Läge för rännskita..! (Kontrollerade av polishelikopter)

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Sv: Läge för rännskita..! (Poliskontroll av helikopter)

Otrevligt med en helikopter i hasorna, vare sig det är polis eller annat :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: Läge för rännskita..! (Poliskontroll av helikopter)

Det är väl bara trevligt att polisen kommer och visar flagg? Likadant när de åker skoter.

Vinka glatt och var glada åt att lagens långa arm når ut även i fjällvärlden.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: Läge för rännskita..! (Poliskontroll av helikopter)

Jag tycker de var en klockren kontroll, de kanske hade kunnat gå närmare och kollat lite snabbare, de e ju inte så att man vet vad de vill när de snurrar runt huvet i 5min..

Hur som helst, exakt var var ni och körde under inspelningen av filmen?
Åker ev. upp till borga i helgen, men de verkar rätt dystert före på många platser just nu med rapporter om spöregn för några dagar sen...

Jag tycker btw att trådtiteln var tydligare tidigare.. väldigt lite "poliskontroll av helikopter" och lite mera "kontrollerade av Polishelikopter"
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
I helgen hade vi helt underbart före.. Ska slänga upp lite mer åkfilm senare. Där vi klättrade hade vi snö i bröst, kanske till och med axelhöjd! Det var en upplevelse att ta sig upp på topparna :) Synd på alla förbudsområden där den riktiga åkningen börjar...

Skulle kunna höra med någon hur föret ändrats nu i dagarna, det slaskade bra i söndags när vi åkte hem
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: Läge för rännskita..! (Poliskontroll av helikopter)

Polisen i södra sverige har fler helikoptrar på en mindre yta med lika många flygtimmar så det där håller inte.
det finns 6st helikoptrar som är stationerade i Boden, Östersund, Stockholm och Göteborg
Norrbottens och västerbottens län som ska täckas upp från Boden är mer än en 3:e del av sveriges yta
så du kan täcka in ystad och en bra bit norr om stockholm på en station.....Och oj!!! där fanns det ju en Station i Både GBG och Sthlm.

6 stycken på varje ställe då eller?
ser polishelikopter nästan varenda dag på jobbet.
samma riktning varenda gång

har mycket svårt att tro att dom täcker halva norrland med EN helikopter....

så blev tvungen att googla på saken.verkar vara så att det bara är 6 st polishelikoptrar i sverige.hehe
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Läge för rännskita..!

Dom är ju många gånger ute och flyger för att bekanta sig med ett visst området, utifall det skulle behövas göra en framtida utryckning, och då många gånger i dåligt väder. Och då menar jag inte för att jaga skoteråkare, kan ju lika ofta, om inte oftare, vara att söka efter försvunna människor. I samband med detta, så gör man givetvis stickkontroller av t.ex. skoteråkare, jägare etc.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
De anade nog lite oråd, kom vi fram till efter en titt på länsstyrelsens karta... :eek:
Sent skola syndaren vakna:) men det syntes ju redan på de oroliga huvudvridningarna i filmen.

Måste säga bra uppträdande av både er och polishelikoptern, ni stannade och funderade över läget, rannsakade vart ni varit, är skotern försäkrad, påställd och har jag regskylt samtidigt som polishelikoptern gjorde en rundsväng upp i vind, satte halvvägs för att markera, fotade säkert lite och drog vidare sedan.

Bra att de är ute, det vill vi se mer av både i luften och på marken för det är ju de som ska övervaka att vi följer regelverken när vi utövar vår underbara fria körning.

Bra film också, det gäller att fånga tillfället i flykten så att säga, har du den i HD? kunde kanske vara något för ett kort anonymt klipp i samband med förarbevisutbildningar som ett gott exempel på uppträdande från bägge parter.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Upplösningen är 1920x1080 :smile1:
Trodde jag hade filmat en skoterburen rutinkontroll också, men då var batteriet slut...