Kylarproblem

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Hej!

I somaras köpte jag mig en Ski-Doo Formula 500-97.

Jag körde med den första gången för 2 veckor sedan i ca 30-40 minuter.
Innan jag åkte iväg hade jag lite bråttom och glömde helt bort att mattan var låst :mad: så låset fastnade framme vi drivaxeln och det tog tvärstopp. Jag vart tvungen att plocka ur hela booggien och sätta tillbaks den innan jag kunde ut och åka. Det var inga synbara skador förutom på låset då.

Sen dess har den stått ute under tak. När jag gick ut till den idag märkte jag att nivån i behållaren för kylarvätskan sjunkit ca 2.5 cm från markeringen som nivån ska vara vid när motorn är kall.

Kan det ha blivit läckage i kylsystemet när låset fastnade?
Vad kan det annars bero på?
Hur mycket vätska handlar det om när nivån sjunkit 2.5 cm?

Tacksam för svar!
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Förmodligen ett läckade efter händelsen.

2,5cm från behållarens mängd är väl inte så farligt. Om du vill veta mängden är det ju bara att hälla i så det blir 2,5cm högre och därefter se hur mycket du hällde i.
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Jag startade den och lät den gå ett par minuter för att se om det läckte någonstans. Men jag hittade inget läckage.
Hur ser man om det är läckage vid cylindrarna så att glykolen blandar sig med oljan?
Vart ska jag titta extra noga om det är händelsen med låset som orsakat läckage?
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Har du tömt den på vatten, sen fyllt igen sen du köpte den?

De kan ju bara ha vare luft i systemet som gått till sig.

Fyll igen till den nivå de ska va, sen kör du å ser om de sjunker igen. Om inte så behöver du nog inte oroa dig.
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Problemet är att jag inte vet vad det är för sorts glykol i systemet.
Jag har läst att det kan få konsekvenser om man blandar olika sorter.

Den som är i systemet nu är någon blandning mellan blå och grönt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Du har nog inte fått något läkage utan det har bara runnit undan... Fyll på med glykol och kör sen ...
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Jag läste någonstans att nivån i behållaren kan sjunka om det är låg temperatur ute. När jag kollade till skotern var det -12.
Är det tillräckligt kallt för att nivån ska sjunka lite drygt 2 cm?
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Nä de tror jag inte. Som sagt fyll på å kör sen, sen är nog problemet ur världen.

Angående kylarvätskan så är inte jag så kunnig, men du har nog bara vanlig glykol i din. Skulle va konstigt annars.
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Är det någon som vet vilken färg etylglykol och propelenklykol har?
Den som är i min just nu är blågrön.
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Du får inte blanda "rosa" glykol med den blågröna, annars är det lugna puckar.
Vet överhuvudtaget inte om den rosa glykolen har kommit i nya skotrar? Nyare bilar brukar ha den rosa, om det har med egenskaperna kring aluminium att göra eller miljö-tokerier vettef-n....:hmmmm:
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Måste man köra en liten stund innan kylvattnet rinner efter ibland?
För jag har ju provkört den i ett par minuter i garaget tidigare och då sjönk inte nivån i behållaren. Men när jag körde i lite drygt 30 minuter så gjorde den det och de flesta tror ju bara att det har runnit efter.
Men borde det inte har gjort det i garaget då?
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Jag har pratat med förra ägaren och han har aldrig bytt kylarvätska och han har ägt den i 2 år.
Så då borde man väl kunna utesluta luftfickor?

Jag har startat den och låtit den blir varm och det läcker inte vatten någonstans.

Jag har läst att stiften blir vita och att den ryker mycket mer om den tar in vatten via motorn.

Men min varken ryker mycket eller har vita stift.

Kan den ta in vatten via motorn fast det inte märks på stiften eller avgaserna?

Tacksam för svar!