Lacka boggieskenor

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Har plockat ut min boggie nu och ska lacka skenorna och frågan är då hur ni som gjort det gått tillväga för att få det så hållbart som möjligt?
Vad har ni för speciell grundfärg som fäster på aluminium? Klarlack över lacken?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Pulverlack är ju en beprövad metod som oftast ger bäst och starkast resultat, men då är det ju lite dyrare.
 
Reactions: Viktormelin

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om du ska lacka som vanligt på alu måste du först ha epoxy som grund, sen färgen och sen klarlacken. Jobbigt, dyrt och inte lika hållbart som nedan metoder.

500:- ville Samhall i Lycksele ha för pulverlack.
Risken är dock att du får vänta tills de kör den färg du vill ha, för jag kan inte tänka mig att de sprayar vilken färg du vill, när du vill, för det priset.
Jag har själv pulverlackat lite grejor i garaget, och jag måste säga att det håller gode bra på en blank yta, men ännu bättre på en blästrad. Svårt att repa lacken så att det nå' större repor och det går att bocka den lackade plåten mer än 90 grader utan sprickbildning i lacken.

550:- ville Danod i Robertsfors för anodisering av boggieskenor. Dock så trodde han att 120 cm var maxmått för deras line.
Detta är den absolut bästa färgningsmetoden för aluminium.
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Om du ska lacka som vanligt på alu måste du först ha epoxy som grund, sen färgen och sen klarlacken. Jobbigt, dyrt och inte lika hållbart som nedan metoder.

500:- ville Samhall i Lycksele ha för pulverlack.
Risken är dock att du får vänta tills de kör den färg du vill ha, för jag kan inte tänka mig att de sprayar vilken färg du vill, när du vill, för det priset.
Jag har själv pulverlackat lite grejor i garaget, och jag måste säga att det håller gode bra på en blank yta, men ännu bättre på en blästrad. Svårt att repa lacken så att det nå' större repor och det går att bocka den lackade plåten mer än 90 grader utan sprickbildning i lacken.

550:- ville Danod i Robertsfors för anodisering av boggieskenor. Dock så trodde han att 120 cm var maxmått för deras line.
Detta är den absolut bästa färgningsmetoden för aluminium.
Att lacka själv blir billigare iaf.. Fast iofs så håller väl pulverlack mycket bättre som du säger men känns som det blir mycket pengar. Vet någon vars det finns nåt företag i ske-å som pulverlackar?
 

luuf

Medlem
14 nov 2006
44
0
1
Collor i Skellefteå håller på med industri lackering... ring och hör med dom
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Att lacka själv blir billigare iaf.. Fast iofs så håller väl pulverlack mycket bättre som du säger men känns som det blir mycket pengar. Vet någon vars det finns nåt företag i ske-å som pulverlackar?
Tja! jag lackade några delar förra året (2st fotstegsförstärkare) och dom tog 200:- för det inte så dyrt med andra ord, för om du ska lacka aluminium själv så eventeullt måste du som någon sa epoxy, färg, klarlack det blir inte billigare iaf. Plus att pulverlack håller som f-n!

Jo företaget ligger i Skellefteå/Hedensbyn och heter Pulverline ( http://www.pulverline.se/ )
Edit: När jag skulle lacka fick jag välja mellan några olika färger och dom gjorde jobbet på 2 dagar tror jag det var.