "tillräckligt bra" för att ladda ett batteri i en snöskoter, och då borde den stiga, inte mycket men någon tiondels volt till att börja med.
Jag funderar också på det med jorden som du påpekar.
Kanske har den inte någon bra jordpunkt, vare sig när du mäter eller när du belastar den.
Jag ser att batteriet och startmotorn är jordat i "FRAME" (ramen) medans backsummern är jordad via kabeln "BK" som går till "REGULATOR".
Om man alltså använder kabeln "BK" vid "REGULATOR" som referens när man mäter borde man få rätt värden.
Det kan ju vara så att motorn inte har tillräckligt bra jord mot ramen på grund av motorkuddar mm.
Och då kan det vara så att maskinen med elstart har en extra jordfläta mellan motorn och ramen.
Det kanske kan lösa problemet (montera en jordfläta) ?
M.V.H
/Tobias
 

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Hur gick det med inkoppling av batteriet?
Går i tankarna att montera xenon på min -02a och då behöver jag ev. batteri (har ej provat utan batteri, men förmodar att det inte fungerar).
Kan även tillägga att mitt elschema skiljer sig åt från det som marcus lagt upp.
Vet dock ej vilket som stämmer.
 
Last edited:

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Jag vet faktiskt inte hur det hela slutade.
Men om du vill ha hjälp så kikar jag gärna på ditt elschema, så kanske vi kan komma fram till någonting, om du inte redan löst problemet.
M.V.H
/Tobias
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det sket sig, tog det över pm.

Gjorde det enklaste av situationen och bytte skoter istället.

Men jag ger mig fan på att du fixar det här hannu, verkar överjävlig på elscheman.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej igen.
OK, det var ett intressant ämne, men vi kanske hade lyckat att knäcka nöten till slut.
Byta skoter var ju en bra lösning annars :).
Ja, elscheman är väldigt roligt, synd bara att vi är så få som tycker det.
Ha de bra på leden, och vid sidan om!
M.V.H
/Tobias