Lynx 550 x-trim -06. Stannar efter ett tag sen går det att starta den igen ?

tillsalu1000

Ny medlem
10 mar 2023
3
0
1
42
Umeå
Det är bytt kolvar , insugsgummi, packningar, cdi-box , fläkt remmen ,
Man kan köra den typ 4-6 km sen dör den o man kan starta den igen o ibland dör den igen eller går den o köra hur bra som helst ,, o den går bra på tomgång vad kan det vara för fel ?? 🤷🏼‍♂️
Super tacksam för svar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Testa först att öppna tankocket för att utesluta vakum i tank = ingensatt ventiation.
Men mer troligt är de fel på statorlindningen för de stämmer bra med att den funkar från kall motor och lägger av varm.
De kan va en picuppspole istället för statorn också. Felsök genom att ohmmäta stator och picupp/trigger spole men de är inte säkert man hittar fel i motståndet på stator eller picupp.
Ha även med ett tändstift så du snabbt kan testa om gnistan försvinner då den inte går.
 

tillsalu1000

Ny medlem
10 mar 2023
3
0
1
42
Umeå
Testa först att öppna tankocket för att utesluta vakum i tank = ingensatt ventiation.
Men mer troligt är de fel på statorlindningen för de stämmer bra med att den funkar från kall motor och lägger av varm.
De kan va en picuppspole istället för statorn också. Felsök genom att ohmmäta stator och picupp/trigger spole men de är inte säkert man hittar fel i motståndet på stator eller picupp.
Ha även med ett tändstift så du snabbt kan testa om gnistan försvinner då den inte går.
Tack så mycket för svaret 🙏
Kan det vara statorn om den startar direkt efter också ?
vad är o vars sitter picuppspolen ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Ja de kan absolut va statorn, de är typiskt statorfel.
Picupp sitter utvändigt svänghjul den läser mot upphöjnader på svänghjulet och de ger i sin tur gnista när en upphöjnad passerar denna picuppspole.
De är nr 8 och 11 på sprängskissen. På Sprängskissen ser jag inte viken som är för frammåt drivning eller backens picupp men den för fram driv är typ klock 11 och den för backen sitter mont klock 14. Backens pic sitter alltså senare på klockan.
Du kan utesluta picuppen om du lyckas lägga i backen när den börjar dumma sig, om den går klockrent på backen men inte när du lägger i framåt så är de picuppen för framåt driv.
I värsta fall för du köra bakåt i 6 km -2 mil och funkar det är de bara fram pickupp som felar :)
 

tillsalu1000

Ny medlem
10 mar 2023
3
0
1
42
Umeå
Ja de kan absolut va statorn, de är typiskt statorfel.
Picupp sitter utvändigt svänghjul den läser mot upphöjnader på svänghjulet och de ger i sin tur gnista när en upphöjnad passerar denna picuppspole.
De är nr 8 och 11 på sprängskissen. På Sprängskissen ser jag inte viken som är för frammåt drivning eller backens picupp men den för fram driv är typ klock 11 och den för backen sitter mont klock 14. Backens pic sitter alltså senare på klockan.
Du kan utesluta picuppen om du lyckas lägga i backen när den börjar dumma sig, om den går klockrent på backen men inte när du lägger i framåt så är de picuppen för framåt driv.
I värsta fall för du köra bakåt i 6 km -2 mil och funkar det är de bara fram pickupp som felar :)
Magiskt tack för svaret det är verkligen imponerande vad du o andra människor kan om skotrar !! Hatten av tack 🙏
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Tändspole (modul) är ganska vanligt fel på 550. Du kan ju mäta upp statorn för att vara säker men jag törs nästan garantera att spolen är problemet. Dock är den jävligt dyr då spole och styrenhet är ihopbyggt i samma enhet.