Lynx 49 Ranger Pro i Radien2 (2024 och framåt)

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
270
106
43
Vittangi
Jag har som smått börjat kolla på Lynx 49 Ranger Pro, 2024 och framåt med Radien2-chassiet. Troligen med 600R-motorn.

Men ni som kört med en sådan (eller en med 850-motorn), hur är den? Tippig? Hur funkar fjädringen (det är ju rätt snikiga dämpare)? Dra pulka/kälke och kanske något vedlass ibland, funkar det bra? Går det bra att smygköra? Lössnöegenskaper? Ledkörning? Bomba på med intryck och synpunkter.

Är lite i valet och kvalet mellan en sådan och en Brutal 850. 49 Ranger Pro är ju väsentligt mycket billigare och duger kanske åt mig ändå. Sannolikt smidigare i tät skog också. Men sämre dämpare, smalare matta och smalare mellan skidorna då.
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
432
84
28
norrland
Har kört runt 200 mil med min 49 pro med 600etec och den funkar bra har visserligen bytt till öhlins runt om men originalet funkade också ok och tippig är den inte funkar bra med skjuts i måttlig fart på led också. Brukar dra en gallersladd på leden här och det är inga problem drar bra mycket mera än min gamla Ockelbo 6000. Funkar ok i lössnön men gräver mera än min gamla Boondocker den klev upp ur snön på ett annat sätt men 49an går mycket bättre på led. Kylningen är grym går aldrig varm inte många gånger fläkten gick förra vintern trots sladd efter grymt stor skillnad mot Boondocker 850.
 
Reactions: Henrikssons

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
53
16
8
Funderade på en 49 Ranger Pro 600r och lånade/testkörde en demoskoter en helg förra vintern och har liknande erfarenhet med inte alltför imponerande lössnöegenskaper men den funkade jättebra efter led och på packade underlag. Upplevde dock att den inte alls gillade att smygköras, om man låg på leden efter nån som drog pulka eller en bob och man skulle försöka hålla en hastighet lägre än 25-30km/h så blev det väldigt ryckigt. Pratade med andra som hade samma erfarenhet och pratade om att 850n gick betydligt bättre att smygköra med men den provkörde jag aldrig.
 
Reactions: Henrikssons

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
432
84
28
norrland
Vet egentligen inte varför den är sämre i lössö den har ju rejäl matta och boggien och chassit är ju i stort sett lika som äldre Boondocker dock har den nog hårdare fjädring och lite mera vikt vilket kanske gör att den gräver mera. Känner inte igen att den skulle gå ryckigt min går otroligt otroligt mjukt från i stort sett 0 kompisen har en Xterrain och den har mycket vassare variator setting dvs lite ryckigare har dock inte provat nån 49a med 850 men kan inte tänka mig den går mjukare.
 
Reactions: Henrikssons

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
270
106
43
Vittangi
Låter ju bra gällande ledkörningen, dra pulka och kylning etc. Då låter det ju inte som att de billigare dämparna inverkar så värst negativt. Under normala förhållanden i alla fall, det är klart att det är väl ingen maskin att hoppa med eller köra stenhårt efter dåliga leder med.

Lite trist om den går märkbart sämre i lössnö än en Boondocker däremot, vill ju helst inte ta ett alltför stort kliv bakåt i den aspekten jämfört med min 2018 Freeride 154" som jag kör just nu. Som förvisso kanske är överkapabel i lössnö sett till den körning jag gör mest. Kanske 49 Ranger Pro är tillräckligt bra.

Frågan är ju hur en Brutal 850 (med 50 cm matta) står sig i jämförelse mot en 49 Ranger Pro i lössnö. Den bredare mattan på Brutal bör ju bära upp maskinen bättre och kanske gräva mindre (beroende på hur Easyride-boggien fungerar), men antagligen besvärligare i tät skog. Det som lockar med 49 Ranger Pro är ju att den är så pass mycket billigare än Brutal, medan den fortfarande har fläktkylare den också och bör klara av att dra de saker som jag behöver dra med den (kälke med familj i och lite mindre timmer-/vedlass eller kälkar med prylar/virke). Bör vara nog bra för mig till en billigare peng, var tanken jag hade.

Måste kanske försöka komma åt att provköra en 49 Ranger Pro och själv bilda mig en uppfattning.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
.....Upplevde dock att den inte alls gillade att smygköras, om man låg på leden efter nån som drog pulka eller en bob och man skulle försöka hålla en hastighet lägre än 25-30km/h så blev det väldigt ryckigt. Pratade med andra som hade samma erfarenhet och pratade om att 850n gick betydligt bättre att smygköra med men den provkörde jag aldrig.
Brp verkar slå med tärning när variatorbestyckningarna ska bestämmas, vissa gör dom mjuka och fina, andra verkar vara tänkta för crossbanan..... och av någon outgrundlig anledning så har tokjä_larna på P-driveavdelningen gjort startgropar på nästan alla ramper.....

600R eller 850 spelar ingen roll, alla går få ryckfria och silkeslena, det är bara fråga om att byta dit rätt grejer och eventuellt chimsa remspelet tightare. Vissa "snikmodeller", och en del dyrare också förresten, har haft budgetvarianter av P-drivevariatorn med glidklackar istället för rullar, dessa tenderar, eller gjorde då när dom kom i alla fall, att vilja kärva lite och detta hjälpte inte ett dugg mot ryckigheten, vilket man kan förstå.
 
Reactions: Henrikssons

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
432
84
28
norrland
Låter ju bra gällande ledkörningen, dra pulka och kylning etc. Då låter det ju inte som att de billigare dämparna inverkar så värst negativt. Under normala förhållanden i alla fall, det är klart att det är väl ingen maskin att hoppa med eller köra stenhårt efter dåliga leder med.

Lite trist om den går märkbart sämre i lössnö än en Boondocker däremot, vill ju helst inte ta ett alltför stort kliv bakåt i den aspekten jämfört med min 2018 Freeride 154" som jag kör just nu. Som förvisso kanske är överkapabel i lössnö sett till den körning jag gör mest. Kanske 49 Ranger Pro är tillräckligt bra.

Frågan är ju hur en Brutal 850 (med 50 cm matta) står sig i jämförelse mot en 49 Ranger Pro i lössnö. Den bredare mattan på Brutal bör ju bära upp maskinen bättre och kanske gräva mindre (beroende på hur Easyride-boggien fungerar), men antagligen besvärligare i tät skog. Det som lockar med 49 Ranger Pro är ju att den är så pass mycket billigare än Brutal, medan den fortfarande har fläktkylare den också och bör klara av att dra de saker som jag behöver dra med den (kälke med familj i och lite mindre timmer-/vedlass eller kälkar med prylar/virke). Bör vara nog bra för mig till en billigare peng, var tanken jag hade.

Måste kanske försöka komma åt att provköra en 49 Ranger Pro och själv bilda mig en uppfattning.
Jag tycker absolut inte 49an är dålig i snön men det är skillnad mot Boondockern 3900ds 850 jag hade tidigare men det bör det väl vara också lite mera vikt lägre kammar mindre motor och större tunnel med ett drag den kan hänga upp sig på gör ju sitt till men den är absolut tillräckligt bra för att åka i lössnö jag åker ju ibland med rena lössnömaskiner vilket går bra men får ibland fega och ta en lättare väg upp. Såg nån video där dom jämförde 49or tror det var 23ans 600 mot 24ans 850 och där var 600 lättare att smygköra med vilket är ganska naturligt eftersom 850 har lite hetsig karaktär.
 
Reactions: Henrikssons