När jag besökte MCX för några veckor sedan såg jag en isärplockad Nytro. Ägaren av skotern hade problem att den stannade redan på tomgång. Det visade sig att den saknade oljetryck och motorn stängs av. Ett vevaxelhaveri. Frågade varför ramlagren hade pajat. Någon hade testat att limma splinesen för att få en tystare gång. MCX påstod att detta var sannolikt orsaken till haveriet. Såg tydligt att sidorna på lagren var kraftigt nötta, ett udda fel.
Tydligen har splinesen funktionen att utjämna de axiella krafterna i vevaxeln. När den limmats överfördes belastningen till sidorna på lagren med ökat lagerslitage som följd.
Tur eller otur, rätt eller fel? I vilket fall som helst bör man nog vara uppmärksam om att limmad splines medför vissa risker!
Tydligen har splinesen funktionen att utjämna de axiella krafterna i vevaxeln. När den limmats överfördes belastningen till sidorna på lagren med ökat lagerslitage som följd.
Tur eller otur, rätt eller fel? I vilket fall som helst bör man nog vara uppmärksam om att limmad splines medför vissa risker!