Lufta Kylsystemet/Oljepump

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Har precis bytt vattenpumpstätningen på min Triple Touring, och undrar nu hur man luftar kylsystemet på bästa sätt?
Är det bara ställa skotern i en driva så att den lutar lite uppåt och sen fylla på glykol eller?
Måste man lufta oljepumpen om man har haft bort slangen från oljebehålleren och pumpen?
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
ankaon1 skrev:
Har precis bytt vattenpumpstätningen på min Triple Touring, och undrar nu hur man luftar kylsystemet på bästa sätt?
Är det bara ställa skotern i en driva så att den lutar lite uppåt och sen fylla på glykol eller?
Måste man lufta oljepumpen om man har haft bort slangen från oljebehålleren och pumpen?
bytte du impeller åxå eller sitter det redan "plast" i den maskinen?
den "nya" plast impellern ger ett högre anliggnings tryck för tätningen och innebär en klart förbättrad tätning.
Ställ den så den lutar så mycket uppåt det går och med "kylarlocks sidan" lite högre -starta, låt den gå tills övre slangen (som sitter på toppen) är varm.
MEDAN den står där och går SKA du efter fylla kylarvätska så fort nivån sjunker OCH hela tiden håller du koll på att inte temp lampan tänds.
Låt kallna efterfyll (om nödvändigt) Nu är det dags att ta en LITEN sväng osc hela tiden hålla koll på nivå och lampa, gärna har man en "slatt" kylarvätska med sej om det blir nödvändigt att efterfylla.
fortsätt kolla nivån "ett tag" så du är säker......
:eek: JA, du ska lufta oljepumpen, Om du inte är 110% säker att du inte fått in den minsta lilla luft i systemet.... Å de kan du INTE vara. = LUFTA
Jag blandar oftast 1-2% olja i bensinen de första 10 litrarana bara för att vara dö säker (jag blandar alltid om jag haft loss nån eller några slangar efter pumpen)
 

Vittula

Ny medlem
1 feb 2006
4
0
1
Gällivare
Vattenpumptätning

Jag har bytt vattenpumptätning samt inre packbox på en ZL600-99, läckaget in i vevhuset upphörde men det droppar fortfarande från skvallerhålet.
Kan detta avhjälpas med den ovan nämnda plast-imprellern?
Snackade med Bengan som trodde jag har ett glapp i själva pumpaxeln och att jag måste byta bussningen som sitter i oljepumpsänden på axeln.
Jag upplever precis som ni skriver att Imprellern inte riktigt "orkar" trycka ihop tätningen...

Någon som bytt bussningen? besvärligt?