En summit 600-99 vill ha ca 2 liter milen vid ledkörning i det lösa upp till ca 4-5 liter/mil.
En summit 700-00 drar kanske ca 2.1-2.2 vid led samma med en MM.
När jag åkte MXZ600-00 så åkte polarn Lynx 600-01. Min hade omshimsad bakre dämpare i boggien och var totalt stenhård = odräglig att åka på. Polarns Lynx var lite bättre men han åkte på mjukaste runt om och den var ändå för hård för våran åkning. Bäst att säga då att vi alltid hatat att åka led. Jag hade orginal matta var det 25mm då? och polarn hade 32mm. Visst lekte vi på myrarna så det går så länge man håller farten uppe, tycker inte att dom dök och försvann iaf...men det blir ett helt annat driv med längre matta och högre kammar.
Det var en "fröjd" att åka led när jag bytte till summit 600-99 då den är mjukare. Visst får man lov att sänka farten i dom värsta partierna så sportskotrar hänger man väl inte på men komforten vart bättre och sen har man roligare i det lösa när dom andra tittar på
Enligt topicen vill du åka lössnö så då är det min uppfattning att du ska titta på längre maskiner minst med 345 matta. Är du sugen på yamma så är väl det enda alternativet en MM, fina skotrar helt klart men jag tycker det finns roligare alternativ. Den går dock riktigt fint efter leden så vill du ha en kompromiss där med bättre komfort på leden än en summit så kika på en MM. Articat har jag inte testat...