Led extraljus till bilen?

Rundvikarn

Välkänd medlem
Tycker simmarna känns så mjuka i plasten .
Om man monterar dom själv är det en sak men på en verkstad får man ordentligt
på truten om man "lurar på" kunden ett par extraljus som känns mjuka som en
gammal frisbee oavsett hur billiga dom är :bigsmile:
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Att de känns klena må ju vara, livslängden på extraljus är ju sällan mer än ett tiotal år ändå (blir fort blästrade och fulla med stenskott och skit). Viktigast i mitt tycke är att de är lätta. Dels för att de då knappt kräver mer montering än ett par plåtskruvar dels för att de fladdrar mindre när man studsar fram över tjälskotten.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Hmm bra tråd sitter själv å kollar på extraljus och funderar vad man ska ha.......
Lutar åt en ledramp pga utrymme/montage i fronten utan att det ser skit ut.
Men vilken ska man välja ??? Max 85cm lång å behöver inte lysa som ett rymdskepp utan typ 2st hella 3000 halogen
Är det bara Rigid och Vision X som gäller eller finns nått billigare som inte är skit ?
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Xenonkonverterade SIM-extraljus är helt klart mest för pengarna.

Där jag jobbar har vi Strands MORA-Led på en av lastbilarna, lyser inte fullt lika långt som de med xenon men riktigt skönt ljus och som sagt, tänder direkt.
Vet även ett par som har LED-ramper på bilarna, både monterad ovanför rutan och nere i grillen, vet ingen som är direkt missnöjd. Tänk bara på att inte välja flood/wide när ni beställer, kör euro eller spot.
Själv kör jag endast med 55w xenon-konverterat orginal helljus :)
Går förövrigt i de allra flesta bilar att ha 75w Xenon i helljuset utan bekymmer
http://www.stylingwebben.se/page/view/18

Extraljusen ligger för det mesta hemma men slänger på dem ibland när jag ska till stugan i mörkertid.
Har aldrig förstått anledningen med att ha typ 5st 100w xenonisar i fronten ;)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Kör på en takmonterad led cree ramp på 240w, ca 24 000 lumen pumpar den ut. Lyser så mycke tragiskt högt och brett, den ger även en riktigt porrig mysbelysning inne i bilen pga reflektioner i snön på vintern, mysigt under långa turer till fjälls.. Men ska komplettera med ett par NBB alpha 225 Xenon när jag har pengar över för o få lite längd, inte för att jag är missnöjd med längden nu men :)
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Jag kör också med tak monterad led ramp på 126w 11.000lumen. Lyser extremt långt dom på firman sa kring 800m men det borde vara mer. kostade mej 2000kr på crazyrider
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Är det bara Rigid och Vision X som gäller eller finns nått billigare som inte är skit ?
Har monterat några såna här billiga ramper ;

http://www.bilupplysningen.se/viklight-er1-22-led-extraljusramp/2317-1

Lyser riktigt bra för pengen , vi testade på mekbussen i vintras och jag har satt en
i trynet på frugans lilla Hyundai och hon är riktigt nöjd .

Vi sålde Strands förut men vi slutade eftersom det blev så många reklamationer
och de var inte direkt serviceminded mot oss återförsäljare .
De kan ju ha blivit bättre med åren men för några år sedan var det mycket
lågbudgetskit från kina som gällde .....
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Har monterat några såna här billiga ramper ;

http://www.bilupplysningen.se/viklight-er1-22-led-extraljusramp/2317-1

Lyser riktigt bra för pengen , vi testade på mekbussen i vintras och jag har satt en
i trynet på frugans lilla Hyundai och hon är riktigt nöjd .

Vi sålde Strands förut men vi slutade eftersom det blev så många reklamationer
och de var inte direkt serviceminded mot oss återförsäljare .
De kan ju ha blivit bättre med åren men för några år sedan var det mycket
lågbudgetskit från kina som gällde .....
Ok men vilken ljusbild då ? Spot ?
Ska jag ha en ramp blir det 30" iaf...... Såg samma märke hade en 30" böjd kan kanske vara nått
Tycker du ska ta frugans bil och åka ut å ta lite bilder/film så man ser hur det lyser
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Som Asker med flera säger ett gäng simextraljus + 55w xenon så är man hemma :) dessutom till liten kostnad. Beställde xenonkitten på aliexpress för 350kr/2st
Fungerar även nu 3år senare :)
 

rave67097

Välkänd medlem
6 apr 2013
178
1
6
Hur stöldskyddar ni ramperna? Tänkte speciellt på taket, de lär väl vara rätt stöldbenägna dom där..?
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag har då aldrig haft en tanke på att stöldskydda extraljusen varken NBBna eller ledrampen. Vill någon stjäla dom så gör dom det ändå.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag har alltid bränt fast de viktiga bultarna med en svetsloppa. Då krävs de åtminstone en liten arbetsinsats för att få loss lamphuset.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ja min ramp monterar man lös med två 10ans fasta nycklar och en avbitare så vidare stöldsäkert äre inte :)
 

linkaan

Välkänd medlem
9 dec 2013
148
1
6
Boden
vet en som stöldsäkrade sina med rakblad.. dock åkte han dit på de då tjuven var framme o skar sönder handen...
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har fundering på att lägga en ramp på taket men vars går ni igenom med kabeln till den?

Via takantennen om du vill ha det snyggt. Dörren vid A-stolpen om du vill göra det enkelt, då kan du dra den via kontakterna som styr elhissar och innerbelysningskontakten.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Hur stöldskyddar ni ramperna? Tänkte speciellt på taket, de lär väl vara rätt stöldbenägna dom där..?
Det kan du bara glömma om du inte bygger fast ljusen i bilens konstruktion eller något. Vill dom ha ljusen så tar dom ljusen.
Hade rakblad på första omgången och "låsmuttrar" på andra omgången dom "hämtade".

Mvh
/En som två gånger kommit ut och funnit ett hål i kogångaren istället för 3 st NBB225...
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
när jag skulle skruva fast mina 4a bigknickssom hänger i fronten på min Wrx.
så hade jag bara vänstergäng bult å mutter i garaget, skruvade fast och locktightade och tänkte de duger väll.

For in till Storstaden(östersund) några dagar senare, parkerade som vanligt på en parkering som är lite undanskymd med mindre bilar för å slippa dessa mardrömmar till parkeringsgarage.

när jag kommer tillbaks till bilen i 9snåret så ser jag när jag sätter mig i bilen att alla lysen är riktade åt helvete, går ut och ser att alla stag är uppskruvade och 3 av 4a lysen har helt runddragna muttrar.

Så stöld säkrade lysena helt utan att tänka på de, funkar väll endast på tjuvar med låg iq men det täcker ju däremot större delen av den gruppen människor !