Ni som har erfarenhet, är det lönt att byta lager på en sekundärvariator utan att byta helix?
Skotern är en Lynx Sport Touring 700 -2001. Sekundärvariatorn är orginal, tror de kallas Formula, ibland TRA Sekundär, lite otydligt.
Lagerspelen är precis utanför specifikation så det är dax att byta både inre och yttre. Men i min värld borde väl helixen också nötas, i och med att den är del av lagret? eller är det främst lagret som nöts?
– Jätteglad om nån med erfarenhet av lagerbyte på sekundär har något visdomsord att tillägga.
Rampytorna på helixen ser ok ut, jag putsade till dem lite.
Ett minus med helixen är att den hade rostat fast på axeln. Efter jag fått lös den avrostade jag den med Derusto, och när rosten var borta saknades det lite material så det blev ett glapp.
Bilder på rostig helix är innan jag avrostade.
Skotern är en Lynx Sport Touring 700 -2001. Sekundärvariatorn är orginal, tror de kallas Formula, ibland TRA Sekundär, lite otydligt.
Lagerspelen är precis utanför specifikation så det är dax att byta både inre och yttre. Men i min värld borde väl helixen också nötas, i och med att den är del av lagret? eller är det främst lagret som nöts?
– Jätteglad om nån med erfarenhet av lagerbyte på sekundär har något visdomsord att tillägga.
Rampytorna på helixen ser ok ut, jag putsade till dem lite.
Ett minus med helixen är att den hade rostat fast på axeln. Efter jag fått lös den avrostade jag den med Derusto, och när rosten var borta saknades det lite material så det blev ett glapp.
Bilder på rostig helix är innan jag avrostade.