Lynx Enduro vs. Polaris XC

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Jag har tittat en del på enduro skotrarna från början av 2000.

Varit lite inne på Enduro 700 -01 och framåt.

Vet att även den kan dras med serie 3 problemen i motorn men inte i samma utsträckning som rave´arna. Sen så fattat att chassit på dom modellerna ska vara riktigt bra och stryktåligt.

Händer det mycket med skotrarna från -01 till -04?

Hur värt är det att få en -05a med SDI? Alltså med chassi osv. Att motorn blir mycke snålare är jag med på.

Sen har jag hört bra om Polaris XC 700 men inte hittat så mycket om dom här på forumet. Hur står dom sig mot Enduron?

Vill ha en liten lätt lekmaskin som är ganska allround. Ska vara lätt att hantera och tåla en del stryk men är ju possetivt att den går på rulle också. Ingen krav på höga toppfarter.
 

yesper

Medlem
3 aug 2009
20
0
1
bjärtrå
vill du ha en skoter som går på rullen så ska du nog satsa på en nyare skoter med de nya chassit, -05a med SDI som du sa. plus att det är mycket skönare körställning och att dom drar mindre.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Både XC och Enduro är bra skotrar och går bra på led, dock har Enduron väldigt lätt för att gå upp på en skida i kurvorna till skillnad från XCn som går som på räls. Jag har upplevt själv att XCn är snäppet bättre i puder (jag har kört båda skotrarna med likadana mattor på) XCn är dock inte speciellt resvänlig, nog går det och få upp den på rullen men med Enduron är det bara ställa sig lite längre bak och ge fullt så kan man dra upp den på bågen. Båda är relativt lätta och tål mycket smisk men jag tycker XCn är mycket skönare att hoppa med, den är mycket lättare och hantera i luften och mer väl balanserad, men det är vad jag tycker och det kanske inte alla gör.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Både XC och Enduro är bra skotrar och går bra på led, dock har Enduron väldigt lätt för att gå upp på en skida i kurvorna till skillnad från XCn som går som på räls. Jag har upplevt själv att XCn är snäppet bättre i puder (jag har kört båda skotrarna med likadana mattor på) XCn är dock inte speciellt resvänlig, nog går det och få upp den på rullen men med Enduron är det bara ställa sig lite längre bak och ge fullt så kan man dra upp den på bågen. Båda är relativt lätta och tål mycket smisk men jag tycker XCn är mycket skönare att hoppa med, den är mycket lättare och hantera i luften och mer väl balanserad, men det är vad jag tycker och det kanske inte alla gör.
Detdär va nog ändå lite goja va???? enduron är kosmiskt mycket bättre i lössnö och att hoppa med än XC´n imo
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Detdär va nog ändå lite goja va???? enduron är kosmiskt mycket bättre i lössnö och att hoppa med än XC´n imo
Det tycker jag inte! Kan nog också vara för att jag har kört edge/xc minst 600mil längre än vad jag kört Enduro. Jag är mer van vid den. Men jag tycker edge/xc är grymt sköna och hoppa med. Min gamla edge verkade tåla hur mycket som helst (förutom motorn). Många gånger var man för ivrig tog för mycket sats = hoppade åt H-vete för långt så man landa platt på stenhård skare och den höll ihop ändå. Inga fel på chassiet när jag gick igenom det innan jag sålde den. Dock knäckte jag en boggie och sprängde alla dämpare men det får man leva med.

Edit: Predator: Vilken XC 700 menar du? Med gen 2 chassi eller edge? Om det är med gen 2 chassit så är Enduron ljusår bättre. Och Undie är det den du tänker på? Jag menade iaf XC 700 (edge) =)
 
Last edited:

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Menade ingen speciell. Priset bestämmer men bra att veta att uppgraderingen på chassit till edge är stor. Dom ligger ju i rätt bra pris dom också nu.