Lite frågor om F5 sno pro

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
39
www.modohockey.se
Tjenare. Är så att jag är ny på detta med skotrar och har precis köpt min första en sno pro f5 04. Och med detta kommer ju massa nya fråger upp för mig :) Har de uppe i stugan så kör ca 50mil per år max! Och kör på leder och lös snö väldigt blandat. Skotern körs dock med på leder i normal fart och belastning

Men till skotern.
Har varit uppe och prov kört de mm efter som jag köpte den i sommras och kunde inte testa den riktigt då. Skotern går som ett skott och inga miss ljud eller något dämpare mm funkar klockrent. Bra rem och fina slides mm. Svarar på gasen perfekt och ser inga mekansiska fel eller missljud

Men vad ska jag tänka på nu med de mekansiska för de ska hålla och inte krånga för mig. Detta med kejda som många byter mm när ska detta göras och vad är de för kedja? är de i bromshuset som de menas?
Variator vikter mm när märker jag att dom behövs byttas?
Har öppnat och kollat cylindrar och kolvar och är mycket fint inga revor eller fel.

Ska tillläggas att han som haft skotern innan har inte haft den inlämnad på service utan gjort detta själv. Den har gått 476,5mil på leder. Och varit igång 163.5 timmar motorn.

Skulle vara mycket tacksam vad man bör tänka på och vad som ska kontrolleras med mellanrum.

Mvh niklas

aka92

Aktiv medlem
3 dec 2008
54
0
1
Palt!
Tjena

Kompressions test är mycket bra för att få reda på om man behöver byta kolvar. (går att köpa för ca 175kr på biltema).

Du bör byta kolvarna vid ca 500-600 mil, beror lite på hur du kör. Kedjan bör bytas ungefär samtidigt samt byta olja i kedje huset, även drivlager är bra att byta vid ungeför samma miltal.

Ett mycket lätt och bra tips är att kolla tändstiften då och då... dom ska vara pepparkaksbruna.

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Tjena

Kompressions test är mycket bra för att få reda på om man behöver byta kolvar. (går att köpa för ca 175kr på biltema).

Du bör byta kolvarna vid ca 500-600 mil, beror lite på hur du kör. Kedjan bör bytas ungefär samtidigt samt byta olja i kedje huset, även drivlager är bra att byta vid ungeför samma miltal.

Ett mycket lätt och bra tips är att kolla tändstiften då och då... dom ska vara pepparkaksbruna.
Byter du kedjan varje gång du byter kedjehusolja?

SaTN

Medlem
12 dec 2008
40
0
1
Östersund
Allt är relativt.
Jag har också hört att kolvarna bör bytas vid 600mil.
Men det är helt och hållet beroende på. Lika väl som dom kan vara bra kan dom vara dåliga.
Men ett komp test är ju inget negativt.
Tycker du att den går dåligt? Då bör du nog kolla igenom den.
Kan lika gärna vara tändstriften som är dåliga likaväl, som det kan vara hål i en kolv. Alltid svårt med första skotern. Speciellt då det skiljer sig så mycket mellan alla skotrar.
Det tråkiga är att som ny, veta om den går som den ska eller inte. Jag själv är rätt ny inom skotrar men har skruvat bilar många år.
Och alla säger olika saker, så kommer det alltid vara. Sen så bör man nog tänka till själv också när man ska och inte ska lyssna. :)

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
39
www.modohockey.se
Så ska inget bytas förren 500mil då eller är de fel? Tänkte då mest på kolvar och kedjan + olja. Men fick inte något svar kedjan är de bromshusets kedja ni snakar om? Annars tack för svaren :)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Olja i kedjehuset byter du en gång per säsong. Kedja och drev kör du på bra mycket längre än så.
Och JA, det är kedjan i kedjehuset, något bromshus finns inte.

JAG skulle aldrig köra mer än 500 mil / 2 säsonger på ett par kolvar.

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
39
www.modohockey.se
Så du menar att bara kolvarna och kolvringar ska bytas vid normala fall vid 500mil? När bör kedjan bytas då? Asså är helt noob på skoter så behöver hjälp när man inte vet :)