Lynx GL 250/360/3900/Fox/Ranger LTS/Ranger King , Erfarenheter... ?

Mr Börtnan

Aktiv medlem
30 jan 2008
66
0
6
Hej!
Väldigt bra tråd det här.
Jag har skaffat mig en lynx 5900 från 99. Hur är den i snön?
 

ArcticFred

Aktiv medlem
21 feb 2009
58
0
6
Hej!
Ska köpa mig nån av dessa skotrar,, vilken av dessa skotrar tar sig bäst i skogen med djupsnö? är alla dessa dåliga om det börjar gå lite uppför? en 5900 är dom sämre i skogen eller?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Har erfarenhet av några.
GL 250 kan du fastna med i en uppförsbacke ospårat om du inte har nog med fart, annars inte.
Om du mot förmodan fastnar så är det busenkelt att ta sig lös igen.
Det är för låga kammar på mattan, så du kan inte slira dig fram som med en nyare maskin med högkamsmatta.
GL 360 tar sig bättre iom den större 377-motorn o något högre kammar på mattan.
GL 3900 har du bättre fart med, men det är en kompromissmaskin för både led o ospårat.
Alla dessa är dock lättstyrda o lättjobbade maskiner.
GLX 5900 bär väldigt bra i djupsnö o motorkraft finns det gott om med 503:an, samt 1:ans växel för krypfarter o tunga lass.
Tyvärr så är den inte lika lättstyrd som en smalbandare, dessutom upplever jag den som tippigare.
Tät skog:smalbandare. Gles skog: bredbandare. :)
Men ska du köra mycket uppför så är det högkamsmatta som gäller, gärna med motorkraft under huven.
Det finns ju några som har utrustat gammelskotrar med det, o blir då genast ännu bättre i framkomlighet.
 

ArcticFred

Aktiv medlem
21 feb 2009
58
0
6
okej tack så mycket.. men hur kan man få mer fart med 3900? det sitter väll 377 i den med? eller va de nått annat du tänkte på? hur är en gl 360 mot en forest fox? nä mycket motor och högkamsmatta går bort pga det ekonomiska.
 

ArcticFred

Aktiv medlem
21 feb 2009
58
0
6
En ranger king med 503 kanske är det optimala? eller vad säger ni? tar en sån sig inte lika bra i snön då eller?
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Såg den här tråden nu och tänkte att jag måste nämna att min farfar har en Lynx 3900 (-90?) den har gått ca 180 mil. Han är andra ägaren på den och vi har kört lite över häften av det. Tror inte det finns många skotrar av den årsm som har gått så lite.
Jag tkr att det är en kanonskoter, den är orkar att dra timmerlast hur som helst bara underlaget tillåter. Den är lättkörd även om det är ospårat pga den smala bredden mellan skidorna. Kör man ändå fast så tar det inte så lång tid tills man fått loss den;) Jag tror inte jag kan komma på något negativt, allt fungerar som det ska. Hittar man en fräsch som inte är helt slut så slå till! :)
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
vi har en ranger LCE -03a inom företaget och kan bara instämma om bulten vi tappa oxå den :D.. Vi har oxå en Ranger 550 07:a och den går faktiskt riktigt bra i snön men skulle gärna vilja ha en annan motor 550:in är jävligt törstig.. vi sköt mattan på den förra året och valde en med högre kammar och vart klart mycke bättre uppför
 

Bratten

Medlem
15 nov 2010
22
0
1
Örebro
Hej alla kunniga!
Det är dags att byta matta på min ranger king -96 och det verkar finnas två alternativ, 38x396x25 eller 38x396x32. Får jag plats med 32 kammar tror ni? Någon som har erfarenhet?
Vore trevligt med lite bättre framkomlighet i lössnön :)
 

barkman

Medlem
10 jan 2011
12
0
1
Har erfarenhet av några.
GL 250 kan du fastna med i en uppförsbacke ospårat om du inte har nog med fart, annars inte.
Om du mot förmodan fastnar så är det busenkelt att ta sig lös igen.
Det är för låga kammar på mattan, så du kan inte slira dig fram som med en nyare maskin med högkamsmatta.
GL 360 tar sig bättre iom den större 377-motorn o något högre kammar på mattan.
GL 3900 har du bättre fart med, men det är en kompromissmaskin för både led o ospårat.
Alla dessa är dock lättstyrda o lättjobbade maskiner.
GLX 5900 bär väldigt bra i djupsnö o motorkraft finns det gott om med 503:an, samt 1:ans växel för krypfarter o tunga lass.
Tyvärr så är den inte lika lättstyrd som en smalbandare, dessutom upplever jag den som tippigare.
Tät skog:smalbandare. Gles skog: bredbandare. :)
Men ska du köra mycket uppför så är det högkamsmatta som gäller, gärna med motorkraft under huven.
Det finns ju några som har utrustat gammelskotrar med det, o blir då genast ännu bättre i framkomlighet.
Skulle vilja veta hur höga kammar/matta man kan sätta på en lynx 3900 -92 LTS syncro? sen är jag väldigt nyfiken på vad det är för skillnad på en 3900 o en 360? båda har 377an,och långbandare............????
 

aggemon

Ny medlem
10 mar 2011
4
0
1
visby
Tjenare!
Jag har funderat på att sätta in en rotax 503 i min lynx gl 250, kan det gå måntro? I så fall passar det med motorfästen och så?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Skulle vilja veta hur höga kammar/matta man kan sätta på en lynx 3900 -92 LTS syncro? sen är jag väldigt nyfiken på vad det är för skillnad på en 3900 o en 360? båda har 377an,och långbandare............????
Minns ej hur höga kammar man kan sätta på 3900. 25mm kan gå in. Drivaxeln ligger högt i bandtunnel på den där, så det sätter P för högre kammar.
360 bygger på 250 chassit, 3900 har eget chassi tillsammans med korta GL3300. (obs ej GLS)
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Tjenare!
Jag har funderat på att sätta in en rotax 503 i min lynx gl 250, kan det gå måntro? I så fall passar det med motorfästen och så?
Den passar bra under huven. Du måste tyvärr bygga ett nytt motorfäste och avgaskrök, samt placera om luftburken.
 

aggemon

Ny medlem
10 mar 2011
4
0
1
visby
Vad bra då har man nått att pyssla med i sommar:) Motorfäste och och omplacering av luftburken blir nog inget större problem, men jag funderar oxå på att byta ut hela avgassystemet till något vassare, till vad vet jag dock inte. Någon som har ett förslag? :)
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Glömde skriva att du måste ta upp ett nytt hål i huven för varmluftsutblåset. 503:an e ju bredare än 253:an.
 

svinto

Medlem
26 mar 2006
6
0
1
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Om jag ska stoppa i en växellåda i min 250, vad behöver jag byta? Drivaxel? Variatoraxel?
 

grundsjöbon

Välkänd medlem
13 jan 2012
186
0
6
29
grundsjön och härnösand
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

ja som sagt lite längre upp i tråden så har jag ju en 250 syncro -88, jävligt underbar, där en 250 fastnar, dit har de inte äns kommit nån skoter (om det inte är på en sjö med vatten) men hae ju även en lynx 530-79 (och nej jag menar INTE 535) som jag funderar på trycka in den motorn i 250, är ju iaf 340 så de blir en liten skildnad iaf :D
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Om jag ska stoppa i en växellåda i min 250, vad behöver jag byta? Drivaxel? Variatoraxel?
Du glömde skriva årsmodell.
Nu har jag tittat i reservdelslistan med sprängskisser. Där står inget om olika variator- eller drivaxlar mellan vanlig o syncro. Så det e väl tydligen bara att ta bort kedjehuset o montera syncrolådan istället. Gäller från 1989 o framåt...
 

thermo

Medlem
7 feb 2012
20
0
1
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Har en 39:a från -90.
Går som en dröm överallt och då menar jag verkligen ÖVERALLT!
Försökte få in en bild men det var inte helt lätt