Lynx 2014

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Inte vad jag har märkt iaf... fotholken min sätter ju igen då man kör i puder så att det kommer som inte in nå snö så länge man nu inte sparkar i fotholken, då kan den ju trycka in lite snö...
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Inte vad jag har märkt iaf... fotholken min sätter ju igen då man kör i puder så att det kommer som inte in nå snö så länge man nu inte sparkar i fotholken, då kan den ju trycka in lite snö...
Tror nog att det är så att jag sparkar in snön själv, måste försöka sluta med det :D
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Är det någon här som har känt på 600'an att dämparna i boggin börjar att bli färdiga? Min främre börjar då att skumma nu ganska fort efter 190 mil, med hälften ledkörning. Vet inte riktigt hur länge dom ska hålla? är ju HPG dämpare.
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Mina dämpare i 3900 är slut runtom funderar på att sätta foxfloat fram men vad kan man sätta för dämpare i boggien?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
 

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Ska tydligen komma fox float till PPS:en när som helst hör med Oktan dom borde veta hur långt bort dom är :)
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
ZIKKO, hur långt har du hunnit med 600an? Och vilken typ av körning?
närmare 300, mycket puder men senaste 30 milen jag körde i fredags så var det jävligt dålig led och jag fick hemlängtan så tempot var ganska högt.

Efter den turen så känns mina dämpare som cykelpumpar ungefär..

Ska tydligen komma fox float till PPS:en när som helst hör med Oktan dom borde veta hur långt bort dom är :)
hade varit nånting med float runtom men undrar om det är lika att byta in 600 och skaffa en 800 för samma pengar :D
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
hur hinner man med 30 mil! på en fredag? :)
Förra vintern körde jag 51 mil på en fredag, det var visserligen på långfredagen så det kanske räknas som fusk? ;)

Övik - Dorotea - Övik och en liten extra sväng för att komma över 50 mil.
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Nu kanske det liksom kanske låter som att jag börjar gnälla lite igennnn, men eh ska liksom inte en dämparejävel hålla mer än 1 eller 2 säsonger??... För dom där HPG 36 är väl inte ens renoveringsbara? Vad kostar en ny uppsättning? 1 säsong...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
HPG 36 är ej renoveringsbara.

De ligger bra på hyllan i garaget så de är nya vid inbyte, då behövs inte renoveringsbara :)
 

Attachments

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Lynxfun, hur långt har du kommit på dina ASA? Och vad är din känsla av hållbarheten/renoveringsintervallen på dom?

Jag kan ändå inte undgå att känna att det kliar som fan i snåltarmen när ett par dämpare håller så lite. Det innebär ju att om man är en "sopskalle" som jag, utan ballar av stål, så går man ju bara in till ÅF och "ährm, ursäkta, jag vill beställa en uppsättning nya dämpare" - VARJE år!! Det är verkligen inte acceptabelt i min värld!
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Konstruktionen på ASAn gör att oljan inte tar nå stryk alls! Polarn som var testpilot när dom tog fram dem körde typ 2säsonger snocross på sin Lynx. Utan att dämparn mattades! Oljan var i bra skick när dom kontrollerade dämparna! Men vikten gör att dom går bort i min värld!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lynxfun, hur långt har du kommit på dina ASA? Och vad är din känsla av hållbarheten/renoveringsintervallen på dom?

Jag kan ändå inte undgå att känna att det kliar som fan i snåltarmen när ett par dämpare håller så lite. Det innebär ju att om man är en "sopskalle" som jag, utan ballar av stål, så går man ju bara in till ÅF och "ährm, ursäkta, jag vill beställa en uppsättning nya dämpare" - VARJE år!! Det är verkligen inte acceptabelt i min värld!
+100 mil,nu sitter det annat på som jag inte talar om :)
Kk sammanfattade bra, framdämparna var super, full kontroll i alla lägen.

Boggiedämparna var också riktigt bra, de talar dock(2012 edition) inte om innan man går över gränsen utan de gör det när man går över gränsen.
Iofs, då är redan gränsen passerad för 75 % av snöskoteråkarna och 98 % av XU åkarna :)

Är du nyfiken på dem så har de nu möjlighet att hyra för runt en 5 hundring per månad, klart värt för en test, ta bara kontakt med deras försäljningsansvarige http://www.asa-suspension.com/kontakt.html han bor i Umeå så inte långt för dig.

Jag lovar att du blir imponerad!

Konventionella dämpare
Du behöver inte alls köpa nya varje år, däremot är det av vikt att sköta dem som barn, precis som mad variatorerna.

Köper du renoveringsbara , t ex KYB 40/46 eller motsv så är en 50-100 mila service med rengöring , omstackning och ev justering av stackningen nödvändigt tillsammans med fräsch högkvalitetsolja.

Tar du sedan för vana att ta lös dem efter säsong, lämna dem på service enlig ovan och återmontera dem med nya bussningar så går de säsong efter säsong och i de flesta fall tar du med dem till nästa maskin.
På så sätt är en 20 k investering billig över 8-12 år.

Konstruktionen på ASAn gör att oljan inte tar nå stryk alls! Polarn som var testpilot när dom tog fram dem körde typ 2säsonger snocross på sin Lynx. Utan att dämparn mattades! Oljan var i bra skick när dom kontrollerade dämparna! Men vikten gör att dom går bort i min värld!
X2
Dessutom vill jag ha en dämpare med fjäder för att kunna justera SAG på korrekt sätt.
ELKA stage 5 är inte fel.....
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Ja, jag känner att jag inte kommer någon vart med mitt försök till opinionsbildning mot kassa dämpare :p
Mina KYB 40/46 funkar ju skitbra, tar emot vad som helst och med bra instmöjligheter. Men det är ju 5-56 i dom från fabrik och renovering varje säsong är inte bra. Dom ska kunna hålla ett par säsonger. ZIKKO hann en säsong med sina icke renoveringsbara dämpare, då kan det inte betyda så mycket annat än att han måste byta varje säsong. Jag antar att ZIKKO köper en annan uppsättning dyrare/bättre dämpare. Men då måste ju även en uppsättning HPG 36 inhandlas att skicka med maskinen då den ska säljas.

NÄ!! Jag kommer absolut INTE lämna in mina dämpare igen! Det är varken ÅF eller tillverkaren värd. Jag ska renovera själv!