Sry dum fråga, men hur funkar det här med olika chassin egentligen och hur kan det vara så olika mellan samma modell? Är G4-chassit bra?
Generellt så är grundregeln att ju nyare chassie, desto bättre och mer lättkört i lössnö. Gäller åtminstone Ski-doo och Polaris, Arctic Cat har inte introducerat lika många nya chassien och Yamaha har endast (fram tills nyligen) haft fyrtaktsmotorer i sina mer moderna skotrar. Men för Ski-doo:s del så är det REV, XP, XM, G4 och G5 som är de senaste ca. 20 årens chassien. För Polaris så är det Edge, IQ, ProRide, Axys och Matryx. I ordning från äldsta till nyaste.
Vad gäller Ski-doo så skulle jag om möjligt försöka hitta en med XM-chassiet och framåt. För Polaris helst från ProRide och framåt. Du lär inte hitta någon Ski-doo G4 för endast 50k och troligen inte någon Polaris Axys för 50k heller, så det är nog XM och ProRide som du får ställa in dig på i bästa fall. Eventuellt att det kan finnas fräscha Ski-doo XP och Polaris IQ också, där jag nog skulle förorda Polaris IQ framför Ski-doo XP som lössnö-chassie i alla fall. Under förutsättningen att du går på 600-motorer på samtliga. Både Ski-doo och Polaris har haft en del mindre bra 800-motorer genom åren så de är mer osäkra kort.
Arctic Cat chassien har hetat Firecat, ProClimb och Ascender om man räknar från början av 2000-talet. Där ProClimb och Ascender är väldigt lika, lite på samma sätt som Ski-doo XP och XM är väldigt lika. Firecat har något äldre körställning, så jag skulle rekommendera ProClimb och uppåt. När det gäller Arctic Cat så är det inga problem att välja en med 800-motor också, de har varit stabila genom åren. Däremot så sägs Arctic Cat vara något mer svårkörda än både Ski-doo och Polaris, kräver lite mer av föraren för att ta sig dit man vill.
Vi har ju även Lynx med sina Boondocker, de har tidigare inte varit lika bra som Ski-doo i lössnö pga. boggien som inte varit lika bra för lössnö, men de kan också vara ett alternativ. De har R-Evo, REX, REX2, Radien, Radien2. Eftersom Ski-doo och Lynx går hand i hand så motsvarar Lynx R-Evo Ski-doo:s REV, Lynx REX Ski-doo:s XP, LYNX REX2 Ski-doo:s XM osv. Där så skulle jag säga att från och med REX2 så började Lynx vara okej i lössnö åtminstone, kanske inte fortfarande lika bra som Ski-doo i lössnö dock. Från och med Radien så är de helt klart på samma nivå som Ski-doo dock, men i och med att Lynx Radien motsvarar Ski-doo G4 och därmed är rätt nya så är de i inte inom din prisklass på 50k.
Men min rekommendation om att försöka hitta en Polaris RMK 600 med 155" matta i ProRide-chassiet kvarstår, det är nog det mest lättkörda och bästa i lössnön som du kan hitta för 50k, som även håller ihop.