Koppla bort oljesmörjning

Tebis

Medlem
10 mar 2013
18
0
1
Örnsköldsvik
Tjenare jag köpte min rev 800 03 ifjol och då läkte den sjukt mkt olja, dåligt av mig att missa de när jag köpte den :whistle:
Men har fått fingrarna ur arslet nu och lyft ur motorn och ser att slangarna till pumpen inte är igenpluggad.
Då kommer frågan räcker det att jag pluggarigen slangarna så pumpen inte får olja överhuvudtaget eller ska jag plugga igen alla andra förutom den som går från behållaren?
Tänkte bara ifall pumpen ger för högt tryck så det inte går att plugga och därför den läkt 3liter olja om dan :weird:


Tacksam för svar!
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Om du kör utan oljepump måste du ändå ha en liten oljebehållare kvar till vattenpumpsdrevet annars skär det ihop på en pisskvart. Däremot ska det inte försvinna någon olja om du kör så, gör det det så har du någon tätning som är dålig.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Att köra pumpen torr skulle jag aldrig göra, plocka bort pumpen och gör ett lock som du sätter över. Sedan en liten behållare med självrinning ner till vattenpumpen.
 

Tebis

Medlem
10 mar 2013
18
0
1
Örnsköldsvik
Ägaren innan hade kopplat bort den då ena cylindern skurit pga för lite olja,

Om jag pluggar alla slangar förutom den från behållaren är det ingen fara då för vattenpumpen eller är det en slang till den från oljepumpen?
 

Tebis

Medlem
10 mar 2013
18
0
1
Örnsköldsvik
image.jpg
Ägaren innan hade kopplat bort den då ena cylindern skurit pga för lite olja,

Om jag pluggar alla slangar förutom den från behållaren är det ingen fara då för vattenpumpen eller är det en slang till den från oljepumpen?
Sådär ser det ut nu och vilken slang går till vattenpumpen? Inte så vass på att meka :eyebrows: