Krängningshämmare mxz-98

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Har en mxz 500 -98 som staget på vänster sida lossnade ifrån efter en sammanstötning med ett lite för stabilt cementrör.

Upptäckte att splinsen var i princip helt bortnötta och staget var dessutom monterat spegelvänt. Antar att detta gjort att det nöts lite för mkt. Har köpt nytt stag och monterat det.

Vad som nu är bekymmret är att staget tar i fjäderbenen på bägge sidor. Krängningshämmaren funkar som den ska men det känns ju inte så bra att det ska ta i fjädrarna.

Någon som har samma problem?
Någon som har en bild eller skiss på hur det ser ut monterat så jag kan kolla om det är felmonterat?

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Tackar, det hjälpte. Då vet jag att det inte är felmonterat iaf. Men trots detta så tar det fortfarande längst ner på fjäderbenet. Nån med mxz som kan berätta om de har samma problem eller inte?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Du nämde att det första staget var felmonterat för att det skulle passa så om du köpte ett likadant borde det oxå vara fel. Såg på sidan med sprängskisserna hade 2 olika sidor för mxz framvagnen en för 500 och en för 583/670 så det kan kanske vara någon skillnad.

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Du nämde att det första staget var felmonterat för att det skulle passa så om du köpte ett likadant borde det oxå vara fel. Såg på sidan med sprängskisserna hade 2 olika sidor för mxz framvagnen en för 500 och en för 583/670 så det kan kanske vara någon skillnad.
Kollade på sprängskisserna och du har rätt i att det finns två olika. En för 500/583 och en för 670. Dock så ser de väldigt lika ut så jag vet inte vad som är skillnaden.

Staget är likadant som det som satt på andra sidan så det borde ju va rätt om inte båda är bytt tidigare. Men när jag beställde sa jag att det var en 500 och han frågade även efter regnummer så det borde ju vara rätt tycker jag...

Har ju bara fått svar från en tidigare som har samma problem. Hur är det för alla andra med mxz 98?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag kör utan krängningshämmare på min...
Hur tycker du den blev utan krängningshämmare? Jag kollade upp min och på ena sidan är splinsen paj så eventuellt så monterar jag bort den om den inte blir för darrig på led.