En liten uppdatering efter drygt 30 mils körning av Lynx Commander 600R 2020..
Redan från början upplevde jag att den hade samma karaktär som jag läst i detta forum att 2019 Ranger 49 Pro hade. Den har ett tillslagsvarv på ca. 3300rpm och är i spannet 3500-5000rpm väldigt känslig på gasen i kombination med kraftig motorbroms när man släpper av, vilket resulterar i ryckigt uppträdande vilket i sin tur gör den svårkörd i låga farter. Till Rangern med 600R motorn släppte BRP en uppdaterad programvara som gav fetare blandning vid dessa varv och om jag tolkar det som skrivits i forumet så har det hjälp.
Någon ny programvara finns inte till Commandern ännu, vilket kanske i sig inte är så konstigt då den precis har kommit, det kan också vara så att den uppdaterade programvaran redan ligger på 2020 år modeller.
Det var efter att flera köpare av Ranger 49 Pro hört av sig till sina handlare som BRP tog fram den nya programvaran, så om någon upplever att samma karaktär och finner den som ett problem så hör av er till er handlare så vi kan få BRP att åtgärda felet(?).
Nu fick jag via min mycket hjälpsamma handlare rådet att byta fjädern i primären och det har hjälp en hel del. Tillslagsvarvet är nu ca. 2500rpm. Handlaren hade även kontakt med BRP om detta och de gav rådet att först köra in maskinen och sedan återkomma om felet kvarstår, något som känns svårt att argumentera emot.
Jag har nu kört 50% av inkörningen och kan tycka att den lugnat sig lite, man lär sig även att man måste vara mera finkänslig med tummen. Annars har jag bara gott att säga om maskinen, följsam och smidig och snabb på leden om man vill. Var dock noga med att använda isrivare, något jag själv fick erfara med ett slides byte som följd. Med lite vilja och smörjmedel så går det också att få ut slidesen genom mattan.