Ledskoter

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Lynx 5900
Yamaha Viking 540
Polaris Widetrak
Ski-doo är jag lite osäker på, men skandic ?

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om vi håller oss borta från typiska och lika idiotiska jämförelser som "Den går inte i snö som en RMK" utan ser på maskinen för vad den är.
Den går faktiskt helt ok utanför led, har själv kört ospårat med en sådan. Väldigt lättkörd och låg vikt. Motorn ska det mycket till innan den krånglar. Den du länkar till är TF alltså längre matta (384cm om jag minns rätt).
Däremot, beroende på din längd är den riiiktigt obekväm. Jag är 186cm lång och får nästan knäna under hakan.
Prisvärd?
Ja och nej, driftsäkerheten och att den är lättkörd gör den till ett bra val (efter diskussion om priset).
Körställningen om du är i min längd eller därikring gör det till ett mer tveksamt val.
Nu påverkas det för min del av ett dåligt knä som lätt värker och en dålig rygg iofs.

otr

Medlem
3 mar 2017
30
0
1
Ok. Men hur är det med bränsleåtgången på en skoter, har för mig att denna är ganska hög. Hur mycket drar t.ex. en bearcat under en timmes lugn körning på led med bara en person på o ingen släde

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Beror på hur långt du hinner på den timmen. Men i lugnt tempo på led runt 2L/milen. Har ärligt talat aldrig kollat upp det men därikring känns realistiskt.
Någon annan kanske har bättre koll.

otr

Medlem
3 mar 2017
30
0
1
Ja, det är ju tungkört i snö o dessutom så är ju en skotermatta tyngre att dra än bara ett hjul o mer därtill så var det väl så att man förr i tiden aldrig byggde några skotrar med tanke på bränsleekonomi. Nå, får tänka på saken. :)

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo du får ta en funderare, men bränsleförbrukningen låter värre än det är.
Om man mest bara ska köra på söndagar när solen skiner på våren så blir det inte många mil på en säsong. Och då spelar förbrukningen inte så stor roll.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En Bearcat tvåtaktare drar mellan 2 och 3 liter milen beroende på förhållanden. Dvs puttrar du på led får du räkna med i storleksordningen 5-10 liter i timmen.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Det ligger nog mycket sanning i det. Men även om jag själv är van och gillar äldre BearCat 550, så finns det säkert bättre alternativ inom TS budget. Vill ändå framhålla widetrak och viking 540 som starka kandidater på arbetstouring. Ren touring vet jag däremot inte riktigt, har aldrig kört en touring.