Du får inte ha något fett eller smörjmedel som kan stelna, vare sig vid fjäder eller klacken som ska gå ut mot magnapullkorgen. Allt ska var rent, möjligtvis ett tunnt lager med teflon torrsmörjmedel.
Yamahas konstruktion är ganska enkel och fungerar oftast helt klanderfritt.
Det som slits och går sönder är:
- Fjädern, som kan gå av (som på alla andra skotrar)
- Plastklacken som ska kastas ut och greppa i korgen. Det här är den del som slits och behövs att bytas ibland.
- Den lilla fjädern som ska dra in plastklacken. Den brukar gå av, men ofta märks inte detta för klacken åker in ändå när snöret rullas upp på linhjulet.
Hatten på den lite grövre fjädern i centrum av magnapullen. Den hatten är borta eller förstörd på många av äldre Yamaha, och den som tar över en äldre Yamaha vet inte ens om att det ska vara en hatt på centrumfjädern. Och är den defekt så kan det spöka lite med uppsnurrningen, då olika lösningar med brickor brukar uppfinnas för att klämma fast linhjulet. Så det KAN vara den som spökar.
- Snöret. Alla snören går av, men monterar man då i ett för tjockt snöre så kan det bli problem med upprullningen.
Men börja med att göra rent alltihop. Och använd skyddsglasögon när du grejar med fjädern.