Lynx enduro 600, segstartad.

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Såja då var cylindrarna borta.
Och det ser inte ut att vara nått fel där, packningarna ser bra ut.
Hur kan kompet sjunkit?
Och varför är den så förbannat segstartad?
Är den nån mer packning än cylinderfotspackningen och topplockspackningarna jag bör kolla?
Finns det nån mer packning som kan sänka kompet om den är trasig?


Och angående cylinderfotspackningen så var det 8 hål.
Men den delen var mot förgasarna, därför man inte såg den förut.

Nu är jag förbannad på denna skithög:mad2::mad2:
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
ang kompet så kanske cyllarna är så pass slitna så det blir för stort glapp emellan cylinder o kolv.. =snabbt slitage
bara en tanke.. 7kg låter skumt på en nyrenoverad. brukar ligga på runt 9-10 iafl.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Kanske, men alltså det ser bra ut i cylindrarna.

Mätt med biltemas kompmätare som jag läst kan vara väldigt felvisande, ska försöka få tag i en riktigt och kolla kompet igen.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
2 st fel hitta vi redan nu :)

Ang 8 hål så är det ENORMT fet packning, sätt en som har 5 eller 6 hål, INTE fetare, INTE tunnar, 5-6 hål är perfekt. Välj själv, personligen hade jag satt 6 håls.

Hålen ska väl ALLTID vara emot grenrörssidan. Låter som du satt den fel väg! Vänd på den och kolla om den passar bättre, dock kan du inte använda samma en gång till!

/F
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
2 st fel hitta vi redan nu :)

Ang 8 hål så är det ENORMT fet packning, sätt en som har 5 eller 6 hål, INTE fetare, INTE tunnar, 5-6 hål är perfekt. Välj själv, personligen hade jag satt 6 håls.

Hålen ska väl ALLTID vara emot grenrörssidan. Låter som du satt den fel väg! Vänd på den och kolla om den passar bättre, dock kan du inte använda samma en gång till!

/F
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Jasså?
Åhfan :p
Men det går inte att ha hålen mot grenröret, den passar inte då ;o

Vart hittar jag en packning som är den tjockleken då?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hm är det jag som svammlar då... ja kanske, sätt den bara så att den passar haha =)

Gå in bara till ÅF å säg du vill ha en 6hålig cylinderfots :)
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Okej får ta o göra det!
Men ett problem som återstår är hur kompet kan ha sjunkit 2 bar?
Nån aning om hur?

Ska mäta kompet med en riktigt mätare såfort jag får tag på en, och inte med biltemas :p
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Ingen som har nått förslag på vad det skulle kunna vara!?
Har ingen aning om vad jag ska kolla efter, och vill gärna få igång aset.. :p
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Hmm.. drog åt alla lite eftersom och ganska så hårt, men får göra efter den där när jag fått packningarna!
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
mät upp cyllen.. så att du vet att det inte var överdim kolvar i den redan när den skar..
vad var kompet på den "fräscha" cylindern efter den skurit?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Har du inte momentdragit toppen så kan du mycket väl ha problemet där. Den funkar bra tills vibrationer samt värme orsakar att toppen rör på sig. Du tappar komp och kan få vatten in i cylindern.

Någonting verkar helknas och startproblemet handlar om komp..
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Har du inte momentdragit toppen så kan du mycket väl ha problemet där. Den funkar bra tills vibrationer samt värme orsakar att toppen rör på sig. Du tappar komp och kan få vatten in i cylindern.

Någonting verkar helknas och startproblemet handlar om komp..
Trodde problemet kunde vara det jag med, MEN nu har jag ju momentdragit toppen och det är samma problem..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Häll en skvätt 2 taktsolja i tändstiftshålet och kolla komp igen. Går kompet upp så...