Lössnömaskin för 15-25k

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
har för mig brickan kom 03-04 nån gång. vi har en 600 03 som är nerbestyckad och den har gått strax 1000 mil orörd, vet av en summit 700 01 som gått över 1200 mil som är plågad på alla sätt och vis och även den orörd. vet däremot av en sxr 700 som rasade 2 gånger och en srx 700 som käkade rem

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Har kört endel MM 700 och tycker den är helt ok med tanke på pris och ålder. Visst finns det smidigare skotrar och visst väger den sina kilon men att den skulle vara så svår att bryta omkull som någon skrev tidigare håller jag inte med om.

Med den budgeten hade valet för min del stått mellan yamman och RMK 600/700.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Som alltid är det en fråga om vad man värderar och på en så pass gammal skoter är skicket avgörande. Skillnaderna i egenskaper är inte större än att man anpassar sin körstil efter några timmar.

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Kompisen har en SRX 700 och dom går som satan..men i lösare före är den ingen hit.
Går säkert att avhjälpa. Men std går den lågt, samt att framvagnens armar grepar i snön direkt.
Så skippa SRX för det lösa.

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
En summit 600-99 vill ha ca 2 liter milen vid ledkörning i det lösa upp till ca 4-5 liter/mil.
En summit 700-00 drar kanske ca 2.1-2.2 vid led samma med en MM.

När jag åkte MXZ600-00 så åkte polarn Lynx 600-01. Min hade omshimsad bakre dämpare i boggien och var totalt stenhård = odräglig att åka på. Polarns Lynx var lite bättre men han åkte på mjukaste runt om och den var ändå för hård för våran åkning. Bäst att säga då att vi alltid hatat att åka led. Jag hade orginal matta var det 25mm då? och polarn hade 32mm. Visst lekte vi på myrarna så det går så länge man håller farten uppe, tycker inte att dom dök och försvann iaf...men det blir ett helt annat driv med längre matta och högre kammar.

Det var en "fröjd" att åka led när jag bytte till summit 600-99 då den är mjukare. Visst får man lov att sänka farten i dom värsta partierna så sportskotrar hänger man väl inte på men komforten vart bättre och sen har man roligare i det lösa när dom andra tittar på :)

Enligt topicen vill du åka lössnö så då är det min uppfattning att du ska titta på längre maskiner minst med 345 matta. Är du sugen på yamma så är väl det enda alternativet en MM, fina skotrar helt klart men jag tycker det finns roligare alternativ. Den går dock riktigt fint efter leden så vill du ha en kompromiss där med bättre komfort på leden än en summit så kika på en MM. Articat har jag inte testat...

jämtland1

Rookie sledder
20 mar 2013
7
0
0
En summit 600-99 vill ha ca 2 liter milen vid ledkörning i det lösa upp till ca 4-5 liter/mil.
En summit 700-00 drar kanske ca 2.1-2.2 vid led samma med en MM.

När jag åkte MXZ600-00 så åkte polarn Lynx 600-01. Min hade omshimsad bakre dämpare i boggien och var totalt stenhård = odräglig att åka på. Polarns Lynx var lite bättre men han åkte på mjukaste runt om och den var ändå för hård för våran åkning. Bäst att säga då att vi alltid hatat att åka led. Jag hade orginal matta var det 25mm då? och polarn hade 32mm. Visst lekte vi på myrarna så det går så länge man håller farten uppe, tycker inte att dom dök och försvann iaf...men det blir ett helt annat driv med längre matta och högre kammar.

Det var en "fröjd" att åka led när jag bytte till summit 600-99 då den är mjukare. Visst får man lov att sänka farten i dom värsta partierna så sportskotrar hänger man väl inte på men komforten vart bättre och sen har man roligare i det lösa när dom andra tittar på :)

Enligt topicen vill du åka lössnö så då är det min uppfattning att du ska titta på längre maskiner minst med 345 matta. Är du sugen på yamma så är väl det enda alternativet en MM, fina skotrar helt klart men jag tycker det finns roligare alternativ. Den går dock riktigt fint efter leden så vill du ha en kompromiss där med bättre komfort på leden än en summit så kika på en MM. Articat har jag inte testat...
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ski_doo_Summit_X_670__99_45866133.htm?ca=3&w=3

Detta ser väll ut att vara ett bra pris ?