Är inte hemma just nu därav inga svar!TS är nog på gång skruvar nu, eftersom han inte skriver.
Typ På Spåret.
Men jag ser vad ni skriver
Ska testa när jag kommer hem och se om slagen är tät,är väl ingen fara att plocka ur den ur oket? hehe
Är inte hemma just nu därav inga svar!TS är nog på gång skruvar nu, eftersom han inte skriver.
Typ På Spåret.
Om du lossar nere så vet du inte om bromspumpen eller slangen är tät. Men självrinner från bromspump så är slangen ok. Men om de inte rinner måste du plocka lös slangen helt och blåsa med käften i den de ska gå rel lätt att blåsa men vist motstånd är de såklart för de är små oljehål i banjofästena.Är inte hemma just nu därav inga svar!
Men jag ser vad ni skriver
Ska testa när jag kommer hem och se om slagen är tät,är väl ingen fara att plocka ur den ur oket? hehe
Tänkte mest blåsa i den för å se om den är igenkloggad eller nå.Om du lossar nere så vet du inte om bromspumpen eller slangen är tät. Men självrinner från bromspump så är slangen ok. Men om de inte rinner måste du plocka lös slangen helt och blåsa med käften i den de ska gå rel lätt att blåsa men vist motstånd är de såklart för de är små oljehål i banjofästena.
Här kommer lite bilder,jag antar att de var denna gummikopp du menade var membrankopp?TS är nog på gång skruvar nu, eftersom han inte skriver.
Typ På Spåret.
De är bättre och ev billigare att köpa renoveringssats till bromspumpen för om du köper en beg pump lär den va söndertorkad i packningarna!!Felet är nog hittat,plockade lös slangen som går in i handtaget och blåste genom banjobulten och inget var tätt därifrån och till nippeln.
Däremot är bromshandtaget så gott som tätt,så det blir att fixa nytt bromshandtag sen hoppas vi de blir åka av
Frågan är ju hur man byter detta? för bromshandtaget går inte att dela på? är bara en klump. Om det inte finns en annan väg då att få ut sakerna på då?De är bättre och ev billigare att köpa renoveringssats till bromspumpen för om du köper en beg pump lär den va söndertorkad i packningarna!!
Här finns repsats i sverige och även på amason om du inte har brottom.
https://www.skoterdelen.com/snoskoter/repsats-bromscylinder-polaris
https://www.amazon.com/Polaris-Cylinder-2000-2005-Snowmobile-12-22026/dp/B079SC2VW8
Man brukar kunna dra ut hela kolven med tätningar rakt ut där banjokopplingen på slangen fästs. De bör vara en låsring där längst ut sedan bör du kunna dra ut hela skiten. Kan även va en liten låsskruv i botten på oljebehållaren men de är ovanligt.Frågan är ju hur man byter detta? för bromshandtaget går inte att dela på? är bara en klump. Om det inte finns en annan väg då att få ut sakerna på då?
Man brukar kunna dra ut hela kolven med tätningar rakt ut där banjokopplingen på slangen fästs. De bör vara en låsring där längst ut sedan bör du kunna dra ut hela skiten. Kan även va en liten låsskruv i botten på oljebehållaren men de är ovanligt.
Beställ ingen repsats innan du fått ut den gamla!!
PROBLEMET LÖST!!Man brukar kunna dra ut hela kolven med tätningar rakt ut där banjokopplingen på slangen fästs. De bör vara en låsring där längst ut sedan bör du kunna dra ut hela skiten. Kan även va en liten låsskruv i botten på oljebehållaren men de är ovanligt.
Beställ ingen repsats innan du fått ut den gamla!!
Att det blir lite fukt i bromsvätska efter 14år skulle jag nog inte påstå är något konstigt... har för mig att serviceintervallet enligt serviceboken på byte av bromsolja är 2år. Skulle nog tro att minst 99% aldrig bytt bromsolja överhuvudtaget.Härligt
(Ärg betyder att det finns fukt... trasig tätning, eller ev fukt i bromsvätskan.)
Du har tur som ett tok de packningarna brukar va väck när pumpen strular. Men ha stenkoll på om bromsen ligger på under de första milen för de kan bli problem med oljeretur när oljan blir varm , förmodligen går de bra men ha koll ett tag.PROBLEMET LÖST!!
Plockade ur bromscylindern och den var helt ärgad och full av skit,rengjorde packningar och allt annat och satte dit och nu fungerar allt som det ska!
Får tacka alla för hjälpen!!!
Fukt kommer då från luften. Luft kommer
t ex i bilar med större mängd bromsvätska i rörelse, för bl a fyra bromsok och ABS, in genom ventillationshål i bromsvätskebehållarens lock.
Min tro är att på en skoter, moped o s v med ett system för fram- och ett system för bakbroms, så är det betydligt mindre med bromsvätska, som rör sig.
Och då kan man använda ett slutet system.
Med ett membran, som rör sig i takt med bromskolv.
Detta system gör även att ingen vätska kan
rinna ut om t ex enduromaskinen blir liggande på sidan. Om så sker, så blir bromsen obrukbar.
Ändå inte fel att byta bromsvätska enligt intervall.
Nu vet jag inte om ts broms har membran.
Misstänkta är oavsett tätningarna på cylindern vid handtaget.
Kul det löser sig!
Kände lite på bromsskivan och den går iallfall att snurra nån millimeter fram och tillbaka så om den ligger på vet jag inte. Men jag ska hålla koll!Du har tur som ett tok de packningarna brukar va väck när pumpen strular. Men ha stenkoll på om bromsen ligger på under de första milen för de kan bli problem med oljeretur när oljan blir varm , förmodligen går de bra men ha koll ett tag.
Fyfan va sjukt!!Inom lastbilsvärlden är det där med glykolsorter ett elände .
En viss tysk tillverkare av lastbilar använder tydligen en legering som korroderar jättefort om man inte använder just deras egen märkesglykol som kostar som om den pinkats ut av enhörningar uppfödda på saffran och bladguld .
Då jag skruvade åt märkesverkstaden fick vi in en lastbil som topp och EGR-limpa hade bokstavligen ätits upp på och den var fortfarande inom garantitiden men hade fått fel glykol från fabrik .
Jag trodde inte att sådant var möjligt .