Luftning av oljepump?

Extruder

Medlem
31 okt 2006
34
0
1
Filipstad
Hej, har precis rivit ut motorn från chassiet i sökandet på en vattenläcka, jag kom då att tänka på oljepumpen, måste jag lufta systemet eller är det självsug på oljepumpen?

Förövrigt är det någon som har några tips på vanliga ställen i de nedre regionerna där det brukar läcka kylvatten?

Skotern är en Polaris Storm 98.

//Extruder
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag hällde lite extra olja i tanken och tryckte oljepumps armen fullt bakåt med motorn på tomgång (men lilla RMKn trodde att det va fullgas,lätt lurad):)

då såg jag att luftfickorna drog iväg i slangarna ,sedan rök det lite mera :D

gör så det funkar.:cool:
 
Last edited:

Extruder

Medlem
31 okt 2006
34
0
1
Filipstad
Tack för svaret, jag gjorde som du sa.

Men men jag rev ut min motor helt i onödan, det visad sig nu under kvällen att det läckte fortfarande och läckan kom från nederkant av vattenpumpen. Glad i hågen så rev jag bort pumpen och skruvade isär den, nu blev jag mindre glad då jag fick se att impellern glappade nästan en halv cm på axeln(fan jag som skulle åka imorrn). Det visar sig att skriven till impellern har skuvat upp sig så den mekaniska tätningen har tryckt impellern mot ena gaveln av vattenpumpshuset och glappat mot axeln.

Men skam den som ger sig, körde det gamla colaburkstricket och schimsade med bitar från en colaburk, det funkade nästan,imorrn så blir det till att fixa till det med riktigt schimsmaterial. Det är förstås en provisorisk lösning. Är det någon som har nån koll på vad en vattenpumpsimpeller kan gå på? Sådär nu har man skrivit av sig litegrann.


//Extruder