Lite grundfrågor.

Sweet

Ny medlem
7 mar 2007
2
0
1
Sigtuna
Hejsan, helt ny här.
Verkar vara ett riktigt schyst forum.
Till saken då.
Jag är ganska ny inom skoterbranschen så det jag skulle behöva är lite basic kunskaper ang. skoter och tillbehör.
Vad det finns för olika sorters märken och vad rekomenderar ni?
Lite körteknik skulle också vara bra att veta mer om, hur pass mycket tål en relativt bra skoter? Om man kör utanför led, hoppar osv?
Kan tyvär inte så värst mycket om reparation osv.. vad heter de viktigaste delarna och vad har de för funktion?
Det kanske låter som lite töntiga frågor men jag skulle bli väldigt glad om några kunnde ge lite råd och förslag.
tack!

Ha det!

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Angående märkena så finns det en del att välja på:
Lynx, Ski-doo, Yamaha, Polaris, Arctic cat, Snow hawk o.s.v.
Det du ska tänka på är att inte ta allt som skrivs om dom olika märkena här på så blodigt allvar.
Entusiasmen över det egna märket är väldigt stor, ta allt med en nypa salt..
Det förekommer rätt så mycket "köp inte en Polaris(t.ex), då får du bara skruva", men det är bara att inte bry sig.

En modern skoter tål rätt så mkt, oavsett märke. Det finns givetvis "Måndagsexemplar" även av skotrar.
börjar du vara sugen på att plöja ner tallar så är det inte så många som håller men det är ju självklart, kör med insidan av huvudet.

:)

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Vet inte hur gammal du är men oavsätt om lagen kräver det av dig så tycker jag att du ska börja med o ta skoterkörkörtet.
För då får du lära dig på vilket sätt du ska köra och lite basic kunskap runt skotern samt lagar och regler.

Som posten över säger så är märkes freaks något av en plåga i skoter kretsar och jag är själv stor del av det :)
Jag har snöa in på yamha då jag tycker att deras motorer är driftsäkrare än resterande och möjligör mer körning mellan skruvandet, dock brukar det vara rätt höga priser på dom.

Men ska jag lista märken för nybörjare så blir det i stil med

Yamaha
Lynx
Skidoo
Polaris
Articat

Dom tre sista kan man kasta runt lite hur som haver men jag har svårt o gradera up Articat då jag finner dom ha "Rusta" kvalitet men även deta märke har sina fanatiska anhängare så jag komer nog få på nötten snart :D

Articats 440 model verkar vara poplär bland nybörjare men jag vet inte varför så någon kan säkert uplysa mig och dig på den fronten.

Sedan har jag en fråga till dig.... Var bor du och vart komer du köra ? det är nämligen en stor skilnad maskiners framkomlighet på olika fören.

Sedan skulle jag rekomendera att du inte går direkt på dom största maskineran utan nöjer dig med en 440 till 600 kubikare på en runa 100 hästar eller så.
Att kuta up för högt i motor styrka kan bli en dålig affär med självrisk osv :)

Sedan kan man tänka lite på hur stor och stark man själv är.... att köpa en Blysläder utan back och sjävl väga 60 kilo är inte o rekomendeara.

Men när du börjar leta efter en maskin så kan du alltid ta det ektuella exemplarets namn och söka här på forumet så får du nog veta alla möjliga nakdelar med just den maskine.... och kanske någon fördel med..... men det brukar man inte skriva om då man i regel komer hitt för hjälp.