Lagbrott

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Hur ska skotersverige agera för o mildra effekterna av dom lagbrott som vissa av oss mindre nogräknade skoteråkare gör sej skylldiga till. Att som vissa påstår att det inte finns några problem är ju bara patetiskt öppna ögonen o se verkligheten som den är.
Att vissa tycker att det är legalt o köra 90km på 50 sträcka i trafiken är ju lika skrämmande som att vissa kör tex inom förbudsomr, på gatorna inne i städer o byar mm ska vi som sköter oss behöva ta all den kritik som vi får för att ett fåtal inte kan sköta sej.
vad ska vi göra hur ska vi som sköter oss o bryr oss,agera i framtiden för o få dom som bryter mot lagarna att förstå att vi inte axepterar deras agerande.

Ps vore tacksam för seriösa inlägg i tråden.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det finns väl ingen skoterförare som tror att det inte finns några problem, att tro det är verkligen patetiskt? Att det finns människor som bryter mot lagen kommer alltid att finnas tyvärr. Men ett enkelt sätt att få skoterförare förstå problemet med att vi är lägst i hieraki-kedjan är att ge mer information under förarbevis utblidningen. Att banka in; om man som skoterförare gör en massa fel så straffar det som själva och alla andra i slutändan med mer restriktioner och till slut så får vi knappast köra skoter för nöjets skull.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det finns väl ingen skoterförare som tror att det inte finns några problem, att tro det är verkligen patetiskt? Att det finns människor som bryter mot lagen kommer alltid att finnas tyvärr. Men ett enkelt sätt att få skoterförare förstå problemet med att vi är lägst i hieraki-kedjan är att ge mer information under förarbevis utblidningen. Att banka in; om man som skoterförare gör en massa fel så straffar det som själva och alla andra i slutändan med mer restriktioner och till slut så får vi knappast köra skoter för nöjets skull.
Bra skrivet!
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Nu är det väl tyvärr så att dom som skulle behöva upplysas mest är dom som inte går nån förarutbildning....det är vad jag tror.

Och ett av dom stora problemen är turistande skoteråkare som har skyldighet att ta reda på lokala bestämmelser,men inte gör det.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
ett sätt är civilkurage, ser man någon göra något olämpligt så säger man helt enkelt åt vedrbörande på ett sansat sätt .ingen har hitills bett mej dra åt h vete utan faktiskt "å fan tänkte inte på det":eek: eller liknande.
men som nämts ,lagar o regler är till för de som följer dem :cool:
min erfarenhet visar på att många specielt unga grabbar tänker sig inte för alla gånger ,så det är inte av illvilja eller arrogans det blir fel ibland :)
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
nog lär det vara arrogans när 10 vuxna stockholmare bränner rakt igenom vålådalens naturreservat med jackt av polishelikopter som följd på hyrda skotrar med en svartguid då funderar man hur folk är funtade.
Samma hälg så tog polisen 10st förare som deltog i guidade grupper på åresjön för fylla.
Min erfarenhet säjer att upplysning vid utb inte räcker jag är själv utbildare o jag proppar mina elever fulla med info om fyllkörning mm.
det lär nog till något mer o det enda jag kan se är att vi som sköter oss vågar säja till dom som vi ser kör i fylla för det har vi nog alla stött på o att vi har kurage att antingen ta nycklarna eller polisanmäla.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Just fyllekörningar förstår jag mig inte på, jäkligt många ändå verkar tycka det är ok att ta sig några järn eller tom dricka sig asplakat och köra skoter.
De flesta skotrar har väl motorstyrka/vikt = Prestanda som kan jämföras med motorcyklar/sporthojar. Undra om samma människor tycker att det är ok att supa och sätta sig på en sådan eller bakom ratten på en bil och köra med.

Om någon åker lugnt på en bygata ifrån sitt hus typ till skoterleden som ligger 150m bort så är inte det något jag ser som ett lagbrott så länge dom kör sakta och med hänsyn. Men nog irriterar man sig på sådan körning om dom gör det kl.03 på natten och varvar nästintill till rödmarkeringen. Eller kör fort som fan på dagtid på cykelbanor etc.
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Enl vad vissa näringsidkare inom skoter hävdar så är inte turisterna de som buskör, utan ortsbor som tycker att de ska vara mer priviligerade att få åka vart de vill.

Och när det gäller de ifrån Sthlm som körde genom vålådalen, visseligen med vad som sägs vara en "svartguide" Hade de turisterna verkligen koll på var de var? för om de hade det, vad skulle de med guiden till? Eller var guiden en turist också?
 
Last edited:

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Enl vissa undersökningar så är inte turisterna de som buskör, utan ortsbor som tycker att de ska vara mer priviligerade att få åka vart de vill.
Skulle vara roligt att få veta vilken undersökning det är,för här jag bor så stämmer den då inte.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
turister specielt norska sådana har en kuslig förmåga att tänja på den berömda gränsen,men samtidigt så vill ju inte turistnäringen stöta sig med de som har råd att spendera .om vi nu ska duskutera vem,vilka.

jag tror på individen,en del struntar förvisso i alla regler men de flesta gör dumheter pga oförstånd,oftast räcker det med en väl ment tillrättavisning,tror jag eller beror den direkta responsen när jag har påtalat fel för buspojkarna på att jag har bra att köra med och är rätt stor

fylle styrning oavsett fordon är oförlåtligt,
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Enl vissa undersökningar så är inte turisterna de som buskör, utan ortsbor som tycker att de ska vara mer priviligerade att få åka vart de vill.

Och när det gäller de ifrån Sthlm som körde genom vålådalen, visseligen med vad som sägs vara en "svartguide" Hade de turisterna verkligen koll på var de var? för om de hade det, vad skulle de med guiden till? Eller var guiden en turist också?
Det kan mycket väl vara som du säger Conrod. Att däremot hänvisa till undersökningar för att ge tyngd åt sitt inlägg :rolleyes: nja...

Du kanske har tillgång till dessa undersökningar, isåfall är jag intresserad av att läsa vad dom kommit fram till.
 
4

426H

Vet inte riktigt vart du vill komma med den här tråden, men jag tror knappast att det är ett stort problem egentligen. Är lagbrott på skoter vanligare än lagbrott på andra fordon?
Att folk bryter mot lagar beror väl antingen på okunskap eller oansvarigt beteende. Stör man sig på ett sådant beteende skall man naturligtvis tala om för personen vad man tycker oavsett om det handlar om en 16 åring som surrar runt stugan med ylande slutburk eller en 50 åring som sitter och snapsar vid pimpelhålet.
Ett problem är ju också att dagens system med ett förarbevis som inte går att återkalla. Alkilsen kan ju lagligt köra vidare nästa dag även om han blåste 2 promille i en poliskontroll dagen innan.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
kan ju lagligt köra vidare nästa dag även om han blåste 2 promille i en poliskontroll dagen innan.
Nja, dra dom körkortet av en som kör rattfull eller full på skoter så han torskar kortet så får han ju inte köra de andra behörigheterna heller. Eller är det skillnad om man tagit förarbeviset som 16åringarna som vill köra måste och inte har det automatiskt på körkortet (som det var om man tog det före 200?, ja när det nu var).
 
4

426H

Nja, dra dom körkortet av en som kör rattfull eller full på skoter så han torskar kortet så får han ju inte köra de andra behörigheterna heller. Eller är det skillnad om man tagit förarbeviset som 16åringarna som vill köra måste och inte har det automatiskt på körkortet (som det var om man tog det före 200?, ja när det nu var).
Ett förarbevis för skoter går inte att återkalla. Det var det jag menade. Däremot lär man ju bli av med eventuella andra körkortsbehörigeter om man torskar med 2 promille på skoter.
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Re: Vidgren

Tar man västra härjedalen så har näringsidgare inom skoter konstaterat att en stor del av busköring har yngre hedervärda medborgare inom kommunen stått för. Nu har situationen blivit mycket bättre en vad den var för några år sedan.
Så jag omformulerade det hela :)

Sen kan man inte hävda att den kollen de har gjort är statiskt säkerställd.

Tar man den semestrande turisten, han sätter inte highmarks på fjällsidorna inom förbudsområderna på en hyrd 550 touring. :)
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Re: Vidgren

Tar man västra härjedalen så har näringsidgare inom skoter konstaterat att en stor del av busköring har yngre hedervärda medborgare inom kommunen stått för. Nu har situationen blivit mycket bättre en vad den var för några år sedan.
Så jag omformulerade det hela :)

Sen kan man inte hävda att den kollen de har gjort är statiskt säkerställd.

Tar man den semestrande turisten, han sätter inte highmarks på fjällsidorna inom förbudsområderna på en hyrd 550 touring. :)
Jo det stämmer säkert :)

Idioter finns i alla klasser, områden, städer och länder, gamla och unga.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det handlar igentligen bara om var man gör sina kringlor o hopp ,jag buskör definitivt när jag är ute me skotern ,men jag brukar försöka att göra det där inte skidåkare o söndags prommenixare vistas ,för de har bristande förståelse för min lek lust :eek:
kör reggat o helförsäkrat,dvs låg eller obeffintlig gangsta status ,uncool
eller funkar "stud boy"
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Man kanske är för gammal för att vara en gangster helt enkelt... Bara man tänker sig för så brukar det för det mesta bli rätt.

Håhåjaja det blir nog bra ...