Lång förare och gamla rev-chassiet

Harspranget

Medlem
20 jan 2006
16
0
1
Öd
Är 197 cm lång och funderar på att skaffa mig en Renegade -07. Har sett i reklamen för nya XP plattformen att man pratar om att en den lämpar sig extra bra för långa förare då det skapats mer plats för benen.

Min fundering är nu om detta verkligen var ett problem på tidigare rev:ar. Jag har provsuttit dem och visst sitter man ganska lågt med böjda ben men jag skulle vilja veta om det upplevs som ett problem efter en dag på leden. Finns det någon fler lång därute som har några erfarenheter av detta?

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Jag är dock endast 180cm och knäna brukar slå emot men jag brukar då inte känna av det, det är mest störande enligt mig. Men jag måste säga att sittställningen på xp'n är väldigt skön då man kan sträcka fram benen!

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Jag är ganska precis två meter.
tycker att jag sitter ganska bra, iaf för ledkörning.
Men då har jag det så kallade x-paketet med lite högre dyna, och står mestadels upp...
Till våren när man ska ska ut på havet och åka finns dock risken att man saknar mountain caten just pga att man kunde räta ut benen bättre...
Angående att man slår i knäna så är det ganska ofta för mig iaf dom där små svarta vindskydden som sitter på renegaden höll inte ens en helg.. Tur att man har knäskydd ;)

4

426H

Jag är 185 och trivs mkt bra på gamla reven. Största fördelen med nya tycker jag inte är dom framflyttade fotholkarna utan att dynan är lite högre.

Harspranget

Medlem
20 jan 2006
16
0
1
Öd
Renegade:n fick ju ny dyna -07. Vad är skillnaden på dynan som var innan och det 440 racingsäte den fick då? Är det någon skillnad i höjd på dem?

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Jag ä 2meter å kör en renegade 1000 -06a med styrhöjare från en summit å jag sitter perfekt både på och utanför leden! Jag rekomenderar att du monterar en styrhöjare för det blir en j..la skillnad på kör ställning både när du sitter eller står!!

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Renegade:n fick ju ny dyna -07. Vad är skillnaden på dynan som var innan och det 440 racingsäte den fick då? Är det någon skillnad i höjd på dem?
Nej det är ingen skillnad i höjd. Racingdynan är dock lite hårdare, smalare och har ett bättre överdrag som man får ett bättre fäste på.

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Jag är 190cm och får ont i knäna efter några mils sittande på reven, men om man står av och till funkar det hyfsat. Tycker inte att man kan jämföra sittställningen mellan rt och rev rakt av, rt ger en snällare benvinkel - iaf för mig.

Harspranget

Medlem
20 jan 2006
16
0
1
Öd
Jag bor i östersund men har svärföräldrarna i Fugelsta!!!
Kan nog ordna en provsitning på min ev t o m körning en liten sväng om du vill!!
Det var ett väldigt generöst erbjudande! Men jag behöver nog inte göra det. Jag har provsuttit dem och det var mer hur en dags körning påverkar knäna jag funderade över och det tycker jag att jag fått bra svar på. Tack för det alla inblandade!

Det blev helt plötsligt ett komplicerat val det här. Köpa XP'n och sitta bra även fast man är lång MEN med risk för de barnsjukdomar som nämnts här på forumet. Eller satsa på säkra kortet -07 men då få sitta lite sämre.

Som sagt, svårt val...

Tack i alla fall för alla bra svar!