Koppla ur oljepumpen?

ih-dave

Medlem
15 jan 2008
8
0
1
sundsvall
Hej

Jag tänkte koppla ur oljepumpen på min edge 600,är det nån fler som har gjort det?som kan förklara hur man gör..

tACK PÅ FÖRHAND

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
42
Gräsmyr / Umeå
hade själv tänkt göra detta på min indy pga min oljebrist nojja..
i mitt fall kopplar jag bara utloppsslangen från pumpen till oljebehållaren eller direkt tillbaks till pumpen och låter den spola runt en lite skvätt olja för sin egen smörjnings skull.
sen bara tanka olja i bränslet och åka och känna sig garanterad oljesmord..

rätt eller fel?

P-engström

Aktiv medlem
3 okt 2008
96
0
6
sollefteå
Jag har också tänkt göra det på min polaris Xcr 440 -99, har lite fundering jag med på hur man gör. Men det ska väl inte vara någon större konst tycker jag om man sätter sig med skotern och kikar lite.. Man känner ju sig säkrare att blanda bensinen själv, då kan man bara stå och svära åt sig själv om skotern skär och man inte blandat bensinen..

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
jag slet bort skiten. täppte igen hålet från oljetanken till oljepumpen, och blandade i olja i tanken istället. fungerar utan problem.. oljetanken är ju onödig vikt hehe..

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Jag är sugen och kopplaur min pump jag å för min slurkar i sig så mycket olja. plus att den ryker onödigt mycke. drar ca 5-6% olja

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
på edgen så går en slang från oljepumpen fast på ett "nippel" som går in i vevhuset för att smörja lagren.. kanske inte så bra att ta bort oljepumpen ifall det råkar vara likadant på era skotrar?

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Japp den är till för att smörja lager där.. vad jag har hört ska man inte koppla bort smörjningen helt.. sätt dit en fettnippel och tryck i typ 2-3 pump av vitt rotaxfett. Det blir nog det för mej :)