Ledskoter

otr

Medlem
3 mar 2017
30
0
1
Hej alla!
Jag är ute efter en skoter för lugnt körande i leder o som inte ska kosta mer än 15 000kr o undrar då vilka skotrar som fortfarande är brukliga utan alltför mycket meck i den prisklassen. Sedan undrar jag (med dessa isiga vintrar) hur känsliga glidskenorna är för överhettning o om där finns något man kan göra för att förhindra dessa att gå varma som t.ex. att fetta in glidskenorna? Dessutom undrar jag hur skidorna hanterar is vad gäller slitage o grepp för att kunna svänga, är det några speciella skidor som måste till?

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om du bara ska hålla dig på leder och isar inte något utanför så i den prisklassen är nog Yamaha SXR eller en kort sxViper bra val. Angående överhettning av slides så sätt isrivare och vad gäller skidorna är det bra styrstål du får sikta på.

otr

Medlem
3 mar 2017
30
0
1
Tack, ska kolla upp Yamman o isrivare som jag aldrig ens hört talas om. Vad bör man i allmänhet kolla upp på en skoter vid köp av en begagnad sådan?

otr

Medlem
3 mar 2017
30
0
1
Ok, då har jag kollat upp Yamahan o denna skoter är nog lite väl mycket för mig då den ju verkar vara värsta racermaskinen. Vad jag behöver är en skoter som jag hinner se naturen från, dvs någonting lite lugnare än den tigern. :)

otr

Medlem
3 mar 2017
30
0
1
Gogglar på den där katten o får fram 80hk som motorstyrka, kan det stämma?

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
80hk stämmer bra.

SXR finns med 700, 600 & 500cc motor. Sxr 700, sxr 600 & sxr 500.
Den sistnämnda på 500cc ligger väl runt 80-85hk.
Men om du ska "glida" fram efter leden är väl en touring ett bättre val?

otr

Medlem
3 mar 2017
30
0
1
Vari ligger skillnaden mellan touring o t.ex. den där Yamman? Mjukare dämpning, bredare, längre?

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Längre matta och mer komfort.

korta maskiner är konstruerade för mer sportig körning efter led.
Touring är byggd för att åka bekvämt och långt 1-2pers.
Även en del bredbandare är dugliga som touringmaskiner.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Ska du åka själv eller ska du skjutsa någon också? Åker du bara själv så hade nog jag valt en en vanlig kortbandare (typ yamahan) annars en touring maskin då de har bättre anpassad fjädring och framförallt dyna för att skjutsa på.

otr

Medlem
3 mar 2017
30
0
1
Blir en del skjutsande också o gillar det där med komfort så en touringmaskin är alltså vad jag ska ha, inser jag nu. Frågan blir då vilka dugliga modeller man kan få för 15k?

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
På yamaha sidan är det väl någon Venture 5-700cc du kan komma åt om du vill ha vettig komfort.

Jag hade personligen sneglat lite mer mot arbetstouring (50cm bred matta och oftast 396cm lång, touring 38cm bred och oftast 345cm lång). Polaris Widetrak eller Arctic Cat BearCat. Mest för att det kommer en dag förr eller senare när du vill eller måste ta dig en bit där det är okört. Och vad jag förstått på dem som ägt venture 5-700cc så är det snudd på en mardröm p.g.a att den gräver ned sig. Har själv kört Venture 480Tf vid några tillfällen för massor av år sedan. Den gick helt ok att ta sig fram med. Men man sitter med knäna under hakan så någon komfort är det inte

otr

Medlem
3 mar 2017
30
0
1
O förstås så måste jag ju fråga vad som är viktigast att kolla upp på en skoter vid köp av en begagnad.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Det är tråkig väg upp till Boden, men det går ändå rätt bra att köra. Jag köpte motorcykel i Umeå för något år sedan. Släp ned och upp. Visst, roligare kan man ha. Men det tar inte så jädra lång tid och har man sällskap är det lugnt. Jag körde själv.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Sedan har du rätt många widetrak i närheten av Umeå. Gjorde en sökning på västerbotten utan sökord och max 20tusen. Tror det var runt 4st dom dök upp. Men det är ju om du vill ha en arbetstouring du ska sikta på dem.

otr

Medlem
3 mar 2017
30
0
1
Ok syrran har börjat få mig att fatta hur att leta på blocket så hittar lite mer skotrar nu. :) Undrar vad andra skotermärken har för några motsvarande skotrar till artic cat bearcat då denna verkar mest intressant.