Ledavgift vs Spåravgift UPP TILL KAMP

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Så om det ska bli en massa spårpatruller som är ute och kontrollerar skoteråkarna, så måste det väl egentligen till en lagändring, så att dessa även har en polisiär befogenhet, för att kunna "Tvinga" skoteråkarna att stanna.

quote]

Jag tror att de inte analyserat detta med "patruller" tillräckligt utan bara drömmer...., har de tittat på de föredömen som nämns så finns resurser för dessa patruller , bl a då EOTA som är det en gigantisk kommersiell sammanslutning jämfört med våra förhållanden men att komma ihåg är att de har bland annat Toronto med runt 10 milj invånares rekreationsbehov som grund.

Detta innebär då bl a att dessa patruller i första hand är ute för att hjälpa stadsbon tillrätta och till och med hjälpa med så enkla saker som matlagning, tältuppslagning osv dvs sånt som vi klarar själva.

Kontrollen av ledavgifter är på många ställen "avslappnat" dvs det finns möjlighet att betala avgiften direkt, utan böter eller via sms osv, dessutom är det för många därborta status att ha dessa märken på skotern eller ATV:n och dit borde vi komma på något sätt också i sinom tid.

Har bara sett detta område under barmarksförhållanden men där finns ett helt annat utbud med boende i alla dess former, leder mm än hos oss och vi kommer aldrig att komma i närheten då vi är för få.

Det viktiga är att man inte bara ser skoteråkaren utan alla som rör sig i naturen som en målgrupp som , förhoppningsvis med enad front skall möta upp framtidens krav, t ex kommer markägare att ifrågasätta varför de inte får betalt för de som utnyttjar deras marker i mer eller mindre kommersiellt syfte, vi är inte där ännu men vi kommer dit så sakteliga även här i Sverige
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Nu kanske någon har tagit upp detta redan men då blir det dubbelt :)

Om alla som har en inreggad skoter betalade alla in 150kr till klubben så skulle pengarna räcka fint till underhållet. Kan det vara en fjärdedel av alla reggade skotrar som är med i sin lokala klubb i Sverige, det är säkert sämre än så PINSAMT...

Jag håller med om att det vore fint med en Sverige avgift för att köra med gott samvete på alla klubbars leder men hur skulle den pengen delas ut?
Detta är en stor fråga som SSCO och SNOFED redan jobbar med och jag hoppas dom hittar en bra lösning.

Engagera er i er lokala klubb så kommer lederna att vara fina framöver, jag lägger en till två helger under hösten på brobyggen mm och det gör stor skillnad.

Annat man kan bidraga med är material till broar övergångar mm. eller bara en plats i styrelsen med några möten per år, samma sak där kolla med din lokala klubb vad just du kan bistå/bidra med.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tror att de inte analyserat detta med "patruller" tillräckligt utan bara drömmer...., har de tittat på de föredömen som nämns så finns resurser för dessa patruller , bl a då EOTA som är det en gigantisk kommersiell sammanslutning jämfört med våra förhållanden men att komma ihåg är att de har bland annat Toronto med runt 10 milj invånares rekreationsbehov som grund...
Jag tror att du har helt sant i det du nämner.
Och visst ska man titta på hur andra (T.ex. Amerika) löst saker och ting, men man måste samtidigt titta på och förstå förutsättningarna, för dessa skiftar oerhört från land till land, och från kontinent till kontinent.
Allra helst då Sverige i grund och botten är ett "Lilleputtland" när vi pratar skoter och jämför oss med "Dom" på andra sidan atlanten.
Men även där så bedrivs mycket av ledskötseln av volontärer, som på en del håll, får sin belöning i form av rabatter på medlemsavgifter.

Men på skoteriksdagen i helgen, så var det folk från VÄSEK, som pratade om att dom hade ute spårpatruller för att bland annat kolla upp att skoteråkarna sköter sig, betalar osv.
Och tydligen så hade dom lyckats stopp någon som inte betalt och som vägrade. Detta fall drev dom då vidare till domstol och fick rätt mot skoteråkaren, som blev dömd.

Men hur gör man som patrull som inte har en polisär uppgift, när någon vägrar stanna på ett stopptecken ?
Sådana saker, som så mycket annat, måste också belysas och klarläggas innan man går vidare.
Men givetvis så ska man ju även se dom möjligheter som finns.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Finland har t ex en för våra förhållanden väl fungerande ledverksamhet och den bygger i mångt och mycket på den kommersiella biten och där har de lyckats att få turistföretag mfl att samarbeta, kanske lättare att hämta inspiration från ett grannland.

Det polisiära beteendet beror väl på storleken på dem..:rolleyes: eller kanske HA från Luleå skulle ställa upp mot skälig ersättning?

Skämt åsido, att börja jaga dem som inte lyder stopptecken vore att gå för långt, enklare att få dem att stanna frivilligt i alla fall till att börja med.

Att de (VÄSEK) har fog för att ta ut ledavgifter gissar jag bygger på någon form av ekonomisk förening eller motsvarande där de har avtal i botten som ger dem dispositionsrätt för de leder de har att förvalta.
På samma sätt har t ex en bostadsrättsförening rättighet att ta ut avgifter för parkeringsplatser och inte minst felparkeringar inom sitt bostadsområde.

De som smiter borde på något sätt gå att fotodokumentera och det är ju lag på att regskylten skall sitta synligt
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
...Jag håller med om att det vore fint med en Sverige avgift för att köra med gott samvete på alla klubbars leder men hur skulle den pengen delas ut?
Detta är en stor fråga som SSCO och SNOFED redan jobbar med och jag hoppas dom hittar en bra lösning...
Vi kan nog direkt fastslå att någon exakt rättvis fördelning av resurserna kommer aldrig att gå få till.
Och om det ändå skulle gå att få till en rättvis fördelning, så skulle jag gissa på att det ändå skulle finnas skoterklubbar, Ledbolag etc. som absolut inte skulle tycka det vara rättvist, för just dom :loco:

Sverige är ett avlångt land, med så skilda förutsättningar.
På en del håll har dom bara skoterföre vart annat år och när snön väl faller så ligger den kanske inte ens 1 månad.
Andra har vinter minst i 6 månader.
Många glesbygdskommuner har många ledmil, men förhållandevis få skoteråkare. Kustkommunerna har kanske inte så många ledmil, men ett enormt tryck på dom mil man har.
Fjällbyarna har få innevånnare, men kanske mest antalet besökare.
Många ledmil, men hälften är kanske på kalfjäll som är omöjliga att underhålla. osv.
Så det blir en granlaga upgift för den (Eller de) som ska fördela pengarna.
Jag skulle då inte vilja ha det jobbet !

Min högst egen personliga uppfattning, på hur förelningen kunde se ut, är att man som skoteråkare exempelvis betalar in 500:-
Där 250:- går in i en gemensam rikstäckande kassa.
Dom andra 250:- får man som skoteråkare möjlighet att själv bestämma till vilken kommun pengarna skulle gå.
Om man t.ex bor i Arvidsjaur, men aldrig kör där, utan har valt att ha skotern uppe i någon fjällby (Jäkkvikk ?), där all körning bedrivs.
Då vill man nog att mesta möjliga av "Premien" man betalar in, ska hamna just där.
Då är det sedan upp till dom som sköter om lederna i detta område att förvalta pengarna på bästa sätt, för att få "Sina" skoteråkare nöjd.
Då behövs det ju ingen övervakning av ledstandard, för då är det ju "Kunden" som själv besiktar lederna och själv kan välja andra ställen skicka pengar till, och att köra på, om ledunderhållet inte funkar.

Sedan så blir nog trycket även hårdare på dom skoteråkare som inte betalar överhuvudtaget, nackdelen är väl att "Skärmytslingar" kan uppstå.:embarrest:

Till sist så har vi dom som säger sig inte vilja betala överhuvudtaget till detta, då dom aldrig kör på led.
Dom har nog aldrig ens tänkt tanken på att tack vare det det finns ett ledsystem, som ännu funkar något så när, så är den fria åkningen ännu tillåten. :hmmmm:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
...Att de (VÄSEK) har fog för att ta ut ledavgifter gissar jag bygger på någon form av ekonomisk förening eller motsvarande där de har avtal i botten som ger dem dispositionsrätt för de leder de har att förvalta.
Exakt så har dom löst det.

...De som smiter borde på något sätt gå att fotodokumentera och det är ju lag på att regskylten skall sitta synligt
Som regelverket är just nu, så är det vad jag förstått, den enda lagliga möjlighet.
Men då gäller det att ha en kamera tillhands och att skylten då sitter synligt till. Men sedan så uppstår ju nästa problem, vem körde, dom flesta använder ju hjälm och ... :hmmmm2:
Men man håller ju i Sverige på att se över ägaransvarsbiten på fordon.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jovisst, integriteten har ju sitt pris.
Nu är inte det viktigaste hur man bötfäller :hand:eller jagar ickebetalande, det löser sig säkert på sikt, det bästa är ju ett genomslag så folk betalar avgiften frivilligt och således har tillgång till väl underhållna leder för både vinter och på tillämpliga platser sommarbruk.

Det tråkiga i mitt tycke med förslaget som framkommit på skoterriksdagen från Gellivare Landsbygdsråd och som bl a SNOFED stödjer är att det i massmedia (Norrbottenstidningarna) har framställts som en generell skatt/avgift för mer eller mindre alla och envar.

Då detta direkt skapar en negativ inställning hos många vilket går att utläsa i diverse "tycka till" spalter i tidningarnas nätupplagor så borde t ex SNOFED snarast gå ut med förtydliganden så att folk får klart för sig att det inte är en skatt.
För övrigt missen SNOFED gör är att det verkar vara enskilda uttalanden/tyckanden över en kaffekopp (det såg vi ju ifjol också då de initialt tyckte att oj vad mycke bränsle man får frakta nu då, så mycket kan ju ingen behöva ta med sig....) istället för att samlat och med stöd av en officiell pressrelease åtkomlig på deras hemsida vilken även journalisten kan hänvisa till i en artikel och således inte kunna förvanska budskapet mer än nödvändigt,

Kan ju också vara läge att informera mer klart och tydligt i medier typ detta samt i skotertidningarna framöver så man kan vrida detta till en positiv inställning till framtida avgifter för vissa "infrastrukturella" leder.

Vi får se vad det lider, det går i alla fall åt rätt håll så sakteliga:clap2:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jovisst, integriteten har ju sitt pris.
Nu är inte det viktigaste hur man bötfäller :hand:eller jagar ickebetalande, det löser sig säkert på sikt, det bästa är ju ett genomslag så folk betalar avgiften frivilligt och således har tillgång till väl underhållna leder för både vinter och på tillämpliga platser sommarbruk.

Det tråkiga i mitt tycke med förslaget som framkommit på skoterriksdagen från Gellivare Landsbygdsråd och som bl a SNOFED stödjer är att det i massmedia (Norrbottenstidningarna) har framställts som en generell skatt/avgift för mer eller mindre alla och envar....
Visst så är ju det bästa att man kan få alla att betala frivilligt, men om man lär man sig som "Snyltare" att man inte behöver stanna på uppmaning av ledpatruller, så är risken att det blir allt fler snyltare.

Själv så var jag på skoterriksdagen och vad jag förstod så sa man från snofed att det var ett lovärt initiativ som VÄSEK (Nämnde aldrig Gällivares Bygderåds förslag) tagit och att kanske delar av detta, kunde gå att omsätta i ett rikstäckande ledskötselområde.
Men man har själva en egen grupp som håller på att sammanställa olika slags lösningar på både finasiering och fördelning av resurserna.
Men jag personligen tror tyvärr att detta är massor av år bort i tiden innan vi har ett rikstäckande ldedskötselområde.
Och i väntan på detta så är risken att det bildas det nya betalledområden med nya skoterförbudsområden.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Den här domen som många ledbolag hänvisar till men som tydligen väldigt få har läst behandlade ledbolaget i Funäsdalen rätten att ta ut en dröjsmålsavg på avgiften o inget annat därmed är det inte avgort omman fåt ta betalt eller inte o dom argument som försfram är väldigt magra ohänger mäst i luften tycker jag.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Den här domen som många ledbolag hänvisar till men som tydligen väldigt få har läst behandlade ledbolaget i Funäsdalen rätten att ta ut en dröjsmålsavg på avgiften o inget annat därmed är det inte avgort omman fåt ta betalt eller inte o dom argument som försfram är väldigt magra ohänger mäst i luften tycker jag.
Är du helt säker på att det var den domen som VÄSEK åsyftar ?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
... För övrigt missen SNOFED gör är att det verkar vara enskilda uttalanden/tyckanden över en kaffekopp (det såg vi ju ifjol också då de initialt tyckte att oj vad mycke bränsle man får frakta nu då, så mycket kan ju ingen behöva ta med sig....) istället för att samlat och med stöd av en officiell pressrelease åtkomlig på deras hemsida vilken även journalisten kan hänvisa till i en artikel och således inte kunna förvanska budskapet mer än nödvändigt,

Kan ju också vara läge att informera mer klart och tydligt i medier typ detta samt i skotertidningarna framöver så man kan vrida detta till en positiv inställning till framtida avgifter för vissa "infrastrukturella" leder.

Vi får se vad det lider, det går i alla fall åt rätt håll så sakteliga:clap2:
Nog för att det vart en och annan kaffekopp i helgen på riksdagen, men inte upplever då jag att det är över en kaffekopp som dom uttalanden och reportage som återges i tidningarna efter helgens skoterriksdag.

Men visst information kan aldrig bli överförtydlig, för detta med skoter berör så många personer och många människor förvanskar, medvetet eller omedvetet, olika uttalande som görs. Det är många gånger som att röra sig på "Minerat" område.

Personligen så tycker då jag att det känns som Snofeds styrelse med LG i spetsen, verkligt hittat tillbaka till det spår som man kanske "Tappade" lite grann, efter att "Buller-Hasse" drog sig tillbaka.
Det var ju en hel del klubbar på årets riksdag och dom jag pratade med känner samma sak, nu är det återigen "Den fria-åkningen" som är # 1.
Vilket är det som jag anser vara en skoterklubbs (och riksorganisation)främsta uppgift att försvara.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Man skall aldrig tacka nej till en kopp kaffe, det kan vara den sista i livet:bigsmile:

Skämt åsido, visst är det oerhört svårt att till dagens journalister frambringa helheten i ett budskap då de hela tiden inriktar sig på rubriken och det är väl så att ledavgift ger mer engagemang +/- av läsarna än att skriva ledpass som kanske vore mera rätt uttryck på det minerade fältet.

Det jag menar, kanske litet sarkastisk med kaffekoppsexemplet är vikten av att alla våra företrädare har samma budskap utåt och ibland tror jag att de inte är riktigt i synk eller har hunnit samprata sig så att samma budskap kommer fram oavsett det står i NK, PT, Norran eller Östersundsposten mfl och att det färför är av vikt att info på hemsidan är klar och entydig.
Jag skulle tro att det finns mer att göra i detta med Gellivare Landsbygdsråds förslag då det för att komma till EU medel osv måste det finnas en väl underbyggd idé analyserad och i stort sett klar, vi får hoppas det finns krafter som orkar driva detta in i mål.

SNOFED är på rätt spår igen som sagt, det är ju inte lätt att sammanföra alla olika intressen och få fokus åt rätt håll, oavsett vad man tycker eller är organiserad via SNOFED, Scandinavian Freeriders osv så är ju målet detsamma även om det tar sig många olika uttryck i vårt sätt att bruka maskinerna.

Hursomhelst, brukarna fortsätter att öka, både på snö och barmark och ju bättre/säkrare leder och organisation runt dessa vi får ju fler nya tillkommer vilka kan vara med och betala för ett eller flera :bigsmile:ledpass:bigsmile: inom länet till fromma bl a för vår växande besöksnäring som ju skall vara med på ett hörn och betala.
 
Last edited:

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Mycket bra förslag Stig, ett upplägg som du beskriver i inlägg 25 vore ju kanon.

Vi MÅSTE hålla kvar de ideella möjligheterna annars skenar kostnaden iväg fyrdubbelt mot det som Stig hade som förslag - och vem vill det?

Men det börjar bli bråttom, det ideella engagemanget minskar då det inte finns pengar i många klubbar.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Lynxfun skrev:
Hursomhelst, brukarna fortsätter att öka, både på snö och barmark och ju bättre/säkrare leder och organisation runt dessa vi får ju fler nya tillkommer vilka kan vara med och betala för ett eller flera :bigsmile:ledpass:bigsmile: inom länet till fromma bl a för vår växande besöksnäring som ju skall vara med på ett hörn och betala.[/QUOTE]




Absolut!
Här måste Snofed vakna, dax att styra upp turistnäringens frosseri på alla våra ideellt underhållna leder.
Ett enhetligt system som tvingar turistnäringen att BETALA.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
:hmmmm2:Är det någon som har en uppfattning vilka pengar det totalt läggs ned på ledunderhåll idag? :hmmmm2:(exklusive ideellt arbete)

Det jag tänker är hur mycket pengar en eventuell centraliserad avgift kan tänkas dra in, har en siffra i tanken som säkert är några år gammal på runt 100 000 registrerade skotrar och ca 75 000 avregistrerade, antalet registrerade lär vara högra idag i alla fall.

Hursomhelst, räknat på 100 000 skotrar skulle en avgift om 500 kr/år ge 50 miljoner kronor.

100 000 skotrar som betalar är ett antagande, en ev central avgift bör ju likt bilar osv innehålla en avgiftsbefrielse för äldre skotrar .

Sedan kan man ju fundera på vad det kostar att sommar/vinter underhålla olika typer av leder i olika delar av landet, kan ju skilja en del t o m inom län mellan kust-inland och fjällområde så för att kunna se om pengarna är motiverade bör det finnas med i bilden

1000 kr per km led så skulle 50 miljoner räcka till 50 000 km led (5 000 mil) men det är ju bara en fiktiv uträkning, oaktat detta så kan det ju gå att börja definiera vad man skulle få för pengarna, hursomhelst skulle 1 000 per km led ge klubbar mer pengar än idag om man antar att de med ett medlemsunderlag på 250 pers á 150 kr+ lite sponsring sköter 30-40 mil led dvs 3-400 tkr istället för kanske 100-150 tkr som idag, plötsligt kan det finas utrymme även för entrepenöriella insatser, en liten pistare med tillbehör bör ju kunna flyttas snabbt mellan olika orter.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Visst, helt enkelt en betraktelse på svårigheten att med foto på lagligt sätt kunna identifiera olika typer av överträdelser i vårt alltmer övervakade samhälle.

Eller helt enkelt integritetsskyddet där t ex polisen måste redigera bort älskarinnan från bilderna ur en fartkamera:high5:
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Fick en idé som kanske är fullkomligt idiotisk, men ni som är engagerade kanske kan förklara varför det inte skulle funka, om ni tror det.

Varför inte ha ett system där de registrerade skoterägare som inte är medlemmar i en skoterklubb får betala en straffavgift som är marginellt högre än medlemsavgiften? På så vis skulle alla snåla j*vlar gå med i en skoterklubb och förhoppningsvis skulle iaf några st bli engagerade i sin lokala klubbs verksamhet.

Men det kanske bara skulle krångla till det i onödan, vad vet jag... Bara min spontana tanke.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Man kan inte tvinga skoterägare att vara med i en skoterklubb. Man kan heller inte straffa dom inte vill vara med i skoterklubbar.....men man kan gynna dom är med istället, och på det sättet locka tills sig nya medlemmar.