koppla 12v - uttag F6

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Den är gul och svart. Finns en framme vid lyktorna och en ganska nära APV-motorn. Kan vara undanstoppad men den finns där.
Det är alltså ett sånt där uttag med en hane och en hona, sån man trycker ihop som blir tät. Är väl i nån sorts gummi.
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
tror jag hittat den nu. enklare när man vet vad man ska leta efter :). frågan är om det finns nån kontakt som passar så man får det vattentätt? Hur har ni gjort? Lött och isolerat kanske?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
tror jag hittat den nu. enklare när man vet vad man ska leta efter :). frågan är om det finns nån kontakt som passar så man får det vattentätt? Hur har ni gjort? Lött och isolerat kanske?
Ta från en skrotad maskin eller en amerikansk bil, de har såna kontakter. Eller klipp av och sätt stift/hylsa (vanliga kabelskor), funkar förstås det också.
Sen är det inte så mycket vatten under huven att du behöver få det tipptopp-vattentätt heller. Normala kabelskor funkar och du kan ju dra krympslang över efteråt.
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
har mätt upp spänningen nu och den verkar ligga mellan 9,5 - 12 v. Är inte det för lite med tanke på att den vill ha mellan 12-24 v?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Är det uttaget vid huven??? i så fall är den redan reglerad till max 12v för att detta uttag heter "accesory" uttag och är gjort för arctics egna el hjälmvisir etc så det enda du behöver koppla in är en likriktare om du ska köra cigguttag.
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Om du läser mitt förra inlägg så svajar det mellan 9,5 v och 12 v. Skit samma... det funkar nog bra ändå. sorry att man frågar... :tape:
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
laddare brukar kunna klara lite "varierande" ström som du ser på mitt tidigare inlägg som ett exempel min garminladdare så arbetar den mellan 10 - 30v så om den skulle gå ner till 9.5 så gör det nog ingenting =)
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Nu är det kopplat och klart.. Allt fungerar som det ska. Det enda som jag funderar lite på är hur högt man borde säkra? Nu har jag säkrat med 1A eftersom "laddaren" ska ha max 1 A in... Men på bilar är det väl 10 eller 15A som gäller? Verkar ju som att det är en inbyggd säkring i laddaren på 1A så man kanske borde säkra upp lite?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
15a kör jag med sen är det som du säger, det sitter en 1a glassäkring inbyggd
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
ok men verkar inte som att glassäkringen är utbytbar så tror jag behåller 1A så borde den gå före den i "laddaren". Får väl säkra upp om man ska använda något annat till den