Lite mer fart i Warrior´n!

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Hej

Jag skulle vilja få lite mer fart på min -04:as Warrior och vill inte lägga mer än ca 5000kr på det, vad skulle ni rekommendera och framför allt är det möjligt för den pengen? Nämnas kan också att skoter är absolut orginal.

Tack på förhand!

Daniel
 

prox600

Välkänd medlem
6 feb 2005
104
0
6
vilhelmina
En grej som faktiskt ger en hel del framförallt i gas svar e ett dial-a-jet/filter kit, vet inte om www.knracing.se saluför dom längre

eller köper du ett ecp kit från den här firman: www.easterncycleperf.com

Sen är min åsikt att man alltid bör kolla balansering och linjering av variator innan man lägger ner pengar på motor trimm, för att säkerställa att dessa extra hästar verkligen kommer ut i mattan på rätt sätt....
 
J

Jona$

glöm dial-a-jet är bara till för 2takt och även ecp-kittet, det mesta kända för en billig peng är att skaffa en bättre matta,dreva sen ner..alternativt köp dubb effekten finns på maskinen men mycket går till spill i form av spinn
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
glöm dial-a-jet är bara till för 2takt och även ecp-kittet, det mesta kända för en billig peng är att skaffa en bättre matta,dreva sen ner..alternativt köp dubb effekten finns på maskinen men mycket går till spill i form av spinn
Varför glömma ECP???
Jag har ECP + Heavy Hitters på min. ECP gör en otrolig skillnad på gassvaret och mer klipp på mellanregistret.

Kolla synkningen av gasarna. De kan hara heltokigt inställda.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Okey
Finns ECP kittet att köpa i Sverige samt vad ska man göra åt variatorerna?
ECP finns inte i Sverige så det får du beställa från USA. Eventuellt att Tikka funderat på ett plocka in dem i Sverige.

När det gäller färdiga v-kit så kan man köpa sådana även om man har ECP.
(Nu har de flesta v-kit Heavy Hitters, Heel Clickers eller supertips, som då är justerbara)

Det jag gjorde var att langa på lite mer vikter i mitten och på topp då jag monterade ECP, den ville på att övervarva annars.
Jag köpte ett FettBros Performance v-kit från Tikka (Ingår: HH, styvare primär (som nu är bytt till klenare än original) och helix).
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Okej har nu kollat runt lite tror att det blir ett variator kitt från KN samt att jag börjat fundera om att dreva ned den något!?! Någon som prövat det??

MVH
Daniel
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tror inte du vinner speciellt mycket i toppfart med att dreva ner den då den varvar ut hyffsat bra redan vid original, och när det gäller acc så vinner du inte speciellt mycket där heller. Den är redan nerdrevad 1 kugg jämfört med korta modellen.

Och om man glor i amerikanska forum så verkar de flesta vara nöjd med 23/38 drevningen, många kör med den drevningen i korta modellen också. Jag har testat med en 24/38 i Warriorn men skillnaden var ej märkbar. Testade ej toppfart, men jag tror att den går en aning fortare med 24/38. Acc märktes knappt någon skillnad alls, och glida runt efter hårdpackad led i 130 så låg motorn på liknande varv i bägge drevningarna, kanske _något_ lägre med 24/38.


Det är vikterna som gör natt och dag iom att RXens vikter är ganska raka original, vilket i sin tur kräver mycket varv för att klippa till ordentligt. Med Heavy Hitters som har en aggresivare kurva så driver den på bra mycket mer. Man får en helt annan skoter.:D
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Har beställt ett Maxximum Performance kitt av KN med nya vikter, multi-helix, variatorfjäder, shims m.m. som enligt dom skall funka mycket med en i övrigt orginal motor, någon som har erfarenhet??? Kittet kostar 2795kr. Hmmm ska i övrigt fundera lite om det är värt med ned drevningen. En annan fundering jag har är om man byter variatorkitt med allt vad det innebär kan man då riskera att vid dragning av pulka riskera varmgång på remmen genom att varven torde bli betydligt högre vid lägre farter?? åsikter.....

MVH
Daniel
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
2795:-, antar att det inte är Heavy Hitters då?

När jag monterade mitt FettBros kit så hoppade tillslagsvarven upp till 5000. Blev acc-snabb nå ¤#/%(/¤¤" men helt okörbar efter krokiga leder.

Jag tror att FettBros fjädern var en 45/120. Bytte fjäder till Green istället, som har 30/120 i tryck, dvs 5 kg mindre starttryck än original och sedan viktade jag på lågdelen och mellandelen på HH för att kompensera ECP.

Drar kälke med min utan probs, och utan kälke så ger jag MachZan något att bita i. ;)