Koppla förbi avgastempgivaren, optimal avgastemp? 600 sdi -08

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Hejsan!

Istället för att byta ut den billiga och mycket hållbara (!) avgastempgivaren, så tänkte jag sätta ett motstånd och kringgå framtida jävulskaper.

Har inte lyckats hitta någe exakt svar utan hittar lite olika siffror ang. Ohm styrkan på motståndet.
Så tänkte om någon har gjort denna mod eller faktiskt vet den optimala avgastempen, så att man där igenom kan betsämma styrkan?

De flesta man hittar som gjort detta svarar med ca. 230-240 Ohm, som är runt 50 grader, läste om nån som hade 260. Därför bättre att fråga en gång extra.
 
A

axelsson_vpg

Fungerar inställningen för höjd och temp om man gör detta? Den kommer väl inte heller varna om den börjar bli för varm osv? Har funderat på detta jag med... I förebyggande syfte...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Har aldrig hört om någon som kopplar förbi avgastempgivaren, kylvätskegivaren däremot har jag läst om. Kopplar man bort avgastempgivaren skulle jag vilja påstå att det är stor risk för kolvsmältning! Är din tankledning bytt? Vet en del med -08 SDI vars skotrar slutade äta avgastempgivare sen skotern började få soppa som den skulle.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Som jag fattar så är givaren i burken endast till för att varna när det blir för varmt i burken, och begränsar skoterns prestanda för att inte gå sönder. rätta mig gärna någon om jag har fel?

Läst lite olika trådar om detta på dootalk, men de flesta verkar ha olika svar gällande motstånd, mm.
Risken finns absolut, man må ju har bra koll på att skotern funkar som den ska.
Dock värt att testa i mitt tycke då andra verkar få det att funka hur bra som helst.
Vad exakt är det som ska vara bytt? Filter eller hela slangpaketet rörande bränsle?


Någon som kanske vet exakt hur givaren fungerar? Eller vad datorn tror när man drar ur givaren helt?
Provade detta i söndags. Startade skotern efter att ha stått i ca 24 timmar alltså kall, startade och körde iväg, så fort varen kom upp över 8k så slog givaren ifrån och gick ner i limp-mode. ryckte ur kontaken och skotern gick bättre än när jag införskaffade den.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Har pratat med killen som använde 475 Ohm's motståndet och han hade kört ca 400 mil med sitt motstånd utan problem.

Har beställt en koso dual avgastempmätare det blir att montera på y-röret, löda dit motståndet och prova..

Har sökt lite, men är 600 sdi'n samma motor i rev-chassit som i -08'ans xp chassi?
 
A

axelsson_vpg

De hade ju inte varit helt fel att ha med sig ett säg 475 ohm motstånd i styrväskan alltid.. Så man inte sitter i fjällen med trasig avgasgivare mitt i allt...

Jag har iof aldrig haft problem med min givare, och mina soppa ledningar + filter är bytta förra året till de grövre. (uppdaterade?)
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Ring Mulle på Mperformance han kan koppla bort givare i boxen. Han nämnde också att det finns en givare till mercedes som passar, den va lite billigare än orginal.

Enligt Mulle används givaren för att öka bränslemängden när det går riktigt varmt vilket om man kör normalt aldrig inträffar man släpper gasen nångång. Man skulle behöva köra mil efter mil med fullgas och aldrig släppa gasen.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
SDI 600 & 1000 är grund programmerade att gå 100% bra och korrekt utan Avgastemp givare!
Den ligger som en extra app i programvaran.
Varför den sitter där går inte att utröna i bromsbänken, trots timmar av tester med och utan givaren inkopplad i programmet.
En 2008 XP SDI tar sig knappt hem från fjället om den går sönder.
Vad som händer om du lurar den att stå på ett konstant värde har jag inte haft anledning att testa!
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Att du fått diffusa svar på bästa Ohm värdet på dootalk är ju ganska givet.
En EGT givare ger ifrån sig Volt, en spänning som stiger med värmen och mäts i Volt av cdi boxen!
Bara för att givaren kan felsökas med ett Ohm värde betyder ju inte att du kan lura cdi boxen med ett enkelt motstånd.