Är det bara i vår klubb som medlemsavgifter räcker mer än gott och väl till bensin, service och inköp av maskiner och sladdning av skoterled? Sen har vi händiga killar som fixar grejena mycket själv men i stora hela.
Lite Off-topic från själva ämnet:
Givetvis så är grunden till all skoterklubbsverksamhet frivilligt och framförallt oavlönat arbete. Men skoterklubbarna runt om i Sverige har så otroligt olika förutsättningar för att bedriva sin verksamhet.
En del klubbar är så lyckligt lottade att man kan stå för kostnaderna som detta idiella arbete drabbar den enskilde, samt att man har medlemmar som har olika praktiska och teoretiska kunskaper att bidra med.
På orter med många skoteråkande ortsbor, men med just ingen skoterturism, brukar i regel inte heller få några större resurser från kommun och näringsliv, fastän man har idiellt byggt upp ett fint lednät. Då räcker inte enbart medlemsavgifter så långt, trots en stor uppslutning till den lokala klubben, när ett lednät på kanske 30 mil och som trafikeras hårt måste prepareras minst 1 gång/veckan.
En del andra klubbar på framför allt mindre orter, med ringa skotertrafik, behöver ju följdaktligen inte så mycket resurser för att upprätthålla en acceptabel ledstandard.
I andra kommuner har näringsliv och kommun sett potentialen i skoterturismen och vill satsa på denna näring och skjuter därför till resurser för att kunna skapa möjligheter för denna nya näringsgren. Resurserna behöver nödvöndigtvis inte heller bara vara kapital alltid, det kan ju också vara lån av skotrar och maskiner av olika slag, gratis bränsle osv.
Och i dom kommuner som redan har en betydande skoterturism så har näringslivet och kommun insett betydelsen av en fungerande skoterklubb, för att på billigaste möjligaste vis få till släta skoterleder. Och skjuter därför till nödvändiga resurser.
Eller så har man skapat betalledområden för att styra skoteråkarna till lederna så att man kan tvinga av varenda skoteråkare en ledavgift, som går till ledunderhållet.
Men för att återgå till själva ämnet så tycker då jag att det är bra för oss skoteråkare att även skidåkare får upp ögona för att det inte bjuds på några "Gratis luncher" från kommunerna om man inte själv kan vara med och finasiera spåren med framförallt eget idellt arbete. som det nu är så är det bara valla som är kostnaden, när man väl skaffat sig skidor och övrig utrustning, sedan så har man även telefon nummret till ansvarig spårhållare hos kommunen, så att man kan ringa och klaga när spåren inte är fixade efter exempelvis ett snöfall. Men visst så vore det bra att det fanns resurser till att hålla båda skid- och skoterspår välpreparerade helt gratis att använda för alla, men denna tid kommer då inte jag att få uppleva.
För några år sedan så fixade vi till lederna runt samhället med grävmaskiner, hjullastare osv, för att dölja dom markskador som detta förorsakade, så tiggde vi "Brunnen bark" av sågverken, för att täcka lederna med, vilket gjorde att dom såg ut som kommunens övriga barkspår. Då var det en del (icke skoteråkare) som klagade hos kommunen på det vannsinniga i att kommunen var ut och barkade skoterleder !
Men grejen var att kommunen inte hade ett enda finger med i detta, utan det var skoterklubben och näringslivet som fixade till det tillsammans.
då var det en del skidåkare som började inse att "Söte brödsdagarna" började se sitt slut...