Lynx enduro 600, segstartad.

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Tjena!

Nyss bytt kolvar och honat cylindrarna på min lynx enduro 600, pga att ena hade skure.

Problemet då..
Jo jag körde med den för första gången igår, ca 1 mil, utan problem.
Sen idag skulle jag starta den och då var den så helvetes segstartad..
Stod säkert o röck i 20-30 min!?
Oftast kändens den helt död, men ibland var den påväg igång, Men tillslut så startade den efter en satans massa svordommar :mad2:

Jag har kollat kompet och det var bra, gnistan var klockren..
Vad kan det vara för fel?!
Eller kan det bara vara för att den är nyrenoverad? :huh:
Kan tillägga att det har lega kring 10-15 minus om det nu är intressant.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Har inte hittat nån säker orsak, läste nånstans att om man inte gör ren avgasportarna tillräckligt ofta kan det bildas nån hård ''klump'' där som sedan får motorn att rasa.
Kan möjligen vara så för kolven var trasig precis där porten är, och porten var skadad.

Nu har jag kört hela kvällen, och den har startat klockrent hela tiden.. tills jag stannade hos en polare i ca 1 min för att hämta en nyckel, när jag skulle dra igång den sen vägrade den att starta.. :)
Ska ta hem den imorn och kolla stiften, kompet.
Nån som har en aning om varför den beter sig såhär?!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det finns en risk att anledningen till att den skar första gången inte är åtgärdad.

Trasiga insugningsgummin brukar ju vara ett standardfel, kolla färgen på stiften: brunt = bra,,...,,, vitt = obra
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Insugsgummina är bytta nu efter den skar första gången, möjligtvis att dom har gått sönder på 5 mils körning, men det känns ju lite väl tidigt?
Ska åka och hämta den nu och kolla.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Har kollat stiften nu, dom var bruna båda två.
Kompet då.. joru inte heltät mätare tror jag men ca 6 i ena och litelite över 5 i den andra, som förövrigt låg på ca 7 igår.
Ska plocka av toppen snart och kicka.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
VA? Ojojoj 6 respektive 5 i komp? Pojk du har något seriöst problem med maskinen hehe.

Kompet ska ligga mellan typ 9-12 kg. Fixa en TÄT mätare :)
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Alltså den låg på ca 7 i båda med den mätaren när den gick, och då gick den kanon.
Så om mätaren är fel, så vet vi ju iallafall hur mycket komp den borde ligga på med denna mätare.

Nån som har nån aning om vad det kan vara för fel så jag vet vad jag ska börja kolla efter? :p
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
7kg är fortfarande för lite dock för att vara nyrenoverad. Det låter som du har alldeles för fet cylinderfotspackning eller så har du läckage i nån packbox så kompet försvinner.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Hmm..okej.
Och om jag nu har för fet cylinderfotspackning, vad gör jag då?
Packboxarna ska kollas.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså du kan kolla hur många "hål" det är i din nuvarande (om det inte är en pirat). Om du kollar in mellan grenröret så bör du ser vars cylinderfotspackningen syns lite, och i den finns det hål, räkna dem :).
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Köpt via lynx ÅF, men jag kunde inte riktigt se om de var några hål där, var delar av cylindrarna som var ivägen.

Men det känns ju lite skumt att ena cyllen har 2 bar mindre komp sen igår?
Nått måste ju ha hänt medans jag kört?
skulle väll kunna vara så att nån packbox inte är hel?
Eller kan de hänt nått med cyllen/kolven?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det ska finnas en platt bit där som du ser kanske 1x1 cm av cylinderfotspacknngen. Där ser du om de finns hål

Jo det låter riktigt konstigt.. har du monterat kolvringarna rätt väg?

Skriv exakt vad du böt, så jobbar vi därifrån
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Kolvringarna var på kolvarna när jag köpte dom.

Köpte kompletta kolvar med nållager och kolvbulten.
cylinderfotspackning.
Och insug.

Allt utom insugen är köpta från lynx ÅF.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Nej just det som jag vart lite fundersam över..
Fick inte med några fast jag trodde dom följde med i en hel packningssats?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Tyvärr så kommer inte dessa med.. dåligt nog.. det du kan göra är att köpa startgas och spraya runt överallt och se om motorns karaktär ändras..

Du kan spraya runt insugsgummina, bakom variatorn, runt motorn.. börjar den varva upp eller ner så har du ett läckage.. man kanske kan börja därifrån =)
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Okejokej..
Det var ju riktigt kasst.

Får se om jag får igång den då :p

Edit: Du tror inte det kan vara nått med cylindern då?
så jag ska ta bort topplocket och kolla först? :p
 
Last edited: