Livslängd drivrem

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Kört 450mil på orginal remmen på min xtc 700 orginal (2008). och drygt 300mil förra vintern trimmad, blir andra säsongen nu på samma rem eller om jag byter nu och har den som jag har nu som reserv.

Har då aldrig skjutit en ända rem på 2 vintrar ;)

J0nas

Medlem
2 nov 2008
40
0
1
Vad är normal livslängd för en orginalrem? Förstår att det beror mycket på maskin men på ett ungefär. Skulle vara intressant att veta hur ofta ni byter :laugh: Bör en orginalrem hålla två säsonger (ca 200-250 mil)?
Jag tror ingen kan säga vad normal livslängd är. Alla skotrar drar olika mycket rem, och många faktorer spelar in på remslitaget. Den faktor som har störst inverkan på remmens livslängd är nog ändå körtsätt. Kör man lite mera "våldsamt" slits variatorremmen snabbare. Dock så tycker jag att en rem borde hålla minst 200 mil. I vintras brände jag två remmar pga överhettning, och sådan måste man också tänka på.

Förresten så vill jag inflika att 200-250 mil är en säsong, inte två!:D

Mvh

Jonas

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Xp suger pitt jag körde 40 mil på förra remen och 14 på den jag hade nyss. De är man blir ju så fruktansvärt less och nu kommer säkert folk säga att jag inte kört in dom och den inte är linjerad men faktum är att jag köra in remarna i 10 mil/st och den var inne på linjering innan jul så den är perfekt.

Någon som vet om de där staget som dom säljer nu hjälper något?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Xp suger pitt jag körde 40 mil på förra remen och 14 på den jag hade nyss. De är man blir ju så fruktansvärt less och nu kommer säkert folk säga att jag inte kört in dom och den inte är linjerad men faktum är att jag köra in remarna i 10 mil/st och den var inne på linjering innan jul så den är perfekt.

Någon som vet om de där staget som dom säljer nu hjälper något?
hej..14 mil är ju hur långt som helst.
tog mer mig kärringen idag så hon fick åka bakom lite när jag skulle köra in remmen.
MAX 3 mil och den har börjat fransa.
1500kr åt helvette.
förstår inte hur det går så bra för brp.
en arctic är ju inte i närheten hälften så mkt rackel.finns tyvär ingen arctic som passar mig men kommer det någåt som kan konkurera med en xp så köper jag den.