Leveransdatum SR Viper

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Jag var in till Lingvalls Motor i Gävle idag och kollade med dem om leveransen på min Viper. Yamaha skulle posta dem den 12 dec.

Beställde C&A Boondockerskidor till, någon som vet något om dem?

Yamahakillen som hade vart där förra veckan berättade att dem hade vägt en Freeride(vet inte längd) och en Viper fulltankade och Freeriden vägde 2 kg mer... Oj, nu får jag mordhotsbrev... Jag var bara ute efter en referens till vikten på skotern som inte är framtagen av AC

262 kg om jag minns rätt, med full tank...

Fridens Liljor//Jonas

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
ca 243 kg med en gallon (3,9 liter) soppa för XTX läste jag på Snowest.
dom har även byggt en mountainversion med " 162" powerclaw, zbros front end, all fluids to run and a gallon of fuel" den vägde in på 249 kg
som jämföreslse väger en Nytro MTX med en gallon soppa 264 kg

siffrorna ovan vägda på samma våg under samma dag.

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Aha, där ser man. Men det jag funderade på är hur sanningsenliga tillverkarna är. Drar mig till minnes för en massa år sedan då någon aktör vägde sina modeller utan matta.

Om vi skiter i vikten i siffror, hur kan en Viper väga mindre än en Freeride?(även 156:an). Då måste uppenbarligen Yamahakillarna fel på vågen eller Ski-Doo ange sin vikt med någonting bortplockat.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skidoo har torrvikter på sina maskiner, dvs utan bränsle, olja, kylvatten mm... Gissar att tom dämparna kan vara tomma på olja.
Har hört att Arctic väger sina maskiner körklara men utan bränsle. Dvs med oljor och övriga vätskor.

FR väger ca 220kg torr.
Ac 7000/Viper väger enl. Ac 232kg
Så lägger man på alla vätskor utom bensin på FR:en så kan den mycket väl bli något kilo tyngre än Vipern...
FR är en rätt tung maskin egentligen...

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Skidoo har torrvikter på sina maskiner, dvs utan bränsle, olja, kylvatten mm... Gissar att tom dämparna kan vara tomma på olja.
Har hört att Arctic väger sina maskiner körklara men utan bränsle. Dvs med oljor och övriga vätskor.

FR väger ca 220kg torr.
Ac 7000/Viper väger enl. Ac 232kg
Så lägger man på alla vätskor utom bensin på FR:en så kan den mycket väl bli något kilo tyngre än Vipern...
FR är en rätt tung maskin egentligen...
Då låter det väl som att jag ska kunna hålla mig hyggligt flytande i år då.

Finns det ingen tidning som gjort det här testet? Tagit en massa maskiner körklara och slängt dem på vågen. Oerhört simpel process och det skulle bli en intressant artikel.

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
körklar med 2 gallonbyxor me bensin

alltid massa tjafs det här med vikten. men om en vikttest ska göras borde alla maskiner vägas körklara med alla vätskor OCH litervolymen på tanken nämnd så man kan räkna bort det sen

Freeridern har ju antagligen större tank

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Japp, en sådan standardvägning för alla hade vart bra. Men har ingen tidning gjort detta?

Båda maskinerna har 40 lilers tank.

//Jonas

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Snowrider väger alla maskner som är med och kör BLS.
De vägs fulltankade och fulla med olja.
Men det är ju bara korta maskiner, ev kan nån hybrid vara med...

Vet inte om dom vägt några maskiner i samband med något annat test...

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Snowrider väger alla maskner som är med och kör BLS.
De vägs fulltankade och fulla med olja.
Men det är ju bara korta maskiner, ev kan nån hybrid vara med...

Vet inte om dom vägt några maskiner i samband med något annat test...
Får nog börja läsa skotertidningar igen hör jag. Tack för infon killar.

//Jonas

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
jo de har vägt maskiner i många test. tex, hittade en gammal tidning med ett lössnötest. från säs 08/09
så mycket is som möjligt klubbades bort med gummiklubba, skotrarna vägdes med full tank

Summit 800 252kg (är väl typ samma chassi som årets FR, inte så insatt på brp)
RMK Dragon 262kg
AC M1000 279kg
Nytro 300kg

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hade med min korta Xp-08 i BLS. Vägde då 242kg fulltankad.
Så Summit 800 + 10kg, känns rimligt.
Freeriden väger 10-15 kg mer än summit.

Men 300kg Nytro lät tungt?
Med tanke på att de har ca 10 kg mindre bränsle jämfört med de andra...

Vad är viktskillnaden mellan Viper och Nytro?

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
måste vara nytro MTX utan floatare isf... tyckte också det lät tungt.. en XTX fulltankad borde väga kring 275kg...? eller är jag helt ute o cyklar? (utan snö o is på få såklart!)

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
MTX utan float. Tycker det inte låter orimligt, Arctic Cat lyckades ju få F8an att väga över 300kg med twinspar-chassit. tror ju knappast de manipulerat vikterna

viktskillnaden mellan viper och nytro blir väl 20 kg (utan bränsle) om jag räknat rätt. Med tanke på skillnaderna i chassi, boggie, boggiefäste känns det inte overkligt, om man har med lite +- kg i beräkningarna

vet inte vad nytrons chassie väger men det är ju ett konstigt chassi med subframe i stål OCH aluminiumbox som bulkhead. Sedan är det väl flera mindre detaljer som är överdimensionerade som drar iväg vikten