lynx finlandia går extremt ryckigt

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Tja ja och farsan var ut som spåra nyss och märker att min skoter rycker otroligt mycket. Känns som det är nått som hugger i hela tiden när det går långsamt dock försvinner det nr det går typ 20. Skulle tro att det är mattan men vet ej.

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
förmodligen ser du inte det men då har du alltså bränt remmen. jag såg aldrig min iafl. men testa byta rem, slutar det rycka då så var den gamla bränd

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
förmodligen ser du inte det men då har du alltså bränt remmen. jag såg aldrig min iafl. men testa byta rem, slutar det rycka då så var den gamla bränd
då ska det göras tänkte även fråga var jag kan ta ström ifrån till ett helljus relä då ja inte har batteri skall montera två små helljus

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Jag lyckas inte byta remmen det går inte att få av den från skivan. Ska ja ha nått bänd verktyg eller blir jag tvungen att riva variatorn.

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Dra remmen uppåt så variatorn delar sig dåcär de bara att lyfta av remmen, du kan få skjuta på skotern lite å för att rulla av remmen:)

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Haha dra i remmen jo tjena drog så jag trodde jag skulle trampa hål i buken blev så vansinnig att jag gick och hämta en redig plattmejsel och bände upp dom Då gick det. Sen fundera jag ens på om det är rätt rem länd för så svårt ska det vell endå inte vara men nu är det bytt iallafall.

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Nej inga mejslar i variatorn tok-fan!:) ja vet inte hur man egentligen ska dela sekundären på finlandia men på dom flesta skotrar brukar de funka att dra i remmen för att den ska dela sig. Och du behöver inte stå i skotern å trampa i buken... :)

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Nej inga mejslar i variatorn tok-fan!:) ja vet inte hur man egentligen ska dela sekundären på finlandia men på dom flesta skotrar brukar de funka att dra i remmen för att den ska dela sig. Och du behöver inte stå i skotern å trampa i buken... :)
ja satt den mellan skivorna för att minska spänningen på remmen så den blev slapp

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Så här har du skrivit tidigare när folk undra vad för arbetsmaskin dom ska köpa.
Sv: Led/arbetsskoter
lätt en viking min pappa har en 11 och den är nog bland den härligaste arbetsmaskin ja kört ska bli kul att ut och spåra med den när den väll har blivit inkörd.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Vars är mina popcorn:-D?
gilla knappen :D

Haha, näe men om du tar tag i inre skivan på sekundären, vrider den bakåt mot dynan (kan behöva lägga i pbroms för att kunna vrida utan att skotern följer med) sen trycker du helt enkelt in den mot tank/gasare eller vad du nu har där. Remmen ramlar ner i skivan och vips så går den ur primären. När du sätter dit den nya så tänk på att den ska ligga längst ut i sekundären annars måste du gasa ganska hårt för att få tag i remmen och då kan du bränna den på nytt/ skena iväg i 100blås. Se till att göra rent skivorna och rem så att det inte är nått den kan halka på eller nötas på.

Ingen ide att bara försöka trycka sekundärskivan rakt in, så stark är inte jag iaf...

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
gilla knappen :D

När du sätter dit den nya så tänk på att den ska ligga längst ut i sekundären annars måste du gasa ganska hårt för att få tag i remmen och då kan du bränna den på nytt/ skena iväg i 100blås. Se till att göra rent skivorna och rem så att det inte är nått den kan halka på eller nötas på.

Ingen ide att bara försöka trycka sekundärskivan rakt in, så stark är inte jag iaf...
Nog för att 503 är en trevlig motor, men 100blås?;) höhö.

Då jag bytt rem på en Finlandia var det då inga problem att vrida upp sekundären. Nu kanske Sillen har starkare/fräschare fjäder på sin men. Det ska inte gå spec tungt (På en gammal finne)