luftburk lr kn filter ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Vad finns det för några för och nackdelar med att ha orginal luftburken och vag gäller med knfilter ? (sånna med snöskydd på ! )
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jockegubben !
Om jag köper öppnafilter så skulle det vara för att slipa den gigantiska luftburken som tar upp en stor del av det redan minimala motorrummet :)
Sen så ser det ju coolt ut oxå hehe ! Fast troligtvis så blir det inge av med det för det verkar bökigt att få loss förgasaran och bestycka om. Man måste ju ´ha micro händer för att komaåt nåt under huven :mad:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.111
940
113
Stora Blåsjön
Har du redan en luftburk så kör på den, den man kan göra om man vill slippa remdamm mm i förgarana är att ha filter inuti burken direkt på förgsaran men behåller luftburken så man får in kall luft till motorn. Sen slipper man att motorn suger in den snö som kommer in i motorutrymmet. Om du av någon annledning vill ha in mer luft till motorn så kan man plocka bort det som ev finns inuti luftburken.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jockegubben !
Om jag köper öppnafilter så skulle det vara för att slipa den gigantiska luftburken som tar upp en stor del av det redan minimala motorrummet :)
Sen så ser det ju coolt ut oxå hehe ! Fast troligtvis så blir det inge av med det för det verkar bökigt att få loss förgasaran och bestycka om. Man måste ju ´ha micro händer för att komaåt nåt under huven :mad:


Haha, det är väl inte så bökigt...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Hahaha!

Är det dum? Ja, förmodligen.
Hur fan kan du jämföra ljudet från en slutburk med insugsljudet från öppna filter?

Haha!
Håller med lite här, ljuder blir absolut inte så pass annorlunda att man blir mer hatad än någon annan.

Fördel med interna koniska luftfiltrer är att man får mer luftrörelse under huven, till viss del hjälper detta variatortempen.
En annan fördel är att motorn inte boggar lite lätt när man är ute i djup djup puder och luftfiltret på sidan tenterar att sättas igen.
Remdam och smutts kan undvikas genom att inte köpa skitfilter från biltema, utan lägga lite mer pengar på för ändamålet lite mer utvecklade luftfilter. Dvs de som är gjorda för att hålla fukt, puder, och remdamm ute..

Somliga menar att man hjälper motorn att andas under belastning, dvs underlättar att få ut de sparkande hästarna..
somliga anser att BRP har gjort lysande arbete på den befintliga luftboxen och att modifieringar är dumma och onödiga..

För övrigt så är luftburken rätt tom på revarna, så att tämma den är inte lätt ;)
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
min rev 07 gav mellan 1 - 2 hästar skillnad när vi bänkade den med timberleds intake system.i jämförelse med orginal burken. Det var en varm bänkning, så effekten borde iallafall inte bli sämre i normala vinter förhållanden.

Ett annat plus var det goa ljudet.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
min rev 07 gav mellan 1 - 2 hästar skillnad när vi bänkade den med timberleds intake system.i jämförelse med orginal burken. Det var en varm bänkning, så effekten borde iallafall inte bli sämre i normala vinter förhållanden.

Ett annat plus var det goa ljudet.
Utomhus borde effekten öka med orginalburken jämfört med t-lake eftersom den förra då får kall utomhusluft (intercoolereffekt) medan den senare får varm luft inifrån baljan. Således kanske t-lake har sämre effekt jämfört med orginalburken om man skulle testa under "verkliga" förhållanden. Man får helt sonika släpa in en dyno i ett frysrum för att få fram "sanningen":D;)
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Hur resonerar du nu?... om den i ett varmt rum utan luftflöde fick 1- 2 hk mer då borde med ett kallt flöde kunna åtminstone hålla kvar dem hk.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Med originalluftburken kvar så hänger allting stadigare också. Jag tror att insugsgummina får en ännu kortare livslängs än vanligt av att ha de tunga rackmonterade TM-40 förgasarna hängande och slängande istället för att allting sitter mer stadigt. På min förra Renegade fixerade jag luftburken riktigt så allt blev stadigt. Inga spruckna gummin inte, nu berodde det kanske inte bara på det men jag vill tro att det hjälpte till.
Varm insugsluft och remdamm är en annan nackdel med lösa filter. Den enda fördelen jag ser med lösa filter är möjligtvis att det går lättare att bestycka om förgasarna med dem på.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hur resonerar du nu?... om den i ett varmt rum utan luftflöde fick 1- 2 hk mer då borde med ett kallt flöde kunna åtminstone hålla kvar dem hk.
Orginalburk varmt rum = varm insugsluft.
Internt filter varmt rum = varm insugsluft.

Orginalburk kall omgivning = kall insugsluft.
Internt filter kall omgivning = varm insugsluft (pga belägna inne i motorutrymmet).
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Hur resonerar du nu?... om den i ett varmt rum utan luftflöde fick 1- 2 hk mer då borde med ett kallt flöde kunna åtminstone hålla kvar dem hk.
Mjo men du har alltid kallare luft utanför skotern = mer effekt, bänkar du inomhus så har du varmare luft både i motor rum och genom orginal burk...Så du bör vinna lite med orginal burken utomhus(det borde diffa mer mellan tempsen = mer effekt med orginal burk)