Leder i Skottsund?

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Hej alla!

Är nyinflyttad till Skottsund, och är nu ute och letar skoterleder?
Någon som kan berätta hur eller vart man kan ta sig till en skoterled?

Bor i närheten av Nylands skola. Har varit ute och letat skyltar mm.
Har sett några vid Juniskärs vägen men bara på en sida av vägen och det var bara 3st sen såg jag inga mer??

Så finns det någon vänlig själ här inne som kan berätta vart lederna finns här ute?

Tacksam för svar
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Gå med i Njurunda snöskoterklubb för 200:-/år så bidrar du till skoterklubben som sladdar skoterlederna vintertid. I år har de även en pistmaskin. När du blir medlem får du en Skoterledskarta över Sundsvalls området och då ser du hur lederna går. Njurunda snöskoterklubb http://www.nssk.se

/Robert, Skottsund, Dyket.
 
Last edited:

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Hej

Ja då vart man nästan sugen att inte gå med....
Om det enda svaret man kan få är att gå med så får du se..

Har varit med i olika skoterklubbar..
Samt även varit med i flera samtidigt. Tycker att det är det minsta jag kan göra, att betala några hundralappar så man kan åka på fina leder.

Nu när jag har flyttat så tänkte jag gå med i Njurundas skoterklubb.
Men är det här de svar man får på en enkel fråga??
Att gå med så får du veta??

Min tanke var aldrig att jag skulle få reda på min fråga "gratis" utan mer av nyfikenhet om hur leden nu går här ute. Pga av att jag är "ny" här ute.


Mvh
Johan
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Hej Tegurt!

Tråkigt att du tog mitt svar negativt! Det jag syftar på är att du får en skoterledkarta över området när du går med och samtidigt gör en god gärning och stödjer klubben! Din närmast led är den som går från Juniskär och upp mot Löranvägen om du vill komma vidare på ledsystemet mot t.ex. Skrängstasjön. Leden börjar vid Killingskäret och går söderut en bit in från bergafjärden och över löranvägen!

I övrigt så är det skoterförbud om du bor i närheten av Nylandsskolan, samma här runt skottsund. När du har kartan så ser du mer exakt vad jag menar.

/Robert
 

swedetrail

Aktiv medlem
31 mar 2009
88
0
6
Sundsvall
Är svårt att beskriva i text men man kan säga att centrum är skrängstasjön/myre, därifrån sprider det ut sig åt alla håll.
Har inte kartan framför mig men åt ditt håll går det en led till bodviken tror jag, junivägen ut mot havet så borde du se den.

/Conny
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Har det lagt sig någon is nere i Juniskärsviken ännu?
det är ju en fördel att åka över den när man ska upp på leden som går vidare till berga/myre
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Om det har lagt sig känns det väldigt osäkert då det är havet. Dock är skrängstasjön helt ok att åka på.
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Hej!

Var såna här svar jag var ute efter. Så tack så mycket alla.

Som jag skrev har jag varit med i en massa olika och kommer att vara med där jag åker.
Så Njurunda kommer inte undan mig..

Men som jag förstår så tar alla sina skotrar på släp och åker antingen ut till Juniskär eller så tar ni er till Myre?
Har åkt rätt mycket vid Myre och mot Bergafjärden samt Skatan mm. Men aldrig mot Juniskär.
Så min fråga är nog hur alla tar sig till Juniskär eller till kraftledningsgatan i Bergafjärden?
Såg att det var någon som hade kört i skogen en bit ut mot Juniskär, för att sen komma ut på en liten väg som går nästan jäms med Juniskärsvägen.
Men det såg ut som att det kan ha varit någon efter den lilla vägen som har åkt där?

Hoppas att det kommer lite svar ang leder i Juniskär/Nyland i denna tråd nu.

Mvh
Johan
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Nu vet jag inte vart i nyland du bor men på andra sidan där juniskärsvägen gör finns det typ en lite hästhagen, längs vägen går även några elstolpar. Där kan du åkt och sedan över "kullen" och sedan över en åker och sen ansluta på leden som går mot bergafjärden.

Jag har inte min skoter där jag bor utan hos släkt där jag har väldigt nära till lederna.
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Okej, är inte riktigt med. Men är det före eller efter den lilla fotbollsplan som finns på väg ut?

Lägger upp en karta över Juniskär. Och ett sträck där jag kommer ifrån. Så kanske det är någon som är sugen att rita ett sträck där man kan åka?


Juniskär.jpg
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Brukar köra typ såhär:


Blir tyvärr en liten snutt på vägen + nära några hus. Kör alltid jättesakta och försöker visa hänsyn... ingen som har hyttat näven åt en hitentills iaf :)
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Okej, då är jag med. Men det går inget över själv kullen som är mellan Juniskärsvägen och Junivägen?
Tänkte om man kunde gena över kullen istället..
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Okej, då är jag med. Men det går inget över själv kullen som är mellan Juniskärsvägen och Junivägen?
Tänkte om man kunde gena över kullen istället..
Kanske.. men det är hus och tomter nästan hela vägen ner mot vattnet på junivägen (om man skulle komma över kullen från Nyland dvs).
Man behöver inte köra hela biten på nätvägen då man kör en liten genväg på sidan innan man viker ner.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Från Dyket går det iallafall att köra över berget och kommer ner till junivägen. Man kommer upp till antenn på berget och sedan ner det som ser ut att vara an väg på eniro, är bara en bredarestig typ. Blivit medlem än?
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Var ute en sväng med bilen igår och såg då att det är någon som har varit ute och kört ute mot Killingskär.
Plus att det var någon som har kört nere på åkrarna vid Junivägen.
Känns som det är lite för lite snö ännu?

Men snart tror jag nästan att man ger sig ut på en liten sväng och kollar lite bara..
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Går alldeles utmärkt att köra över åkrarna vid Junivägen, ingen aning om vad bonden säger, men gott om snö var det!
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Har du varit ute och testat där? Vart väldigt nyfiken nu..

Så om man tar sig ner till Junivägen så går det att åka redan nu mot Bergafjärden på åkrarna?
Har som jag skrev innan kört från berga till dagiset som ligger på Forvägen.
Så krasst sett så har jag kört på andra sidan berget eller kullen.
Men aldrig till Juniskärsvägen.

Nu är man bra sugen att åka en sväng :)
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jag har hittils kört 4 mil skoter på lederna runt njurunda i vinter, så det går att köra skoter utan problem. Möte totalt 8 skotrar i lördags.
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Okej, har själv tagit skotern på släp ut mot Öjen. Men då borde det gå att ta sig mot berga i helgen.
Vilken väg har du Lindhaga tagit när du har varit ute nu då?